|
|
|
|---|---|
|
Hej alla livsnjutare där ute! får hem en 120D om någon/några veckor och jag har på forumet och andra forum läst på om att man kan chippa och mappa dislar vilket ger en enligt mig ganska otrolig ökning av prestanda för en "liten" peng! Men har funderingar kring dom olika metoderna som finns där ute Bla kommer det komma några bättre metoder innom snar framtid som man borde vänta på?!? är detta skadligt?! vad händer med andra hands värdet?! vad säger bmw om man en vacker/sorglig dag ska byta in bilen?! överväg för och nackdelar med dom olika metoderna i en diskution :D !! komigen all hjälp hjälper tro mig ! tack på förhand! MVH Makkan! | |
|
V-Tech kan mappa nya 120d (EDC17) och få ut mer effekt än något annat företag. Läs mer här.. Länk |
|
|
Biltillverkare ger garanti på grejer eftersom de inte kan garantera att en standard bil aldrig pajar. Detta risk ökar med höjd effekt och grejerna är inte testade för saken. En trimfirma kör inte grundliga uthållighetsprov som tillverkaren gör. Med undantag för Alpina och Ruf och liknande. Men effektökningen där är oftast inte så höga och väldigt dyra (pga av nödvändiga anpassningar). På en ny bil ska man ha en extra maskinförsäkring eftersom nybilsförsäkring inte täcker om du får problem med motorn, inte heller vagnskadeförsäkringen. Nya EDC17 loggar allt som händer och verkstan kan se om man har ändrat på den. Sen borde man berätta för (trafik)försäkringen att man ändrat på bilen, men väldigt få gör så. Att andra säger att de gick bra för dem hjälper inte dig om man finner sig i en situation där försäkringen försöker hitta skäl att inte betala när du råkar vara vållande... En 120d växellåda är gjord för att tåla 370Nm. Med mer vrid än så ökar risken att den inte håller så länge som tänkt. Det är nog känsligaste biten. Motorn klarar lite extra effekt, 123d har samma motorblock, vevstake mm. Dock kylningen är lite klenare på en 120d. Spelar säkert ingen roll om man inte kör fullt ös under längre tid. På frågor som dessa brukar det dycka upp hjälpsamma människor som svarar att de har chippat och inte haft minsta problem. Dock jag undrar då: hur länge har de haft bilen? Hur länge behåller dom den? Och om det skulle strula, skulle de berätta? Har man varit med ett tag kan man kostatera att svaren troligt är såhär: oftast inte länge alls och som mest några år; de byter snabbt bil jämfört med "vanlig folk"; eftersom de redan tänker byta så berättar de helst inte för alla att bilen strulat. Folk brukar prata när andra gjort fel, inte när man själv bidragit till problemet... Tänker du behålla bilen länge och tycker att BMW är världens bästa motorbyggare som vet hur man gör världens starkaste dieselmotorerna på marknaden som ändå ska hålla? Låt den vara. Om du ser bilar mer som leksaker och om du är villig att byta allt som går sönder och inte är bekymrad om bilen håller tio eller tjugo år: kör på. Det går säkert bra. Men kom inte och klaga om det inte gör det. Och det är lite synd om den som köper bilen efter dig om de inte vet. Dock jag säger såhär: försök vara nöjd med den som den är. I längden brukar man uppskatta den mer om man inte ändrat massa saker på den. Gäller även andra saker, original ger tryggt andrahandsvärde. Var det ett bra svar? |
|
|
Tycker att Onehp's redogörelse är klockren! Här är dessutom en kille som inte var så väldigt nöjd med V-tech: Länk Jag hade nog tänkt mig för både en och två gånger, speciellt som både försäkring och garanti som sagt också går åt h-e. |
|
| Håller med Onehp o Helgeson helt, skulle jag nu vilja ha mer hästar så skulle jag beställt en 123d ist för 120d, ca 30 hästar mer, men 40000 fattigare. Fast riktig garanti. Finns inga gratisluncher i det långa loppet sas. | |
|
Onehp, vilket bra inlägg! Det är framförallt efterkommande ägare som kan bli lurade. En inte ont anande köpare handlar en "orginalbil" med få mil, i själva verket kanske bilen är mycket mer sliten än en otrimmad långmilare. Men det är säkert kul så länge det varar för den som trimmar. |
|
| Håller helt med, Onehp sammanfattar väldigt väl! | |
|
Riktigt bra skrivet!! Så ja har förstått rätt att om man gör något med bilen för att få ökad efekt ryker allt vad försäkring heter?! låter jobbigt om olyckan nu skulle vara framme..! Har en polare som nyss fått hem en ny golf Gti skulle vara så underbart att ha dom där extra Hk.. :D aa ni förstår kanske är larvigt men "im fucking male" |
|
|
