|
|
|
|---|---|
| Finns det hardtop till 1-serie cabrioleten? | |
| Hej, enligt BMW så gör det inte det men cabmaterialet är förstärkt med ett extra lager jämf med tex 3-serien och därför menar dom att det ska fungera i stället för hardtop. Jag har själv haft en 3-cab 04 o den köpte jag med hardtop till och just nu har jag fått hem en ny 120cab. Och denna caben är mycket tystare än den förra. Och även hardtopen var tunn o släppte igenom massor med (o)ljud. Tygcabben i 120 är faktiskt tystare än plåtburken jag satte på 330:an till vintern. Mao tveka inte att köpa 1-seriens cab trots avsaknad av hardtop. Det är min synpunkt, dessutom grundad på gedigen erfarenhet. | |
| Tack för svar. Gillar inte att åka tygcab på vintern, men på dig låter det som att det fungerar. | |
| Ja det verkar funka med tygtaket men däremot större problem med fönstrena som fryser fast lätt, dom ska ju åka ned nästan 1 cm så fort man öppnar dörren. FFa problem att stänga om inte fönstret är neddraget detta lilla för det tar i dörrkarmen upptill annars. Förra vintern strök jag med nån listsalva längst med dörren på glaset o körde upp o ned nga gånger för att smörja upp med anti-ismedel och det hjälpte faktiskt. Men jag undrar om nån har nåt annat tips för detta? | |
|
Jag trodde ändå att det största problemet med cab (som man löste med hardtop) vara att tyget blev så smutsigt att det inte gick att få rent när man försöker tvätta det. Smutsen sitter ju ganska djupt i lacken på våren och tyget borde ju vara klart svårare att få rent. Eller har jag fel? |
|
| För min del så även när jag hade hardtop använde jag på vintern inte bilen till vardags utan mest om den andra bilen var upptagen eller på service. Rostdkydd i all ära men en pärla (vill ha kvar) med eller utan tygcab skulle jag helst undvika att ha som bruksbil typ flera mils pendlarkörning på slaskvägar dagligen. Men intressant fråga hur en tygcabb klarar vardan på vintern. Ser ju en del främst saabar på vintrarna tycker jag men det lär funka. | |
| man får göra som med däcken. ha en vinteruppsättning i även detta. men det kanske är för omständigt att byta? | |
| och för dyrt? | |
| Jag tycker att den bästa kompromissen är att köpa en kombi... Dvs en 3-serie med plåtcab ;) Sommar/vinterbil i ett, det blir inte mycket bättre innan 1-serien också får plåttak. (i allafall inte om man vill kunna köra på vintern) | |
|
Nu har jag hunnit med lite vinterkörning med cab1an och jag måste säga att jag är skitnöjd med bytet från 330cicaben. Mindre, mysigare mer lätthanterlig och mycket tystare än 3an vare sej man jämför med tyg eller hardtopen på. Har ni tittat in i bagagerummet på nån plåtcabbil? Utrymmet är som ett sämre skämt och då en så liten bil som cab1 skulle inte ha mycket till bagage rum kvar om ett plåtschabrak skulle rymmas där. Kanske yttertyget kan utvecklas med nanoteknik och gud vet vad som gör det ännu tåligare i framtiden. |
|
| Har varit hos handlaren och kikat lite och de är ju minst sagt sugna på att göra affär. Det går att pruta riktigt hårt. Har dock bestämt mig för att avvakta till efter årsskiftet då handlarna bör ha nått ytterligare ett par snäpp i panikstegen. Det kommer inte att bli några feta månader framöver och jag gissar att det kommer reas ut en del vagnar framåt vårkanten eller till sommaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.