AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.876

Tidrelä 12V

Hur ska jag fixa ett tidrelä till min bmw. Jag vill åstadkomma en fördröjning på min elfläkt som jag byggt ihop. I nuläget så stoppar fläkten då jag vrider av tändningen, men jag vill ha ca. 15 sek fördröjning på reläet, vad göras?

Ta t.ex. en sån där inner belysnings fördröjare och prova till spolen på reläet ,annars tidrelä (frånslagsfördjröt hos t.ex. ELFA (www.elfa.se)

FRISKT KOPPLAT, HÄLFTEN BRUNNETT!!
Jag hade faktiskt tänkt samma tanke, men klarar en sådan dörrbelysningsfördröjare påfrestningen? Och elfa har ju bara stora, dyra reläer för montage på DIN-skenor.

Du får ju då använda ett separat relä som du kopplar spolen via innerbelysnings fördröjaren så funkar det ju
ELFA har små smidiga relän med (300:- /st får du nog räkna med utan knorr, men då är det iof industrikvalitet och inte "biltemakvalisort")
Deliq
Ett innerbelyningsrelä klarar utan vidare 60W (5A).
Hur stor effekt har din fläkt?
Jag är åxå nyfiken på varför du vill att fläkten ska fortsätta gå efter att du stängt av tändningen. Vad är det du kokat ihop? :-)

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
Jo, precis som på en SAAB med elfläkt så vill jag att den ska kyla en stund efter att man stängt motorn. Som det är nu så är tempmätaren inne på rött om man vrider på tändningen inom tre minuter efter man stannat motorn, detta kan leda till att bilen är lite svårt att starta. Jag hade inget relä allt tidigare utan använde bara termokontakten som jag monterat på ett T-rör i inloppsslangen, men då höll fläkten på i cirka 10 minuter efter jag stängt av motorn. På en SAAB så sitter termokontakten i kylaren och då funkar ju detta automatiskt, men jag ville inte riskera min kylare för detta experiment som hittils är MYCKET lyckat.

Deliq
OK, men elfläkten kyler ju bara kylaren då, eller har du den riktad på själva motorn ?
Det är väl värmen från motorn du vill ha bort och kylvätskan cirkulerar ju inte efter att du stängt av tändningen, så du behöver väl några minuters fördröjning isf. eller har jag missförstått dig?

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
Ja, fläkten sitter ju placerad på kylaren och leder luften mot motorn. Det är under extrema förhållanden så man behöver fördröjningen. Ex. om man drar ett släp en varm sommardag.

.....men då skall du ju åxå ha en elektrisk vattenpump annars gör det ingen större nytta , men det är en billig "finess" kan jag medge
Ja, en elektrisk vattenpump vore ju faktiskt också bra, men kanske lite mer invecklat. Eftersom jag ska sälja bilen nu så vill jag inte prova något nytt.

Tror faktiskt det blir en viss självcirkulation så länge termostaten står öppen, när det blir temperaturskillnad mellan kylare och motorblock.
Så lite nytta gör nog elfläkten.

FP
Och genom att koppla fläkten utanför tändningen samt via termobrytare placerad på strategiskt ställe (finns väl redan) så kommer fläkten att gå tills temperaturen sjunker även när tändningen är av.
Många bilfabrikat har det kopplat på detta sätt, därav varningskyltarna "obs fläkten kan starta även när bilen stannats osv..."

FP
Jag har ju satt in elfläkt själv på bilen. Som jag beskrev så placerade jag termokontakten på inloppslangen och därför kyls den inte nämvärt av fläkten. Därför behöver jag en tidsfördröjning.

Men då kyler du ju inte av motorn heller, obereonde av tidrelä osv. Det är ju inte stor vits med att bara kyla lite i kylarens vatten eller?
Kanske det inte blir någon självcirkulation då?
Eller så är det så att cirkulationen går långsamt (rätt troligt) och att fläkten isf får gå rätt länge.
Kanske inte så bra för batteriet. På många bilar jag kollat sitter en särskilld termobrytare för fläkten direkt på sidan av kylarpaketet, då får man någon/några minuters "eftergång" på fläkten.

FP
Jag vet faktiskt inte hur det är kopplat på ex. en SAAB. Det är iallafall därifrån jag har plockat grejerna. Hur som helst så är det ju inte fel att kyla av kylaren lite extra om man kört hårt och stannat av.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.