Hej kul att det uppskattas. Makk, din polare med GTI kanske drar ifrån dig på rakan lite grann (knappt det), men för allt annat så hänger det mesta ändå på föraren. Ta en kurs i avancerat körning istället, du kommer att ha mer nytta av den och det inte bara i prestandaväg (om du inte redan gjort det). Sen för vardagskörning på hög nivå kan jag även rekommendera boken Roadcraft - The Police Driver's Handbook. Vet inte om det finns svensk motsvarande. Bättre att vara "male" pga av sina körkunskaper än om vad man har under huven för tillfället (det racet går inte att vinna ändå ;-) ) |
|
| Makk, det är inte bara försäkringen som går förlorad utan även alla garantier. I och med att allt loggas inuti bilens dator så går det att se om bilen varit trimmad och sen tillbaka ställd. Det går att utläsa och det medför att alla garantier dras in, spelar ingen roll om du återställer bilen till sitt ordinarie då den i BMWs ögon varit ombyggd och de vill inte ta nått ansvar för eventuella skador som kan ha uppstått pga det, än mindre ge ersättning och/eller åtgärda fel då bilen inte används på det sätt som den är konstruerad för. | |
|
Om du har bilen i ca 3år och väljer att chippa eller att "Boxa" så tror jag inte att det är några som hellst problem. Visst garantin gäller inte (de fel som uppkommer under de första tre åren är sällan jätte dyra, sen är chansen inte stor att bmw upptäcker att du har chippat. Har du boxat och tagit bort boxen så kan de knappast se att din bil varit modifierad, dvs alla garantier gäller). Jag har chippat alla mina bilar sedan 10år tillbaka i tiden har bilarna mellan 2-3år. En del har varit nya andra 10år gamla. Det enda problemet jag har haft är att växlådan på min saab 9000cse 2.3ltt gick sönder. Troligtvis för att det var min första bil och man körde som en idiot. kan säga att effekt höjningen var 70hk och +150nm Mvh Carl |
|
|
Aa soft ! har fått kärran nu grymt nöjd för tillfället men pratade faktist med killen på bmw som sa att jag skulle höra av mig om jag ville fixa till den för just en av deras kunder hade en Tuning firma och det va någon försäkring! så ska kolla det ! men tack! |
|
| Fortsätter här och vill kolla hur det gått för er som chippat/mapat era bilar? fortf nöjda? har d kommit ngt nytt från något företag? | |
|
Har man ändrat i motorstyrningen och höjd effektuttag, då vet man att maskinförsäkringen ryker. Men hur ligger det till med trafikförsäkringen egentligen? Är ingen försäkringsexpert direkt. Finns det en risk att ens bolag vägrar utbetala helt vid en trafikolycka? Jag vet att det kan vara så i utlandet när man är vållande till olyckan och när man kört för fort. Då kan bolaget ju resonera att det höga effekten kan vara en bakomliggande orsak till olyckan och på dessa grunder vägra utbetalning (man har ju försäkrat en bil med en viss effekt; ju mer mos, ju mer slantar det kostar). Hur funkar det, praxis, i Sverige? Om svaret är ja (bolaget kan vägra helt), då betyder det ju att många här kör runt - i princip - oförsäkrat. Eller anmäler man att man har ändrat bilen? Jag har aldrig hört talas om det. Eller finns det f-bolag som tar emot såna anmälningar? Dela gärna med era erfarenheter i denna frågeställning. |
|
|
Onehp: ska man hårddra det så ryker nog både garanti och försäkring om man granskar ett fall med trimning. Då bilen inte följer det den är typad för och effekten avviker så innebär det säkert att man åker dit på allt som kan tänkas vara i ett fall med en olycka. Jag har dock aldrig hört talas om att en chippad bil råkat ut för någon diskriminering när det gäller försäkring men några undantag kan säkert finnas. Nu är vi ju under forumrubriken trimning och där brukar de flesta prata sig varma för just det men i just denna tråden är det inte så många som vill ta den staffettpinnen. Jag skulle dock vilja säga att det inte bara handlar om att bilen går som f-n efter trimningen. Intresset gäller hela projektet runt omkring; hitta en bra firma man litar på, få mappningen som man vill ha den i förhållande till effekt och vrid men även när det gäller karaktären. Speciellt på en diesel som min är det lite lurigt att få till det bra med sekventiell laddning och två aggregat. Och det där snacket om att "om man vill ha en snabbare diesel, köp nästa nivå av motor" funkar inte på mig. Det fanns ingen större att köpa och även om det funnits det skulle den blivit masserad lite. Läste en artikel i Automobil där de testar TT-RS. Frågan till den som är utvecklingsansvarig hos Audi för bilen är om detta inte är "tuningfirmornas våta dröm" eller något liknande. Svaret blir att gränsen för tuning är lådan men att man kan gå upp ca 30 hk/50 nm och vara innanför specifikation och den som säger det är alltså från tillverkaren. |
