AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.857

9-5 vs M5, vilken är snabbast?

Sida 2 av 3
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
ny länk hoppas det funkar.

Länk

BMW its a ride not a car
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kul för dig, inte illa att ha en bil som går snabbare än en M5 E39!

Mvh Johan
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
fattar inte hur de kunnat mosa ur 440hk ur B235R utan att åtminstone krängt på dieselsnoken, bilden måste vara tagen med motorn i ett tidiagre stadie?
fredde 7
Är det inte rätt ointressant vem som far iväg snabbast 0-250 två ggr?
Vore intressant att se vem som vore snabbast stockhom-malmö.
Fast då fick väl Rolf Uhr ha med sig servicebilen i Jönköping;)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Verkar som om merparten av deltagarna i tråden inte förstod trådskaparens fråga i trådens första fråga....

Så, det var frågan, och med tanke på att man nu kört och testat och SAAB-rackarn lyckades få M5:an en klase billängder bakom sig så har vi väl också svaret på frågan.?

Om sen M5:an har mycket skönare stolar, snyggare torkablad, är överlägsen på "ringen" lämnar SAABen i avgaserna Sthlm-Malmö, fixar med lammkött eller vad sjutton som helst spelar väl föga roll för frågan, eller hur?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

7 längder är imponerande! M5:an är ju inte direkt slö i detta intervall.

Att förkasta enkla tester rakt fram tycker jag är fel då dom ändå visar en del av en bils prestanda. Ett varv på ringen eller någon annan bana visar givetvis också en hel del annat men då ska bilarna köras av samma förare. Med noll erfarenhet av bankörning (som jag själv) så är det ju svårt att ge en bils prestanda någon rättvisa.

___
//Ulf
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Jo M5 är väldigt maffig och skön bil då jag som sagt är en BMW freak. Vet helt och hållet om att BMW skolla mosa min saab på bana. för det har M5 stor fördel. Till "HFR" man kan kränga ut 1000 hk ur en B235R bara man har pengarna=) Jag trodde faktist att det skulle vara ganska lika till 200km/h men som sagt när 1,6 bar laddar så går det undan. kul var det iallfall. Både bilarna är roliga på olika sätt i detta fall tycker jag, Ibland turbo ibland en skön V8.

Nordig uhr bla bytt andra stakar, balanserat vevaxeln,andra spridare, större kylare, Garret G30 turbo, wallbro bensinpump. ferrita system hela vägen 4" tum. andra stöddämpare plus redstuff bromsar m.m m.m

BMW its a ride not a car
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Men vem tusan säger att en E39 M5 har fördel på bana!?
Det är ju som att åka en tung tegelsten på bana!!!
En original M5 E39:a,tuggar däck och bromsar i en rasande fart på bana,och dess enda fördel,är att den kommer upp fort i fart på rakor,men i kurvor är den inte alls smidig.

Mvh Patrik
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Bpower>
"Till "HFR" man kan kränga ut 1000 hk ur en B235R bara man har pengarna=) "

Har aldrig sagt något annat, det jag uppmärksammade var att motorn på bilden var fotgraferrad med en i Saabkretsar väldigt känd flaskhals, nämligen insugsröret. Det brukar behöva bytas ut för att nå 440hk, därav min frågeställning.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
*fotograferad*
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Nog fanken kan man få saabarna att gå bra,inget snack om den saken.En kompis till mig hade en 900NG Talladega med N.Uhr steg3,åkte med honom ett par ggr,imponerade acceleration rakt fram.Men du milde makrill vad det ryckte och slet i ratten,s.k torquesteer,när man svängde och gasade lite.Är man 18-20 bast imponerar självklart kraften,men som 30+ inser man att där finns mer saker än snabba acc som gör en bil kul.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Bimmerbåjj

Å andra sidan är det ju heller inte så ovanligt att man får "slita och dra" i ratten om man svänger och gasar på med bakhjulsdrivna bilar, även BMW. Hände mig bara här om dagen i min 740iL trots antisladd/spinn och hela balletten.

Jag tycker det liksom glöms bort lite när det slås ner på fwd, och folk får det att låta som om bakhjulsdrivna bilar i allmänhet och då BMW i synnerhet, går totalt odramatiskt om man gasar på rejält i en sväng. Så man kan lojt sitta och fingra sig på hemorojderna med bara en hand löst på ratten, och så är det ju inte....

