AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.724

Ladda batteriet, ska jag ta ur det?

Sida 1 av 2
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jag ska ladda batteriet på min 540 Touring -98, det sitter i höger bak. Tycker ni att jag ska ta ur det av någon anledning eller är det bara att koppla på & ladda? /// Daniel
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det går fint att ladda via pluspolen i motorutrymmet (jorda på lämplig punkt)

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Tack. det tänkte jag inte på! För mig som är mycket okunnig på elektronik; det sitter ett orginalbatteri i bilen är det nå´t speciellt att tänka på. Jag har lossat polerna på batteriet i nuläget, något annat? /// Daniel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sätt tillbaka polerna om du skall ladda enl. Ulf530´s tips.
Det går ju att ladda på batteriet direkt, men sätt då dit klammorna på batteripolerna innan du kopplar på laddaren, och stäng av laddaren alt. ryck kontakten innan du kopplar loss klammorna. Allt för att undvika gnistbildning nära batteriet som kan ånga lite vätgas (knallgas).
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Satt just å läste i bruksen om knallgas . . . . det lät lite farligt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Laddar alltid under huven på hjälpstartuttagen varannan månad.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bäst är att sätta fast batterikablarna ordentligt, viktig detalj. Glapp här kan vara förödande för elsystemet när bilens generator laddar. Inga ev. lock eller annat lossas på batteriet.
Sen kan laddning med fördel ske framme på hjälputtaget.

FP
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jag fick fatt i en C-Tek, tror den hette Zafir 90. Blev mycket förvånad då jag väntat mig en så´n där stor klump att ladda med & sen fick se den här ynkliga laddaren. Körde laddning från motorrummet. Har laddat ungefär 2x12 timmar men har inte fått indikation på fullt batteri än, dock spinner bilen igång utan problem nu. Kan batteriet vara så pass dåligt att det inte går att fylla, eller är det så enkelt att det behöver längre tid på laddning. Laddarens bruks sa nog 19 timmar för 70 ah. Vet faktiskt inte vad org. batteriet har för ah men 70 är väl lågt räknat på ett sånt? /// Daniel
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Zafir 90 är den minsta laddaren, men det är bara att fortsätta ladda.

Tänk på att om du öppnar nån dörr så går bilen ur sleep-mode och börjar dra mer ström och vips så laddar Zafiren igen...

Mvh
Din laddare kan ge max 3,3A, vilket är i minsta laget om man inte har gott om tid.
Du behöver ladda gott och väl ett dygn, gärna mera för att få helt uppladdat batteri.
Teoretiskt får du ut knappt 80Ah per dygn från laddaren men i realiteten kanske 60-70% av detta, eftersom dels laddströmmen går ner efter en tid, dels verkningsgraden i själva laddprocessen är långt under 100%.
Allt detta under förutsättning att laddningen fortgår helt utan yttre påverkan, t.ex att man öppnar dörrar osv så att bilen går ur sleepläget osv, precis som nämns ovan.

FP
kr
106
krizter
540ia-97
Jag ska montera fast en C-Tek XS-7000 i min 540. Den laddar upp ett helt dött batteri till 80 % på 12 timmar , sedan ska det ta ytterligare några timmar för att få det helt fullt.
Ska i första hand använda den till underhållsladdning då jag kör mycket kortare sträckor.

Krizter
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Uppdaterar ang. mitt batteri; det byttes mot ett nytt orginal & kostade 2500:- inkl. byte. . . .
Co
53
Copilot
BMW 540 IA Touring -00
Om man ska ladda från motorutrymmet....

Att man ska sätta pluskabeln i bläcket på motorn förstår jag...men var sätter man minus?? Räcker det med att jorda varsomhelst?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det sitter en jordpunkt på höger stötdämpartorn har jag för mig.
Det säkraste måste väl vara att ladda från motorrummet, så eliminerar man risken med knallgasen.

_______

Jag laddade upp mitt helt utömda 72ah batteri med zafir 90 det tog 2 dagar innan den indikerade fullt.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
är det orginal från -98??
om det är det så då kan det vara dags att byta om du har problem med för lite ström
uppladdning hälper nog bara en kortare tid
Fe
58
Felle
523Touring, -05
Gjorde samma misstag, laddade, laddade och laddade. Tills jag kom att så fort jag öppnade huven så sjönk spänningen då bilen gick ur sleep mode och laddlampan tändes. Sedan placerade jag Ctek-laddaren så att jag kunde kika in utan att behöva öppna huven och då lös den så grönt och fint. /Fredrik
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Propeller/Daniel:

Kom ihåg att ladda ditt nya batteriet snart, ofta är de bara bulkladdade från butik.

Ladda sedan batteriet regelbundet 3-6 ggr om året - gärna oftare på vinterhalvåret; exempelvis Jan, Mars, Juni, Sep, Nov...

Mvh
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Hurvida man man behöver ladda batteriet beror ju en hel del på hur man använder bilen. Används den primärt för att pendla till jobbet några mil bort och man inte ancänder någon strömslukare typ diesel/bensinvärmare istället för motorvärmare så behöver man inte ladda ett batteri.

Kör man däremot ovan nämd värmare (drar runt 20A) och/eller har mycket korta körningar så är det läge att ladda.

Själv kör jag oftast dieselvärmare på morgonen och elvärme på jobbet.
Rätt smidigt att permanent montera en laddare under huven och koppla in på motorvärmarens anslutning.

Ett blybatteri som inte är fullt åldras mycket snabbt, ett nytt batteri som står tomt i några veckor kan vara helt kasst efter det.

Kan tipsa om Biltema nya silver/kalcium batterier. Nu är det säkert nån som tycker att dom är skit (även om dom är så nya att ingen kan uttala sig). Dock lämnar dom fyra års garanti på dem så man har ju ett fräsht batteri i MINST fyra år iaf, mig veterligen är det ingen annan som lämnar fyra års garanti på bilbatterier.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ubbe:

Med regelbunden toppladd så förlänger man batteriets livslängd betydligt, alla batterier mår bra av att toppladdas minst 2 ggr per år. Sulfateringen påbörjas så fort batteriet slutar laddas, varför inte försöka stävja det någorlunda? Med enbart bulkladd så förlorar man kapaciteten smygande...

Biltemas garanti är outstanding och antagligen användbar, synd bara att batteripriserna nästan har fördubblats.

Mvh
Funderar: Vilken bilvärmare är det som förbrukar runt 20A (240W)?
De tillverkare som jag känner till eller jobbat med har verkligen gjort allt för att få så låg förbrukning som möjligt, det brukar ligga runt 30-50W. Det är inte så att det är uppmätt under den korta startfasen då glödstiftet är inkopplat?
Silver/kalcium är inte precis ny teknik i blybatterier, möjligen hos Biltema.
4 års garanti är ju bra på pappret men ger knappast fräschare batteri, de slits ju som vanligt under användningen. Huruvida man kan reklamera efter 3-4 år återstår väl att se, det är knappast troligt att butiken tar tillbaka det gamla och lämnar ut nytt efter flera års drift osv.
Ursäkta skeptisismen, men jag har varit med om allt för många liknande löften, man måste även skilja på ren garanti (som bara är lagstadgat under 6 månader) och reklamationsrätt, där kunden skall påvisa ursprungsfel osv.
Därmed inte menat att det behöver vara nåt fel på dessa batterier, tvärt om, och de kan säkert fortfarande vara prisvärda, trots prishöjning.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.