|
|
|
|---|---|
|
Var ute och körde en sväng här om dagen, parkerade (och backade) och stängde av bilen. Dagen efter upptäcker jag att backen "slirar" när man försöker använda den! Ska jag förbereda mig för en totalrenovering av lådan eller går det att komma undan billigare? | |
|
Kanske detta kan vara något.. Länk MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Hopp, byte av kopplingstrumma lyder domen. 25.000 kr kostar det, reservdelarna alltså... Nån som vet vad en begagnad låda kostar? Är det någon som vet om det går att konvertera till en manuell låda i min bil och vad skulle behövas för en sådan operation? |
|
|
Bor du i sthlm? Hör efter med Per Larsson 087110687 om han kanske har ngn beggad låda ligger. Han brukar kunna lösa de flesta problem smidigt. Hälsa från mig. Mvh Asken |
|
|
Läs detta och testa detta innan du gör något dyrt. "Kuriosa är att förra sommaren hade jag vid vissa tillfällen svårt att få i backen, man fick gasa riktigt hårt, för att den sen riktigt SMALL i. Jag gissar att då hade kulan blivit precis så liten så att den fastnade ibland i hålet, men var för stor för att passera igenom. När man gasade med R i växelväljaren så ändrades flödet och när trycket blev tillräckligt stort så lossnade kulan och backen for i." Ett utdrag ur den längre strängen som refererar ovan. Mvh Sune |
|
|
Beskriv "slirandet" mer noga, är det som att ha neutralen i eller driver den lite? Om det känns som neutralen i, så sätter jag en femma på plastkulan för 6 öre som fastnat och stoppar flödet för backen. Känns växlarna bra framåt. Om de gör det, varför skulle backen som används minst vara den som först får slitna kopplingar? Borde inte de växlar som utsätts för mest vrid och tid ge sig först? Vem sa till dig att det var slitna kopplingar? När min låda började krångla så var min verkstad snabb med ett mycket pessimistiskt utlåtande. Hade jag inte läst om plastkulan här och börjat göra research runt detta hade jag nu haft en utbyteslåda i min bil och vara 30 000? fattigare. Mvh Sune |
|
|
Asken: Nej, jag bor i djupaste Jämtland :) Sune_K: När jag lägger i backen stiger varvmätaren med ca 100 - 150 varv och om bilen står på hårt och plant underlag så kan den röra sig några centimeter bakåt. På D går den hur fint som helst, växlar lika mjukt som den alltid har gjort. Att kopplingstrumman är trasig har en mekaniker på BMW berättat, han hade tyligen bytt den på en annan 740 förut. |
|
|
Har du provat att varva till på motorn , ca 3500 - 4000, när du står så som du beskriver. PASSA bara så att inget/ingen är bakom bara. Stå gärna på grus eller sand då du gör det. Mvh Sune |
|
| Automatlådeexperten i Märsta fixar, dom har renoverat min låda tidgare, mycket duktiga på ZF, och bra service. | |
| Sune_K: Ska prova att varva lite mer när jag lägger i backen, återkommmer senare med rapport. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.