AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.920

Bra annons = inga idioter?

16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kan inte låta bli att dela med mig av erfarenheter från försäljningen av min 530i -02 som avslutades idag. Otaliga trådar skapas av människor som försöker sälja sina bilar och inte får annat än "oseriösa" prutare och allmänt konstiga människor.

Så var det inte alla för mig!

Min hypotes är att jag hade en annons som verkligen visade att jag visste vad jag hade att sälja och inte skulle acceptera några dumheter. Jag hade inga som helst kommentarer i stil med "däcksparkare, testpiloter osv undanbedes" men ändå fick jag inga som helst sådana människor.

Person 1: Ringde två dagar efter annonsen kom ut och frågade högst relevanta frågor. Kom en vecka senare och provkörde bilen. Hörde sedan aldrig av sig.

Person 2-3: Två tysktalade herrar med turkiskt ursprung som ringde och kom sedan och provkörde bilen samma dag. Köpte sedan en bil som var identisk med min förutom automatlåda.

Person 4: Äldre herre som ringde på en fredag och kom och tittade på den på lördagen. Ringde sedan på tisdagen och gav ett bud som var för lågt. Jag kontrade med ett lite högre bud som några timmar senare accepterades. Affären gjordes upp idag måndag 2008-11-03.

Bytesförslag 1: 525iX -07 och 150.000kr emellan. Nej tack

Bytesförslag 2: BMW 130i -07 och 100.000k emellan, faktiskt från samma person som ovanstående. Nej tack, ingen 1 serie utan xenon och sportstol för mig.

Bytesförslag 3: Ett stycke Smart -04 och en okänd påse pengar. Nej tack, aldrig i livet att jag åker Smart.

Mailkille 1: Budade 100.000kr och inget annat i mailet. Vid det tillfället hade jag fått ett inbytespris som var högre än 100k. Tack men nej tack.

Mailkille 2: Ett flertal frågor angående rost, fel på bilen, skick, mer bilder osv. Klart relevanta frågor men inget konkret bud.

Bilen såldes alltså 2 månader och 2 dagar efter att annonsen gick ut.

Det som slog mig är att jag alltså fick endast 1 mail som jag ser som "oseriöst". Nästan alla de personer som kom och provkörde kom sedan aldrig med något bud, de avstod alltså från bud istället för att komma med för låga bud.

Om man ser alla som provkör men sedan inte köper som oseriösa idioter så har jag alltså råkat ut för ett helt gäng, men jag ser det inte alls så. Faktum är att alla spekulanter som jag träffat på betett sig helt korrekt.

Slutklämmen är en tröst för alla som försöker sälja E39or idag, det går alldeles utmärkt men det tar tid. Till slut dyker rätt kille upp. I det här fallet en äldre herre som skulle ha min bil som vinterbil istället för sin Porsche 996...

//Lövet
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Grattis för dig då...

Jag har sålt en del bilar genom åren, aldrig vart besviken på nåt. Allt beror på omständigheter såklart, pris, marknad osv.

E30:n jag sålde sist prutades upp av köparen till slut. inga stora pengar, men principen var kul.

523:an har jag haft en del folk på, både intelligenta o nötter, men ingen affär än. Jag har inte brått heller, ligger inte på så att säga. Gillar bilen för mycket.

Men köpa bil är roligare än att sälja.

Alla tips är bra.

Mvh:

Zoltan
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja det är skönt att bli av med den. Inte för att det var några som helst fel på den utan för att det är kul att leta ;-)

Man läser så många trådar där folk närmast skriker ur sin frustration, själv tyckte jag det gick hur bra som helst. Naturligtvis fick jag inte så bra betalt som jag ville men det hör ju till sakens natur.

Vill man bli av med en bil och får ett bud som ligger några tusenlappar under sitt accept pris så är det bara att svälja stoltheten och ta det. Annars blir man aldrig av med bilen. Under de 2 månader jag haft bilen till salu har alltså 9 personer totalt hört av sig. Man får vara rädd om de spekulanter man har med andra ord.

//Lövet
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag upplevde precis samma sak när jag sålde 330n(E46 coupe -01). Jag skrev trevlig annons utan oförskämdheter och där jag verkligen visade att jag kan allt om historik och skick på bilen(även det dåliga). Jag hade inte en enda testpilot eller däcksparkare på besök. Några mail om bytesförslag på vettiga bilar, nått bud lite under vad jag kunde acceptera efter bara 1 vecka på annons, men inga skambud.

La ut bilen för 139000

1. En kille ringer och är mycket intresserad av bilen 1a annonsdagen, är nära att komma och titta men bestämmer sig efter ett par dagar för att köpa en E92 istället.

2. Tro't eller ej men det kommer in 2 olika mail från snubbar som vill byta sin EVO 4or mot 330n inom loppet av 2 dagar första annonsveckan. Är intresserad men i slutändan ville dom ha 120 resp 110 för sina evo. NEJ TACK!

3. Fortfarande 1a veckan och första budet kommer, "125' och jag hämtar hämtar direkt". Ett vettigt bud men tycker intresset varit så pass stort så jag avböjer.

4. Mailar med en kille under 2a veckan från sthlm som vill köpa bilen för 133. Jag accepterar budet och han ska bara fixa med banken. Jag får förhinder dagen han ska komma och han köper en annan istället(DAMN:P)

5. I samma veva ringer en snubbe och vill komma och titta, han tittar och är mycket intresserad av bilen men ska titta på några fler samt sälja sin e34.

