|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada, när jag köpte min e38 så fick jag med Helt nya 18 tums fälgar med Helt nya Michelin däck, fick även med 16 tums Vinterhjul med Helt nya Nokian vinterdäck. 18 tums hjulen satt på bilen när jag köpte den. Där var INTE en enda viberation i ratten, men så köpte jag 22 tums fälgar till den som jag har kört med hela sommaren, har heller inte haft dett lilla minsta viberationer alls. Men nu förra veckan satte jag på mina 18 tumare som jag först proffs balanserade innan jag satte dom på bilen, då började Hela bilen SKAKAR och VIBERERAR mellan 80 o 90 Km/timen NÄR jag trycker på Bromsen. Gick inte o köra bilen så jag satte på 16 tums hjulen. Allt detta försvan när jag satte på 16 tums hjulen, men jag märker att dett fortfarande finns lite viberationer i ratten mellan 80 o 90 Km när jag trycker på BROMSEN men ibland försviner det helt o hållet. Det låter konstigt. Jag lyfte upp bilen på jobbet så märkte jag att det finns lite glapp i styrstagen på båda sidorna fram, jag märkte även att det fanns glapp i bakvagnen också. Har någon annan haft samma problem. Tacksam för hjälp och råd om vilka stag och bussningar det kan vara sammt om ni har lite länkar som man kan se vilka det är och var man kan köpa dom. Mvh: Issak | |
|
Jag tror att alla mer eller mindre har haft samma problem som dig. Eftersom bilen är väldigt tung så blir den väldigt känslig för slitage. Skakar det när du bromsar så kan det vara skivor som är lite skeva och diverse stag. Tex styrstagen och och bussningen på det mittre styrstaget. Om hjulen är bra balanserade så är det bara att kolla efter glapp i stagen och byta. Det är inte billigt kan jag tala om. Mvh Jojje |
|
| Slitna casterstagsbussningar låter det som. Nr 6 Länk rekommenderar byte av nr 5 samtidigt. | |
|
Ärligt talat så tycker jag att leder bussningar och stag till framvagnen/bakvagn till dessa E38 är billiga. Kikar man på priserna så ser de ut att inte kosta mer än till många andra betydligt mindre exklusiva vagnar. Har man sen en bra verkstad som inte tar svinpriser för arbetet så blir det inte särskilt dyrt alls att byta lite grejor i hjulupphängningarna. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Byt nr 5 och 10 i tidigare skiss så blir det bar. Hade samma problem själv. Tung bil äter tyvärr upp dessa stag i förtid. Ps inte svårt att byta dessa själv och kom även ihåg en framvagnsinst. | |
|
Dr. Tinitus: är det billigt med nästan 2000 spänn styck? Man kan ju inte byta en i taget heller... minst två ifall d ska bli bra Mvh Jojje |
|
| Jag tackar för all hjälp o svar. | |
|
Snarlika priser mellan en BMW 750 -95 och Volvo S60 -01 på mekonomen vad jag kunde se och det är väl med beröm godkänt. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Jojje81. Om det är dyrt eller billigt anser jag har lite med vad det är för konstruktion på delar, och till vilken typ av bil det är till. Låt säga att det är en bussning till en Koenigsegg, en helt vanlig sketen bussning som till vilken annan bils som helst där den brukar kosta 500 kr. Men till "ägget" kostar den 5000 kr. Då är det dyrt, och man har saltat ordentligt bara för att det är just till "ägget" Om det istället är ett smitt aluminiumstag till framvagnen på en av de mest exklusiva BMW-modellerna, med bussning/kulled och allt, för liknade pris som motsvarande del kostar till en helt normal familjebil, då är det billigt.... Förstår du vad jag menar? Ett exempel till. Runt -95 så köpte jag en ny värmekran/ventil till en 90-tals SAAB 900. Den kostade hiskeliga 900 kr trots att det var en enkel manuellt reglerad plastventil som såg ut att kosta 25 kr att tillverka. För ett någon månad sedan så köpte jag en ny värmekran/ventil till min BMW 740iL. Det var en i jämförelse mycket avancerad sak med dubbla elektriskt styrda helt separata ventiler och en inbyggd elektrisk cirkulationspump. Den kostade 3100 kr och kändes inte alls dyr i jämförelse med den enkla 900kronorsgrunkan till SAAB för 10 år sedan. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.