|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har sökt men inte hittat nått svar som behandlar den modellen som jag har. Ska byta termostaten på min 323 CiA -99, någon här som vet hur man gör? Omöjligt att komma åt den så jag tror man måste demontera fläkten och fläktkåpan, nån som vet hur man gör?? Ja ja jag vet vad ni tänker, har han tummen mitt i handen? :-) Ok det kanske jag har också, men inte helt lätt när man inte gjort nått liknande förut. :-) | |
|
Ett par saker som är bra att veta: Fläktkopplingens mutter som sitter på vattenpumpens axel är vänstergängad. Lossas med en 32 mm nyckel endera med ett klubbslag eller så får man göra ett verktyg eller ta en stor mejsel att hålla emot med på remskivans bultskallar. Kåpan sitter mes expanderande clips där man pillar ut centrumoinnen så att de släpper. Vid byte av termostat skall plasthuset också bytas. Har du köpt termostaten på BMW, får du automatiskt ett nytt termostathus. Det är i stort sett dömt att misslyckas att återmontera ett gammalt hus. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Prova gärna GDS avdelningen. Lika som M52 före 09/98 men till din bil är huset och termostaten en del. Länk Kör inte bilen förrän termostaten har öppnat vilket kan ta tid 30-40 minuter på tomgång undre kylarslangen är lika varm som den övre. Fyll även den undre slangen med kylarvätska innan den skruvas fast på termostathuset. Underlättare luftning och termostatöppnandet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok tack för era svar :-) Har köpt en termostat med hus runt om så det bör ju vara rätt. Vet ni hur man får bort kåpan som sitter runt fläkten? Känns som att den måste bort om man ska komma åt. Och sen måste väl själva fläkten bort också, eller? Vet ni hur man får bort dem? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.