AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.066

Hur byta kupefläkten på e36 ?

La
6
Latommy
320 -94
Min kupefläkt har säckat ihop lagomt till vintern, Undrar om det är någon som bytt en sån tidigare? Kanske nån som kan ge lite tipps på hur man enklast går tillväga? Försökte komma åt den under huven tidigare men gav upp, tyckte det var alldeles för tight och jävligt. Kan man ta den från kupen?

Mvh Tommy
Jag har gjort det, var inte kul alls.

Spräckte framrutan i processen. Bilen jag plockade fläktmotorn från slaktade jag totalt!

Enligt vad jag har förstått så levereras nya fläktmotorer med själva skovelhjulen omonterade.
Jag demonterade ena skovelhjulet och fick in paketet... blev bara lite delar över och en del krossad plast. Det fungerar dock till dags dato säkert ett år och några tusen mil senare.

Skall finnas en beskrivning någonstans på nätet som gäller en högerstyrd bil...

Det går ... mitt tipps är att införskaffa bytesenheten och på så sätt få lite inblick i hur det sitter.

-Phil
Såg att du bara hade 5 inlägg.

Kolla först att det inte är fläktmotståndet som gett upp.
Har du klima så kan det visst vara så att vissa modeller ger upp i själva manöverpanelen.

-Phil
La
6
Latommy
320 -94
Fläkten började först låta konstigt, efter det funkade den ibland, smorde upp den med 5-56 genom luftintaget och då gick den i en vecka till, men nu stendöd, antar därför att det är fläkten som skurit ihop. Vart hittar jag fläktmotståndet?? kan ju kolla upp det i vilket fall.
np
87
nplus
330i lim
Ska själv ta mig an detta problem nu, kolen är nog så slut dom kan bli på min... tänkte försöka följa denna guide iaf tänkte ja..

tips:

Länk
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
Man kan plocka bort hela fläkt panelen igenom coupen.

Bort med instrument bräda och ett par bult och 8 clipps så får man ut hela.

Vet dock inte om detta är bästa sättet.
Totten
det är nog lite jobbigare än att göra på det jobbiga sättet som beskrivs ovan.

-Phil
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
Kollade aldrig på guiden och inte gjort på något annat sätt. Skrev bara hur jag gjorde när jag tog bort hela den panelen när jag total slaktade en e36a förra månaden..

(har en till salu:P)
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
jag håller faktiskt på att montera in en utbytesfläkt till min coupe. säger bara en sak: de e ett riktigt skitjobb. se till att du har en heldag i en varm verkstad så du kan sitta och hålla på med det där för det är definitivt inget lätt jobb att byta.

har kommit så långt att jag ska hämta en utbytesfläkt på en skrot imorgon.
idag så monterade jag bort den gamla fläkten, lagrena var slut och magnetmotorn eller vad de e skrapade mot plåten runtom, som ger det hemska skrikandet i fläkten.
det var inte lätt, inte det minsta. var bara att slita sönder den gamla fläkten och få ut den i så bra skick som möjligt.
när du ska sätta i den nya rekommenderas STARKT att du lägger in motorn först och pillar in skovelhjulen för att sedan trycka på dom på axeln...

kan lägga upp lite bilder på hur jag gjorde iaf.....
E3
1.828
E36
USA bilar
Med detta pyssel och piller jobb, varför då sätta in en begagnad fläkt? Med lite otur har du snart samma jobb framför dig igen
Det är ju ungefär som Volvo 240 folk som sätter in beggade fläktar, där är det ju också ett skitjobb (tills jag kom på att motorn faktiskt går att byta på plats)! Slutar oftast med: Gör Om, Gör Rätt
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
bara man ser till att få tag i en fläkt i bra skick så ser jag inte varför jag ska köpa en ny? dessutom är jag inte rik för tillfället :P

när jag drog ut den gamla fläkten la jag märke till att hållarna/lagrena av axeln gnagt upp ett spår som var någon millimeter på varje sida, som gjorde att motorn låg emot.

jag gör gärna detta jobbet om jag kan få bort oljudet i ett år. som den lät nu så överröstade den min radio och man var livrädd att köra med den inne i stan då det lät som om jag plågade en katt eller liknande....
Er
11
Erogor
518i -92 E34
Hejsan!

Återupplivar denna tråd ifall någon sitter och söker på samma probelm.
Jag bytte min kupefläkt nu i helgen, men tog den inte inifrån bilen. utan jag tog ut den ifrån motorsidan.
Har du modellen där det sitter en 4cylindrig motor i så har du det lätt, bara att plocka bort all plast mm. mot torpeden och plocka ur fläkten, men har du 6cylindrig vilket jag har så fick jag lov att först skruva ur insuget, Känns dock mycket lättare att skruva ur insuget och lirka ur fläkten istället för att slita ur hela inredningen.

Detta funkade klockrent för mig!

Mvh Andreas
al
12
albin_e
e36 318is -93
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.