Därmed heller inte sagt att t ex SAAB är bra på detta.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
M635forever: "Men vem tusan säger att en E39 M5 har fördel på bana!?
Det är ju som att åka en tung tegelsten på bana!!!
En original M5 E39:a,tuggar däck och bromsar i en rasande fart på bana,och dess enda fördel,är att den kommer upp fort i fart på rakor,men i kurvor är den inte alls smidig."

Nja såå dålig är väl inte en M5E39:a. Den är knappast mindre smidig i kurvor än en SAAB 9-5 oavsett antalet hästkrafter i SAAB:en. Ringtaxin på Nürburgring (den förra M5E39) hade såvitt jag vet endast andra bromsbelägg utöver en standard M5 och inte fan var det en bromskloss som bara låg ivägen för övriga bilar. Ej heller smälld mot ett räcke med rykande bromsar och med fälgarna i tusen bitar och däcken nedsmälta till mjukost efter ett halvt varv.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Henke Lexus!
Talar endast av egen erfarenhet från Mantorp 2007,då en vän till mig,sålika forummedlem här "Tozzy" tog sig runt på banan, med dessa problem efter.
Den upplevdes tung när det svängde.

Men vad jag reagerade på i tråden,är att folk insunerar att en saab skulle få stora svårigheter i jämförelse med M5 E39 på bana.
Vet att en Saab inte direkt är optimal för bankörning,men kan knappast säga att en saab med denna effekt skulle få pisk heller....eller?

Säger heller inte att en M5E39:a är dålig på bana,men det är den faktiskt.
Säger sig självt,att ju lättare och välbalanserad bilen är,desto bättre ämnad för bana, oavsett vilken drivning på hjulen.

Men har även jag hört av vänner med erfarenhet om trimmade turbosaabar,att då det bär iväg,är det mycket skrammel och obalans,och även där svårt att ta kurvor i fart om inte bommullssandalerna är på.

Men kan man få en gammal Folkabagge med Porschemotor att åka ifrån Porschar på ringen,så kan man självklart få en E39 M5 att passera urverket med skapliga tider där med. =)

Mvh Patrik
635forever: "Säger heller inte att en M5E39:a är dålig på bana,men det är den faktiskt."

Ehh jaha du säger inte att den är dålig men den är dålig jag förstår.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Nej,jag sa att jag inte sagt det tidigare....men gjorde det nu! lol

Mvh Patrik
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Dr Tinnitus,den dagen du får "torque-steer" i din 740 får du skriva ett mejl till BMW.Dom skulle gärna vilja utreda problemet såfall :D
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
M635 forever: På forum spekulerar vi. M5an är en helt annan byggd bil med allt vad det säger. Den har vridmomentet som enorm fördel. En turbobil som laddar under ca 2000varv(?) och har riktigt svårt att hänga på i dem olika situationerna. Vi skall inte prata om nakdelen med framhjulsdriften i sådan tung bil.

Hade M5an haft framhjulsdrift hade det varit ännu värre kan jag säga med 1800kg. Turbo + framhjulsdrift är inget bra recept var det än gäller men jag tror säkert att den saaben har ett fint chassi likt m5an då den säkert är seriöst utrustad.

Men som sagt för oss bmw fantaster får vi absolut avgöra på tjejen hellre sätter sig i m5a:D
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
bimmerbåjj.

Tanken var ju att man inte kan lita på att allt alltid är frid och fröjd bakom ratten när man gasar på i en kurva bara för att det är RWD, och alltid elände med FWD. Jag tror jag är klar över att min 740iL inte är framhjulsdriven.... :-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Dr Tinnitus,
"Jag tycker det liksom glöms bort lite när det slås ner på fwd, och folk får det att låta som om bakhjulsdrivna bilar i allmänhet och då BMW i synnerhet, går totalt odramatiskt om man gasar på rejält i en sväng"

När jag åkte M5 var det helt odramatiskt i kurvorna. DSC:n fixar det mesta. Betydligt mer dramatiskt att gasa fullt med en Volvo 740 eller SAAB 9-5.

Kopplar man bort DSC:n så kan det givetvis sladda en del. Men kopplar man ur DSC är det väl just för att man vill åka på lite sladd och M5:an är ingen svårhanterlig bil när man kör på gränsen. Det är en stor och tung bil men den är välbalanserad och kraften kommer tidigt är lätthanterlig.

Den torque steer som man får i en 9-5 med runt 200hk tycker jag är riktigt jobbig. Lite nyfiken på hur det blir med över 400hk?

Annars är det bara att gratulera SAAB ägaren till vinsten. Racet gällde 100-200 och då är han helt klart snabbare oavsett torque steer eller annat.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.