AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.689

Mystiskt ljud vid ändrad färdriktning?

Ho
6
Honken69
130i M -06
Har ett märkligt ljud som kommer när man får driv på bakhjulen antingen efter man har lagt in backen eller första växeln. Ljudet låter som ett metaliskt klonk ljud, som en hammare som slår mot metall. Men det låter bara en gång. Till det att jag byter färdriktning så kommer det igen fast bara en gång.

Ljudet kommer från bakaxeln/bakhjulen.

Upplevs som det är något som "läggs" i rätt läge.

Är det någon annan som upplever detta ljud, eller vet vad det kan vara?

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Misstänker att det är hjulbultarna som inte är ordentligt åtdragna. Hände mig en gång efter att ha fått bytt till vinterdäck.
Ho
6
Honken69
130i M -06
Jag har kollat hjulbultarna men de sitter som de skall....
Det kan inte vara en domkraft, fälgkors eller liknande som hamnat fel i trunken..?!

Har hänt mig...
Var det så enkelt? Inget att skämmas för i så fall ;)
Och om det var något annat, är jag som 130-ägare nyfiken på det också!
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Tjenare!

Upplever exakt samma ljus som du beskriver på min 120d -07.
Du får gärna skriva om du hittat felet.

Mvh Tobias
Ho
6
Honken69
130i M -06
Jag pratade med en verkstad och de sa att sanorlik är ett ljud från när alla driv- och karndanknutarna bytter riktning. Han sa det att man som nybliven BMW ägare brukar notera detta ljud, och det stämmer på mig.

Men jag tänkte åka förbi dem och låta dom lysna på ljudet.

MvH

Honken
jo
14
joskim
320dA Touring xDrive -11
Har precis samma ljud i min 118d -08. Har varit på BMW Göteborg två gånger med den och dom säger att det inte får fram ljudet till en början med. Sedan säger dom att dom inte hittar felet.

Börjar störa mig ganska mycket på det med tanke på att dom aldrig hittar mina fel.
Har en kompis som har en likadan bil men inget missljud.

Någon som vet felet?
iC
23
iCar
118d -08 (FL)
Hej!

Jag har precis fått tillbaka min bil (118d -08) från verkstaden där den varit inlämnad delvis p.g.a. just detta missljud. Till att börja med kan jag säga att jag har fått det åtgärdat och att jag inte längre hör ljudet.

Förklaringen (som jag också tror på) är följande:
"När drivlinan utsätts för ett axiellt tryck (d.v.s. när kraftflödet ändrar riktining från t.ex. motorbroms till motorkraft - mitt tillägg) så kan differentialflänsarna låta ifall dom är otillräckligt insmorda."

Detta var något som BMW hittade i sin motsvarighet till en Knowledge Base och således kunde dom åtgärda det på direkten. Det tog två dagar, tydligen har dom plockat ner hela drivlinan från växellåda till hjul.

Har ni kvar missljudet så är det bara att lämna in och referera till citatet ovan så ska dom kunna lösa det. Min bil servades av BMW i Solna och det hela kostade 0:- (nybilsgaranti).
stämmer icar, det finns åtgärd... ljudet kommer från området mellan kardan och bakaxel, där dem möts. kontakta verkstaden så fixar dem det
Ho
6
Honken69
130i M -06
Jag bytte min differential till en QUAIFE ATB (LSD) istället och nu är det tyst i min också :)

Honken
iC
23
iCar
118d -08 (FL)
Här är för övrigt serviceartikeln ang. problemet jag fått löst:

Länk
Vi får tacka för denna bra info!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.