AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.159

Sälja eller spara en M5 Touring ?

Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Tjenare !
Spara eller sälja ?
Har en M5 Touring-92 i mycket fint skick, rostfri och som ny invändigt. (Blå/svart)
Bilen är kanon maskinellt och har 382 hk samt är ny bes.
Bilen är också orginal (utsida+insida)
19700 mil.
Vad kan man få för en fin sån bil idag, touring dvs ?
Jag känner att det bästa är att stoppa bilen i en malpåse och ta fram den om 10 år igen, den står ju i varmgaraget och tar ingen plats.

Mvh
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
jao har du plats och inte är i något pengabehov så lär den ju ha stigit i värde om 10 år iaf. som sagt inga penga behov då är det ju bara kul å ha :P
Gemini__
Klart du ska spara pärlan. Får man fråga vad du gjort för uppdateringar på motorn, syftar på "382 hk".

Mvh:
Thomas

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Spara, eller i varje fall aldrig sälja en sån bil under höst och vinter. Touringar brukar ligga ett par tiotusingar högre än en motsvarande sedan, men spekulanterna är också färre. De flesta vill ju hellre ha en sedan när de ska köpa en äldre "sportbil", trots att touringen är mycket ovanligare (891 vs 2676 exemplar).
Senaste räkningen gav visst bara 79 (?) st M5T kvar i landet om jag minns rätt, så väl värd att spara på om man kan. Touring-registret kan nog svara på exakt hur många som fortfarande lever, ta kontakt med: Länk

E34 M5 register Sverige
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Värdet på den idag skulle jag tippa på ligger mellan 70-100'...Beror naturligtvis på skicket....
Kan tänkas bli såld för mer än 100000kr om den är "riktigt pedant fin".

Men om jag ska säga mitt så är inte M5 Touring något som ska "hänga på väggen" likt en tavla....så sälj den OM du nu inte ska ha den som ett rent spekulationsobjekt och vänta tills den stiger i värde som du tror..men då lär du få vänta!
Vete väl f-n om tio år räcker...
Har du ork att vänta 10år så okey....men det är ju ingen garanti att den har stigit så "fruktansvärt" tills dess heller..

Men en bil som "bara står" är inte heller något säkert sätt att få den att stiga i pris och hålla ihop "längre" eller klara sig bättre(förutom rosten som inte lär bli så stora problem med inne i en väl kontrollerad hall med relativ luftfuktighet mindre än 50%,detta med luftfuktigheten är lååångt mycket viktigare än att ha den varmt i "varmgarage" som du skriver)..

Bromsar,lager t.ex brukar inte gilla att stå stilla alltför länge hur som haver(nu pratar jag år av stillestånd som du också skriver att du funderar på)..
OM du nu inte ska konservera den enligt konstens alla regler,dvs tappa ur alla vätskor och kanske "torrkonservera" den med hjälp av "kuvösliknande tält" inkl fuktreglering(om du inte har det tillräckligt varmt i garaget nu HELA tiden,även under sommaren,du måste hela tiden ha ca 7 grader varmare än utetemperaturen för att klara luftfuktigheten i garaget) osv...
Dvs man behandlar bilen nästan som en baby för tidigt född under tio år ;)

Men det är ju mina tankar och funderingar..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

MINST 7grader varmare än yttertemperaturen skulle jag skrivit....för att hålla rostmasken hyfsat långt borta..

Mvh Janne.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Tycker din bilpark är riktigt trevlig. Jag skulle använda alla tre bilar om jag hade dem faktiskt. M3'an som banbil/busbil, x5'an till vardags och m5'an för sina söndagsturer med familjen ;)
Ställa den i ett garage för att mögla är ju tråkigt, underhåll den och använd den istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.