|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, bilen är instabil på vägen, vid cirka 100 - 110 km/h så är det precis som framvagnen "flyter" över vägbanan. Stötdämparna fram skall vara bytta för cirka 1500 mil sedan, vet ej hur det är bak. Misstänker att fjädrarna är slut, det blir till att sätta dit ett väghållningskit från någon. Är det något annat som är känsligt och kan ge upphov till detta beteende ? Det är samma uppträdande med både vinter- & sommarhjul. Mvh Peter | |
|
Däck med dåligt tryck eller av dåligt märke kan ge samma fenomen. Jag köpte t ex Uniroyal-däck till andrabilen och den gick knappt att köra... Kolla hur dina däck recenserats i älgtest. Annars krängningshämmare, kanske? Kolla och känn undertill. Är stabilisatorstagen OK? |
|
|
Framvagnsinställningen kanske bör ses över? När började de här "flytningarna"? |
|
|
Däcken på bilen är (friktionsdäck): Fram Kumho 225/55*16, däcken är halvslitna. Bak Nokian Hakka R 215/55*16 köpte nya i september. Lufttrycket är cirka 2,6 bar både fram och bak. Hjulinställning gjordes i juni månad enligt papper (själv köpte jag bilen i juli månad). Det var mindre "flytningar" med slitna 245/40*18 sommarhjul men det fanns där, blev mer tydligt med vinterhjulen. Bilen fick en påpekning "bra att veta" att en stötdämpare fram läckte olja, vänster, men enligt förra ägaren är båda dämparna fram bytta, men gungade bilen idag och den verkar gungigare på höger sida, så jag misstänker att man får byta dämpare och fjädrar. Är det någon som känner till bilen, reg-nr: RZL 898 ? Mvh Peter |
|
|
Att det blivit värre med vinterdäckena kan bero på att du har bredare i fram än i bak vad jag har förståt........... Och på sommarhjulena hade du 245 brett runt om.....och det är inte rekomenderat att ha bredare än 235 fram..........blir mycket mera spårkännsligt med bredare! |
|
|
Menar du att det är svårt att hålla bilen rakt? När jag köpte min förra 540 touring e39 så hade den på kumho däck! Det var kanske 2-3mm kvar på dessa. Det gick inte och köra den rakt. Sedan köpte jag 19" med breddare bak och då försvann problemet. Vinterdäcken köpte jag nya och det med samma bredd både fram o bak på 16" och inte heller där fanns det några problem. Så det måste varit kumhodäcken. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
pbengtss: Ökade däcktrycket från 2,2 bar till 2,6 bar då blev det bättre. Nokian däcken fick inget bra betyg vid körning på barmark. Craile: Har också funderat över detta med bredare fram än bak. Dessutom är Nokiandäcken mer saipade än Kumhodäcken fram, dessa är mer ett europeiskt vinterdäck. Funderar på att skifta mellan fram och bakdäck till helgen och se om det blir skillnad. Till sommardäcken fram har jag funderat på 225/45*18 då blir det väl lite mindre spårkänsligt när profilen också blir lite högre. Tittade lite på bilen när jag kom hem och den verkar hänga ner lite mer i bakändan, tror profilen på däcken har betydelse, det skiljer cirka 5 mm i profilhöjd och det blir ju någon cm i höjdskillnad beräknat på hjulbasen. Bilen ska ju in på Bilprovningen också nu, får åka in och se om det blir en arbetsorder istället. Påpekandet om stötdämparen var förra året (2007). Mvh Peter |
|
|
peter78w: Bilen är rätt spårkänslig så den känns väldigt nervös. Vad köpte du för vinterdäck till din bil ? Sommardäcken är också av märket Kumho SPZ KU31 har jag för mej, 245/40*18, runt om. Jag har aldrig åkt på Kumho däck så det finns ingen erfarenhet av dessa. Har läst att E39 är lite känslig i framvagnen. Mvh Peter |
|
|
Tittade lite mer på Kumhodäcken igår, jag fundera på att byta framdäcken också, de är lite snedslitna. Man får hoppas det blir en lösning, detta är inte likt BMW, har alltid varit nöjd med de andra jag haft när det gäller väghållning. Mvh Peter |