|
|
Allroad: visst är de lite svalare här i denna tråd, men lägger man ihop det med resten av forumet får man då förhoppningsvis en balancerad bild. För någon som inte är insatt kan det vara bra att veta vad som ligger på andra sidan myntet innan man börjar trimma. För jag är inte här för att skriva emot. Är i samma sits som du, har största motorn för modellen och har skaffat en ny mapp från V-tech. Har inte satsat på mest allt, men på körbarhet och mer toppeffekt, vridet är knappt högre (det räckte). Har inte bankad bilen men nu ger den mycket bättre respons och är mer varvglad. På detta sätt upplever jag bilen som mycket mer sportig och får jag en sorts körglädje som vanligtvis bara finns hos bensinare. Blev lite varmare nu då? ;-) Nu tillbaka till frågan: nån mer som vet nåt om hur f-bolag i praktiken hanterar trimning? |
|
Bayer_Aleks |
Måste få låna tråden lite med en fråga ang registrering av "överskridda värden" vid effektökning som dem på servicen undersöker. Nu minns jag inte vem som skrev att allt registreras som typ "black box" i flygplanen, allt om värden som överskrider det normala från fabriksinställningarna. Är detta sant? Jag har ju tankarna i att mappa bilen när den har blivit inkörd men jag vet fasiken vad jag ska göra nu. Hur lång motorgaranti har man nu igen på en fabriksny bil? |
|
Å ena sidan har man ju felkoderna som dyker upp när nåt går riktigt snett. Det kan t.ex. hända när bilen tycker det blir för varmt, och då får man nedsatt effekt. Finns ju OBD utrustining för att radera dessa felkoder, men kanske inte så smart om det ÄR nåt fel och man vill ha hjälp med detta från verkstan. Sedan har man ju fått höra att EDC17, typen av styrenhet, loggar olika värden och om du får motorproblem på garanti så tittar man förstås på dessa. Mao, man kan se om den är mappad (utan att läsa ut mappen och knacka koden), eller tom. om den har varit det efter den har tagits bort. Hur exakt det ligger till vet jag inte, men räkna med att man kan ta reda på det mesta i efterhand. Motorgaranti är väl 2 år (som nybilsgarantin), sedan har man ju maskinförsäkring på sin halvförsäkring som oftast täcker 8år/10000mil. Garantin upphör bara när skadan kan kopplas till trimingen, men bäst är att räkna med att dessa helt försvinner, annat vore fel! Sen finns det ju olika garantier att köpa hos olika trimföretag, men då måste man oftast bevisa att skadan uppstår pga trimning och det är nog inte så lätt. Det är inte dumt att tänka två gånger ;-) |
|
|
Håller inte med om att trimning behöver vara olämpligt. Jag har kört en S60 T5 i ca 20 000 mil. De första 10 000 original med 250 hp/330 Nm och sedan med 300 hp/400 Nm. Jag trodde inte att det var värt 8000 kr att bara få 20% effektökning. Men det visade sig fungera alldeles utmärkt. Det kändes som att få en motor till i bilen genom att antalet lekhästar ökade mycket mer än 20%. De första 200 hästarna går ju åt för att få bilen att rulla hyfsat men räcker inte till så mycket mer. T5 har ett dieselblock och bra laddluftkylare och håller bra för för trimning till den nivån. Det skiljer förstås mellan olika bilar och motortyper så det går inte att ge något generellt svar på om det är lämpligt att öka effekten med t.ex. 20% eller ej. Man får läsa på och försöka lära av andras erfarenheter innan något görs. 335an kommer under alla omständigheter att chippas genom att jag vet hur mycket det gör för prestanda med erfarenheterna från S60 T5. Den går för övrigt så pass bra att den fick övertas av frugan så att den slapp att säljas. |
|
|
Kul att du är nöjd med din Volvo. Tror inte att någon har sagt att öka effekt genom mappning är olämplig rakt av. Endast att man ska vara medveten om vad konsekvenserna kan bli och att man då kan göra en bra avvägning mellan för- och nackdelar. Dessa kan skilja sig ganska mycket mellan både de tekniska förutsättningarna hos bilen och den personliga situationen. På 335i:an ska man akta sig för värmeutvecklingen, om du har en 07:a kan det vara bra att säkerställa att man har rätt oljekylare, annars kan den lätt gå för varmt... |
|
| Ja jag har sett att värme är ett problem ihop med effektökning på 335i. Avvaktar lite med detta och försäöker komma fram till en sansad nivå på effektökning. Bilen ska bara kännas lite skönare att köra och ska inte toktrimmas för att klå andra 335or eller köras på bana. När man gasar på sprids ett leende över läpparna, men det blir inte bredare efter 5000 rpm vilket bör åtgärdas :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.