Efter mycket velande fram och tillbaka om eventuellt byte med E34an bestämmer han sig och köper bilen för 135' utan inbyte efter 2 veckor på annons! Inte ett enda konstigt mail eller telesamtal!!

16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Dina erfarenheter stämmer väl överens med mina. Det verkar som att om man har en riktigt bra annons så visar man att man vet man vad pratar om. De som försöker dra en rövare verkar inte dras till dessa annonser. Kanske försöker "skambjudarna" rikta in sig på annonser som ser ut att vara skapade av personer som inte riktigt är kunniga på bilar?

Sedan är det nog så att det främst är vissa biltyper som drar till sig personer som man inte vill göra affärer med. Tänker främst på begagnade prestige- och prestandabilar i lägre prisklasser.

//Lövet
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Min erfarenhet av att sälja bilar på Blocket är att det tar lite tid och det är inte så många som hör av sig. Men dom som hör av sig är oftast seriösa.

Just nu har jag haft min 116 ute på blocket i et par veckor. Jag har fått ett förslag på mail om ett byta till en merca jag inte ville ha. Ska byta till 120d ju. Sedan har jag fått ett bud via mail på 115 papp men annonsen begär ju 135 så det nekade jag.

Sedan ringde en ung kille och ville köpa bilen osedd. Då jag sa att bilen skulle in på service dagen efter ville han att jag skulle avboka den och gå ner i pris. Jag svarade att priset i annonsen gäller inklusive service och att jag inte kunde tänka mig att avboka. Killen skulle höra av sig men sedan har jag inte hört något från honom.

Nu har det varit tyst ett tag. Vi får se vad som händer. Det är ju inte så bra tider för säljare just nu. Jag har hittat flera intressanta objekt att köpa men måste ju få min 116 såld först.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag tror det hänger väldigt mycket på vilken typ av bil man ska sälja också!

Ska man sälja en "fläskig" BMW som en E38 prisklass 50-100' med rätt fälgar, massa utrustning eller E39 M5 osv så kanske det drar till sig en viss kundkategori.

En mer standardmässig bil med och som ligger högre i prisskiktet för sin modell, kanske drar till sig mer seriösa personer som vill köpa en bra bil inte bara den billigaste eller vräkigaste man kan hitta.

BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag var lite rädd för att jag skulle locka till mig en hel del knasiga människor i och med att det var en E39 530 men så blev det lyckligtvis inte alls. Kanske en fördel att bilen saknade M-paket? Inte en enda av mina spekulanter nämnde ens det utan de nämnde snarare att bilen gick så skönt på vägen. Kanske talande för vilken grupp som tilltalades av bilen, vad vet jag.

//Lövet
När jag annonserade min E46 330Ci hade jag en fruktansvärt välskriven annons och riktigt bra bilder på allt relevant. Detta hjälpte inte i mitt fall, den drog åt sig alla möjliga knäppgökar, brevvänner, med mera....
Den såldes förhållandevis fort 70 kkr över inbytespriset hos Bilia...

Länk
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Brevvänner, tja i mitt fall var det 1 person som använde mail som informationskanal. Han befann sig ute till sjöss inom handelssjöfarten så det var hans enda sätt att kommunicera med (till rimlig kostnad). Helt rätt i hans fall tycker jag. Nu kommer han ju inte få bilen ändå men jag kan inte säga att jag reagerade särskilt negativt på hans frågor. Vad är det som kategoriserar en "brevvän"? När jag köper bil så ställer jag mer frågor via mail än via telefon, gör det mig till en brevvän då?

//Lövet
Konkreta saker kring bilens skick och historik svarar jag gärna på när jag säljer en bil privat.

Länk
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Jag sålde en vw tdi förra vintern, det var den med god marginal billigaste på blocket och den hade minst mil på mätaren och dessutom mycket utrustning.
Ordentliga bilder och en välskriven annons hade jag också. Kommer inte ihåg hur många som ringde och mailade men 95% kom med "kompis: du får XXXX kr, och jag hämtar bilen idag!", och bjöd hälften av begärt pris. Gav ett hövligt "nej tack" och i mer än ett fall blev tonen jäkligt otrevlig och nära på hotfull, kanske i hopp om att jag skulle "fatta bättre" och mer eller mindre ge bort bilen. Vissa ringde sent på kvällen också, någon ringde t.o.m efter midnatt.
Dock så hade jag ett par seriösa personer som ringde och var intresserade, och till sist sålde jag bilen till en av dessa.

16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då brister ju teorin att knasbollarna mest ringer på gamla prestigebilar som kommit ner i pris.

Fattar inte hur man kan försöka "hota" sig en accept på ett pris, man får vara rejält bakom flötet för att köra med en sådan teknik enligt mig.

//Lövet
lövet, vad fick du för bilen?
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
119' minus priset för en inspektion 2

//Lövet
och det är?
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Runt 8 k

//Lövet
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Bara goda erfarenheter av Blocket. I sept annons jag min 330Cicab för tror jag 223´ Efter ett dygn kom en kille som letat ett år efter en likn bil. Typ all rolig utrustning och går skönt tyckte han. Inte förstörd med sänkning och tok-fälgar. Obligatoriskt prutande så klart och han slog till när jag sa 215´. BMW hade bjudit mycket lägre och visst fick jag flera bud på mailen på 180´. Men det var skönt att meddela dom att dom faktiskt låg lägre än BMW!
´
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.