|
|
|
|---|---|
|
Går det att komma åt att smörja fläkten ? den gnisslar när den är kall och när man svänger, bilen har bara gått 11000 mil (320Ci -02) Hur kommer man åt den ? eller har man gjort som Saab och börjat med fläkten på bandet ? | |
|
Den går att komma åt om du tar bort kupéfiltret och baljan som det sitter i, och om du har en lite längre pip på smörjkannan. I alla fall är det så på sedan. Det kanske skiljer lite i åtkomligheten på coupé, men principen lär vara den samma. Jag fixade min fläkt som kvittrade när jag köpte bilen. Nu 6000 mil och nästan två år senare har den börjat låta lite igen, så smörjandet höll ungefär lika länge som den nya fläkten. :-) |
|
| Tack, var just ute och frös lite och det verkar gå, synd att det sitter lågprisgrejor i bilen bara... Min gamla Merca har just börjat kvittra lite men den har gått 50000 mil mer och är 36 år äldre... :) | |
|
Det gick bra att smörja fläkten trots att Autovation i Gävle sa att det inte gick, tog 10 minuter ... Efter att tagit bort baljan finns det ytterligare en kåpa som sitter med två skruvar, sedan ser man paketet. Sprutade med CRC med ptfe i lagret (genom fläkthjulet) och den tystnade direkt, får väl se hur länge det håller i sig ! Grejorna är rejäla, klart smartare och bättre än tex VW:s plastclips och tunna plastbitar. Tur att det finns forum ! |
|
|
Ja de där plastsjoken är rejält tjocka och tunga. Jag antar att det är för ljudisoleringens skull. Min var som sagt tyst i ca 6000 mil efter första smörjningen. Jag ska testa att smörja igen få se hur länge det håller. Att byta fläkt är ju lite dyrare och lite bökigare. Sen kanske den inte håller mer än 8000 mil heller som min gjorde. Bara man inte låter den gå och gnissla för länge så att lagren slits ut så borde den hålla hyfsat länge tycker jag. |
|
|
Den där sk "Baljan", är det den man skruvar bort i motorummet? Där vindrutetorkarna sitter? Eller måste man krypa under instrumentpanelen för att komma åt? Min bil har oxå börjat gnissla nu när det hare blivit kallt. Är inte så haj på bmw ...än ;-) Har bara haft min i 1½ månad! BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
Har precis samma fel på min E-46. Gnisslar dock bara vid temperaturer lägre än -5C. Ska testa smörja lagret till helgen. Är det lätt att se lagret, där du ska smörja? Skulle hellre få på lite fett, men det kanske är omöjligt att komma åt? |
|
| Här finns en beskrivning av fläktbyte som visar lite hur det der ut: Länk | |
|
Ah, perfekt! Stort tack där, Adelson! BMW-320I E36, M50 B20 |
|
| Fixade lagret ihelg. Hade läst forumet lite slarvigt, såg inte att man kunde spruta in från sida. Nåja, nu fick jag iaf studera hela "paketet" lite noggrannare, intressant. Tog ca 1.5h, då rengjorde jag allt ordentligt. Nåja, hade "sprayfett" på lagret, bilen stod sedan över natten i -13 grader. Startade, men inte ett ljud... :) Funkade kanonbra. Och får se hur länge de håller... | |
|
Har lite samma symtom på min e39. Är det liknande konstruktion med fläkten i den ? Om någon vet ? Det som slår en är om oseriösa verkstäder nyttjar möjligheten att bluff-byta så att säga ? |
|
| Enligt Autovation i Gävle gick det inte att smörja fläkten, vågade inte fråga vad den kostade men säkert femsiffrigt med byte... men tack vare forumet och hjälpsamma medlemmar kostade det bara 15 minuter av min tid och en skvätt olja ! | |
| Fick tyst på min kvittrande fläkt i går med. Så jäkla skönt - gnisslande fläkt harmoniserar inte så bra ihop med en kvalitetsbil som BMW. Enkelt att ta bort alla delarna och sedan sprutade jag siliconspray rakt in i lagren. TIPS: Det är mycket lättare att få på fläktmotorkåpan på plats om man slår igång vindrutetorkaren och "stänger av" när torkarna pekar rakt upp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.