|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Undra om någon vet hur man ändra stopp-läget på vindrutetorkaren ? Den stannar för högt upp efter vändläget. 523i -97 | |
|
Går det ens och ändra de läget? Kan du inte bara flytta torkarna? Beemer 4 Life! |
|
|
Det verka som det är en kännare som måste justeras, för när vindrutetorkaren går ner och vänder, där jag vill att den skall stanna så går den upp ca 50mm. Kanske motorn som bråkar! |
|
|
Kolla i stället på reläet för torkarmotorn, där brukar två av kontakterna brännas med exakt det resultat som du beskriver. Reläet hittar du i e-boxen under höger kupéluftfilter, ute i motorrummet. Reläet sitter i framkant inne i boxen när du tar bort locket och har ljusbrun plastkåpa. Det är ett dubbelrelä med 7st anslutningar. När du öppnar reläet så ser du direkt de brända kontakterna, rengör och slipa med en remsa slipduk så har du sparat många sköna hundralappar. På vissa modeller sitter det två enkelreläer istf ett dubbelrelä, lösningen är densamma. FP |
|
|
TACK! Det låter som vi har ringat in problemet, ska kolla det nästa helg och man får tacka för hjälpen. Mvh tangurang. |
|
|
Har kollat reläet nu! Verka vara i sin ordning inget bränt. Kanskr få åka till verkstaden änndå :( |
|
|
Rätt relä, inga svarta kontakter alls? Rätt otroligt isf, de får jobba rätt hårt och det syns redan efter en kort tids drift. Det finns ju en möjlighet även att kontakterna inne i torkarmotorn som styr reläet kan vara defekta men det är ovanligt eftersom man har mellanrelä osv. Det är inte så att det kan vara nåt mekaniskt, att torkarna är flyttade på sin axel, men isf vänder de inte på rätt ställe i andra ändläget heller. FP |
|
|
Det var två enkel relä och dem såg nya ut, bilen har bara rullat 10000 Mil så det skall väll vara som nytt :) Men det kan vara fel på reläet så jag tänkte byta dem så får vi se om det hjälper. |
|
| vet inte om de e jag som e dum, men kan det inte vara så att vindrutetorkarn kuggat över och stannar på fel ställe? eller har jag inte riktgt förstått problemet? | |
|
Om jag skulle ändra torkabladets kugg, så kommer den att slå i chassit på vändläget. Och det vill jag ju inte den gör :) |
|
| tänkte mer att du skulle ändra var torkarmotorkuggarna sitter | |
|
Som jag redan beskrivit: Ändrar man nåt mekaniskt, oavsett var, så ändras båda vändlägena. Eftersom det verkar som övre vändläget är OK så åtterstår endast att "stoppsignalen" inte funkar i nedre, vilket bara kan bero på kontaktfel, antingen inne i motorn eller i reläkontakterna. FP |
|
|
Varför göra det svårare än man behöver . Lossna torkarearmarna och ställ dom där dom ska vara , att börja titta på stoppläget är ju bara krångla till det mer än man behöver mvh stefan |
|
| Jag hadde detta problem på min e39. Och detta är ett mekaniskt problem, ändra läget på föraplatsens torkare, hamnar du rätt kommer denn sedan stanna på sin ursprungliga plats. | |
|
Precis folke, det är min uppfattning också. Men det blir nog att riva ner torkamotorn och kolla om det finns någon signal punkt på nedre läge att justera eller kontakter att kolla. Det ska väll inta vara så svårt att få ut motorn hoppas jag. Tack så för alla tipsen. |
|
|
Kan inte säga riktigt hur den demonteras. Förhoppningsvis är den öppningsbar också.. Inne i motorns växelhus sitter en släpkontakt med en lång kontaktdel och en kort med en isolerad mellandel. De motorer som jag undersökt och reparerat har ofta haft fett från kuggväxeln på kontaktytorna tillsammans med sot från brända kontakter som har gjort att det blir kontaktfel och motorn fortsätter efter stoppläget. På E39 m.fl går inte hela motorströmmen genom denna släpkontakt, därför är det långsökt att det skulle vara fel är inne, det är så gott som alltid reläkontakterna som bränns. Till de som fortfarande hävdar att torkarna kuggat över på nån axel osv, detta stämmer endast i de fall att de även torkar utanför a-stolpen i övre vändläget, inte annars. Inte så vanligt på E39 skulle jag säga. FP |
|
| Som jag sa, ändra torkararmen på förarplatsen så kommer det att fungera. Det har inget med motorn att göra. | |
|
Skall även kolla det Kungen :) |
|
|
Detta tar ca en kvart. Lossa vänster kupefilter på förarsidan och där ser du torkarmotorn. Se följande länk för beskrivning. Länk |
|
|
Tacka för detta! Då har jag att göra nästa helg också. |
|
|
Kungen hade rätt! Det tog 5 minuter att fixa detta. Sedan slutade pumpen att fungera :) Köpte en ny på Biltema, den passade inte!! Skulle fungera på E39 men så är inte fallet, så vet alla detta. Tack för alla tips! Detta är bästa forumet för BMW!!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.