AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.954

konstigt ljud från stötdämparen (coilovers)

Sida 1 av 2
efter jag monterat nya ställbara d2 coilovers på m3an låter det precis som fjädern hoppar ur led eller något. svårt att förklara! det är bara när jag svänger med hjulen som det låter! pratade med nån som sa att coilovers låter såhär men det kan jag inte tänka mig?? väldigt tacksam för hjälp mvh
Filip_J
Du har inga skrapljud? Kolla så att inte insidan av fälgen skrapar emot fjäderbenet.

Kolla så att du skruvat åt muttern på topplagringen på fjädertornet, det klonkade likadant på lillebrorsans M3, då satt inte skruven fast helt och hållet så det slog emot lite.
okey! nej fälgen tar inte emot. det är garanterat något med fjädern! klasiskt fjäder ljud!! men ska kollad det med bultarna.
pg_ice
du menar att det låter som det gjorde på gamla Volvo 240n man hade när man var 18 och kapade fjädrarna på ;)

min låter också efter jag monterade ställbara camberplattor(rätt monterade!)
klart B aktigt ljud som inte ska finnas på en BMW tycker man
jag brukar ha på lite 5-56 på fjädertornet då håller den käften i en vecka :)
haha ja kanske de jag har aldrig ägt nån 240 så ja vet inte men de e riktigt B som du säger!! palla smörja dom en gång i veckan :D
Precis samma på min Passat -96 som där jag monterat coilovers, låter ibland från "fjädrarna" när man svänger...Jag tror att anledningen är att det saknas gummimellanlägg mellan fjäder o "fjädertallrik"...I vart fall så har jag garanterat en Passat Variant med förmodligen sveriges bästa väghållning, bilen kränger noll jämfört med tidigare, komforten är helt klart mycket sämre*hahaha*
verkar vara många som har samma problem! men borde det inte följa med en gummibelägget isåfall?
Ripley: Min tanke med "gummimellanlägg" är att öka friktionen mellan fjäder/tallrik, Tror att det som händer är att fjädern glider mot tallriken, eliminerar man denna möjlighet så lär det vara tyst...
jovist jag förstår vad du menar! men tycker det är konstigt att tillverkaren inte har tänkt på detta. testar dom inte sina grejer eller
Man kanske skippar dessa mellanlägg pga att man vill förmedla en direktare vägkontakt? Ja menar inte monterar man coilovers för att man vill glida fram som en jänkare över minsta lilla ojämnhet:-). Som allt annat så är det en kompromiss misstänker jag, i detta fall får man kanske stå ut med lite "fjäderljud" ibland, för mig låter det bara ibland inte alltid, låter oftast när jag kör långsamt med stora rattutslag, inte annars....
ja du har kanske rätt! ja minna låter också i låga farter vid fullt rattutslag! men varför får man inte detta ljud på vanliga dämpare och fjädrar då? är ju samma prinsip
På vanliga fjädrar har du (oftast) dels rätt tjocka mellanlägg (typ 3-4 mm) dessutom är fjädertallrikarna ofta utformade som så att fjädern passar bara på ett sätt, dvs det finns "ändstopp" i tallrikarna (både uppe o nere) så fjädern kan inte vrida/snurra
tror du det räcker om man lägger en bit 3mm gummiplatta under bara? ja tror fjädern rör sig lika mycket för de! måste nog vara som på vanliga fjädrar ett belägg med ett stopp så den inte kan vrida sig precis som du säger
Sokm på M5 E34 tex, titta på nr 9,10 och 14 i länken Länk
ja precis!! frågan är hur man löser det med coilovers
Jag TROR att om du hittar rätt sorts gummi, dvs tillräckligt hårt/segt för att inte mosas med en gång men ändå så mjukt att friktionen ökar markant så kommer det funka...Problemet är bara att hitta dessa "gummimellanlägg" i rätt dimension...Inte lätt
finns ju gummiplattor att köpa som du skär ut själv.
OK...men frågan är om de har rätt "hårdhet", om jag vore dig skulle jag satsa på ett material med liknande hårdhet som det sitter på original fjäderbenen (på M E34 är dessa relativt mjuka)....Sen behöver du antaligen 4 såna mellanlägg per ben (antar att du har en huvudfjäder samt en förspänningsfjäder) så då borde man försöka hålla mellanläggen max 3mm tjocka...Ett annat problem lär bli om (när) underläggen går sönder eller att de trycks ut åt sidan (förmodligen ytterligare en anledning till varför tillverkaren skippat mellanläggen...)
Det tråkiga med ett sådant här experiment är att fjäderbenet måste bort (iofs bara 3 skruvar på Passat, men säkerligen värre på en M3), fjädrarna demonteras sen ska allt sättas ihop...Och är man sedan nöjd med utfallet så tillkommer hjulinställning...Plus att du får kanske byta mellanläggen vartannat år...Jag för min del kan leva med ljudet, det är ju en Passat*hahaha*
snart åker svetsen fram :D
Haha...ja det kan man oxå göra svetsa dit 4 fjädersnurrstopp*haha*...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.