|
|
Jag bytte till V-däck igår, och min bil började också orma sig lite efter vägen. Med sommardäcken gick den perfekt. I våras köpte jag Kendadäck på dackonline.se och då skulle ni ha fått känt på ormning(de satt bak), jag trodde nåt hade gått sönder och åkte in på OK för att kolla undertill men hittade inget. Funderade ett tag, och bytte plats på fram/bakdäcken, nu försvann ormningen men bilen blev väldigt svampig fram och däcken åkte av med blixtens hastighet. Nya GoodYear och bilen blev åter rolig att köra! |
|
|
E39:orna verkar vara känsliga på däcken, fick tid för besiktning imorgon klockan 8.00, få se om det är något i fram- eller bakvagn som är slitet. Det är nog viktigt att köpa "riktiga" däck och inget lågpris. Mvh Peter |
|
|
caddie: Jag köpte niokian hakka däck som var avsedda till suv/pickup/van. Kommer inte ihåg vad dessa heter men hakka.....kanske C eller nåt annat bokstav. Dom var förstärkta på sidorna och bra dubbar! Riktigt bra stabilt däck! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
peter78w: Jag har aldrig tänkt på att man kan köpa C-däck, de har ju kraftigare stommar, man har förknippat det med lättare lastbilar och suvar o.d. Det tål verkligen att tänkas på. Ska skifta hjulen och se om det blir en förändring av det. Som sagt innan så ska bilen besiktigas imorgon, får se vad det blir av det. Fick besked om gratis förbesiktning hos BMW, men det får vara. Mvh Peter |
|
|
Bilen blev inte godkänd, svag bromsverkan på handbroms, den var åtminstone jämn så det behövs nog bara en justering i spaken, den tar lite högt upp. Allt annat var helt okej, bad honom kolla lite extra noga. Mvh Peter |
|
|
Silentblocken är okej, verkar inte vara så länge sedan de byttes. Killen som besiktigade bilen tyckte allt var helt okej både fram- & bakvagn, har inget klonkande eller dunkande i bilen. Mvh Peter |
|
|
Nu är stötdämpare, fjädrar (sänksats), fjäderbenslagringar, styrstag, stabilisatorstag och hjulinställning gjort, den går som en dröm nu. Totalkostnad för detta 7604:- och lite fritid. |
|
| caddie, vilket märke på stötdämpare, fjädrarna köpte du? och var? | |
|
Jag köpte dem hos CSR-Autosport. Stötdämparna är Supersport gasdämpare. Fjädrarna är Lesjöfors som sänker 40/25mm. Jag är nöjd med detta paketet, de har en behaglig sättning, ngt hårdare än orginal.Betalade 4100:- inklusive frakt. Kolla deras hemsida, www.csr-autosport.se Det tog cirka 10 dagar att få hem det. |
|
|
Jag återupplivar en gammal tråd. Caddie: Du körde på samma däck när bilen blev stabil på vägen som du gjorde när den ormade sig? Jag har också en rejält spårkänslig bil. Nu kommer jag inte ihåg exakta data på däcken, men det är iallafall 235 Kumho Ecsta fram och 255 Dunlop SP Sport (tror dom heter så) baktill. Om jag kör på spårig vägbana har bilen i princip ett helt eget liv om man inte konstant parerar. Kan det bero på att det är olika märken/modeller fram och baktill? Annars funderar jag på om det är dags för en hjulinställning, eller att stötdämparna är slut. Dock såg inte vinterdäcken snedslitna ut, och bilen känns inte gungig eller svajig. Vad tror ni? |
|
|
Jag körde också ett tag med Kumho Ecsta KH31 och den var som en orm på vägen. Till sist tröttnade jag och bytte till Nokian Hakka Z 225/60R15 och det blev mycket bättre. Nu är det bara glappet i styrningen som stör men jag har en bättre begagnad som väntar på installation. Jag misstänker att Kumhos däcken är lite väl mjuka i sidorna. Mitt förslag är att byta Kumho till något kvalitetsdäck. |
|
|
Lockheed: Okej, körde du med 4st Kumho eller 2 baktill/framtill? Är det fler som haft problem med Kumhodäcken? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.