AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.964

Problem med extraljus och bakruta e61

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Har monterat tre stycken xenon extraljus på e61an idag, allt gick bra tills jag startade bilen, då blinkade extraljusen hela tiden.

Extraljusen är kopplade över två relän, två x-ljus på det ena reläet och ett på det andra reläet, signalen till reläerna har jag tagit från vit/grön kabel till vänster original halogen helljuslampa. Signalen är kopplad över strömbrytare i instrumentpanelen.

Det ensamma extraljuset börjar blinka på en gång efter att man startat motorn de andra två efter en stund.
Om man har tändningen av eller på och håller in ljustutan lyser alla lysen utan problem men så fort jag startar motorn börjar extraljusen blinka.

Rutan i bagageluckan öppnas en stund efter att bilen startats, försöker jag stänga denna öppnas den igen på en gång. Rutan öppnas trots att jag inte rör helljusen alltså verkar inte dessa problem höra ihop?

Eftersom extraljusen täcker två PDC-sensorer provade jag koppla ur dem då fick jag varning för "PDC failure", anslöt då kontakterna igen men varningen kvarstår, förmodar att man måste nollställa felkoder? kan detta ha något med övriga problem att göra?
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
på min e61 var det helblå kabel för tillslagsström till relät... Jag har iofs en faceliftad så det kan skilja sig antar jag.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
En kompis har haft samma problem med att bakrutan öppnades. Uppe vid bromsljuset i bakrutan sitter elektronik för centrallåset och det hade visst kommit in fukt där som orsakade det hela.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Probemet med extraljusen är löst.
Det var lite långsökt med det var faktiskt reläna som inte funkade (!).
Med motorn avstängd, spänning ca 12V med helljus och extraljus tända, så funkade allting.
Men med motorn igång och när generatorn laddade 14 - 14,5V så flippade båda reläna ur och extraljusen började blinka.
Efter utbyte av "Noname" relän till Bosch så funkar det klockrent!
(Vi har använt dessa Noname relän på flera andra bilar och då har de funkat perfekt..).

Jag vet det är helgerån (i detta fall måste funktion och säkerhet få gå i första hand) men nu har jag i vart fall 3 st stora extraljus i fronten på E61:an.
NBB Xenon 225 mm, Pencilbeam, klarglas i Polykarbonat och med skyddskåpor i klarglas. Jag har ännu inte testat tillräckligt mycket men av det jag sett hittills är jag fruktansvärt nöjd med resultatet, de lyser bäst av allt som jag har testat hittills och jag har under åren provat i princip alla (intressanta) extraljus som finns på marknaden, både privat, på flera olika rallybilar och på flera olika lastbilar.
Enligt min första bedömning så lyser dessa NBB faktiskt bättre än de kända Australiensiska överdrivet stora och överdrivet dyra extraljusen!

Ni som förfasar er över extraljus på en E61 behöver inte oroa er eftersom de inte kommer att sitta på bilen i onödan.
Vi har monterat dem på LightOn snabbfäste, bågens fästen sitter dolda bakom skylthållaren (som behövde modifieras en del), kulorna till toppstagen sitter osynliga innanför ribborna i grillen, drivdonen sitter helt dolda bakom luckorna i den nedra grillen.
Strömbrytaren i instrumentpanelen sitter placerad mellan original ljusomkopplaren och ratten, knappt synlig för den oinvigde.

Det bästa av allt:
Demonteringen av extraljusen görs busenkelt på mindre än 120 sekunder! Jag kan alltså montera av extraljusen ute på hotellparkeringen innan jag checkar in...

Hela montaget tog ärligt talat två dagar i anspråk och det stora jobbet utfördes av min son Per som är min eminenta förstemekaniker (själv är jag mera teoretiker och får fungera som assistent till honom).
Sedan tog nog felsökning och åtgärder ytterligare 3 timmar.
Vi är ganska noggranna och vill att allt ska bli så nära 100% som möjligt och då tar det ju sin tid. En rutinerad och snabb "proffsmekanikar" skulle nog klara att "smälla dit" allting på 3-4 timmar.
Om vi själva skulle göra jobbet en gång till så skulle vi nog klara av att halvera vår egen arbetstid då vi nu vet hur det ska gå till.

Hursomhelst så har jag nu ett helt suveränt ljus på E61:an.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Den där LightOn-hållaren skulle jag vetat om för en vecka sedan
när jag monterade mina lysen...

Har du några bilder på slutresultatet?

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Har inte tagit några bilder men kanske vi kan ordna några senare när det blir bra väder så man kan ha bilen ren..

Länk till OL-Construction som har LightOn-bågen, där finns också många bilder på olika bilar (monteringen är enligt min uppfattning inte riktigt lika enkel som reklamen säger, men det har jag ju redan beskrivit ovan..)
Länk

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har 10 mil landsväg till jobbet, och på vintern är det skönt med lite extra ljus. Jag har visserligen xenon på samtliga originallampor, inkl bi-xenon, men det gör så väldigt mycket extra om man har ett par rejäla extraljus, helst xenon.Länk

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.