|
|
|
|---|---|
|
Då min diffklump väsnas lite har jag en fin 13000milare pågång som ska vara helt tyst och tät, jättebra!!. Tyvärr har den 3:91 i utväxling mot 4:10 som jag har original, frågan är om bilen skulle upplevas som slö, speciellt i stan då växlarna kommer att bli högre, bra vid landsvägskörning men hur funkar det med bilen i övrigt, någon som vet eller har provat själva? | |
|
nu är jag dålig på vad alla diffar heter men det ska finnas en tabell! om du går in på Diverse sedan Lathundar sedna bläddra ner så har du utväxling! vet inte om det hjälper dig!?! __________________ Mvh Fredrik Hedman |
|
|
Kan medela att på min BMW E30 318IS så fick jag diff ras så fick jag en diff från en 325 & den passar med lite modd i fästerna inge märkvärdigt sedan gick bilen snålare snabbare men lite slöare.... men det är min bruksbil så det gör inget den går att köra brett med om man vill har provat. det är därför jag har en BMW E21 med stor motor för att jag ska kunna köra bana & drifta! __________________ Mvh Fredrik Hedman |
|
|
Diffen från 325an, vilken utväxling hade den? Behöver man modda mellan E30 modeller, trodde samtliga E30 kunde ha varandras diffar, dvs 325 passar 316 osv, eller var diffen du fick tag på från en E36a? Alltså det är ju bara att beräkna varvtalet på den nya diffen, så det är inte problemet utan jag undrar bara hur en 318E30 svarar på ett steg lägre utväxling, är den i stort sett lika körbar? |
|
|
Ja man behöver inte modda nåt alls. Klumparna passar rätt av mellan alla E30modeller. Angående utväxlingen så är det så liten skillnad att du inte behöver bekymra dig om körbarheten. Jag hade en diff från 320is på min 320i tidigare och den låg på 3.46:1 mot 4.10 original och det var inga bekymmer. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Här kan du labba runt med olika utväxlingar: Länk Finns även på AP Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Delen man skruvar fast kardan på diffen var 5mm längre på 325 diffen än 318 diffen och jag orkade inte lossa avgas+ avgasvärmesköld & sedan ändra längd på kardan i splinsen så jag fick på dom 2 främre bultarna sedan borra jag upp dom bakre längst upp med ca 5mm så det blev ovala hål. sedan satt den på plats diffarna är lika stor annars JA! hoppas det löser sig! gjorde detta byte själv för ca 2veckor sedan..... hare bra hej __________________ Mvh Fredrik Hedman |
|
|
och nej jag jag tog den inte från e36 utan en E30 325IM __________________ Mvh Fredrik Hedman |
|
| Tackar då vet man lite mer då, verkar som om det inte kommer att påverka bilen speciellt mycket att få lite högre utväxling. Hoppas bara den diff jag förmodligen ska köpa kommer att passa utan att man behöver modda. | |
|
tror det inte är nå problem! __________________ Mvh Fredrik Hedman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.