AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.016

Trafikförsäkring & Fordonsskatt e30

Hejsan!
Jag är nu 17år och sitter och funderar på att köpa mig en BMW e30 318/320.
Är det någon som vet på ett ungefär vad den bilen skulle kosta mig i trafikförsäkring & fordonsskatt.(vet att bmw är dyra) ;)
Om det blir allt för dyrt så funderar jag på att skriva över bilen på farsan, men på ett ungeför vad kommer det att kosta då. Finns det någonstans kan kolla alla domhär sakerna snabbt?

Tack för mig mvh Tobbe
gl
14
glennevert
316i Compact -95
Det är väldigt svårt att säga vad det kommer att kosta dig.
Håller själv på och kollar efter en fin e34 525 och då verkar det vara bmw originalförsäkringar som ligger bäst i pris, men det behöver ju inte vara så i ditt fall.
Jag skulle inte rekommendera dig att skriva bilen på din pappa eftersom det är en del som har fått problem när de har gjort så och försäkringen behöver användas.
Finns en tråd om vesta försäkringar (tror de heter så) som kan vara läsvärd om du funderar på dessa. Har bara haft länsförsäkringar på mina bilar men ej behövt nyttja försäkringen så jag vet inte hur bra de är när det händer något.

okej, Jag hittade en hemsida som var länkad från denhär hemsidan.
Där kunde man kolla vad trafikförsäkringen skulle kosta.
Jag knappade in mitt personnumer och lite andra saker och fick fram att det skulle kosta 20.000 i året att äga en BMW e30 320im. Sen så knappade jag in farsan personnumer och fick fram att han skulle få betala 3000kr :O

MVH Tobbe
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Att skriva bilen på farsan är olagligt och kan stå dig dyrt i slutändan.

Jag som är farsa har fått såna förslag som jag konsekvent nobbat. På vilket sätt hjälper man sin son/dotter genom att begå rena försäkringsbedrägerier?

Har man inte råd att försäkra bilen så har man inte råd att äga bilen och får väl titta på andra alternativ.

Mats
BMW CS #5847
Vad jag har hört så får man skriva bilen på sin far, bara om man bor i samma hus.
Om jag skulle flytta hemifrån så blir det olagligt.? Stämmer detta? Jag har hört det från massa
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det bästa sättet att få reda på detta är att ringa försäkringsbolaget och fråga.

Mats
BMW CS #5847
Bilen ska vara skriven på, och försäkrad av, den huvudsakliga brukaren.

Det spelar alltså ingen roll vem som betalat för bilen eller vem som tankar. Det är du som kör den mest som står för försäkringen.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Enligt mitt försäkringsbolag skall bilen vara skriven på den som har ekonomiska intresset i bilen. Vid fråga så skulle min son få vara huvudsakliga brukaren trots att bilen står på mig som ägare när jag äger bilen. Sedan anger man vid tecknandet av försäkringen att den används av förare yngre än 24 år.

Äger du bilen själv är det aldrig tillåtet att försäkra på föräldrarna, även om man bor i samma bostad.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ni som säger att man inte får försäkra bilen genom en förälder om man bor i samma hus, har ni kollat upp det själva eller är det hörsägen? När jag köpte bil så var det ok med det (hört direkt från försäkringsbolaget men visserligen längesedan) och jag gjorde därför det. Men när jag flyttade så bytte jag såklart och försäkrade bilen på mig.
Vad jag menar är att det är bättre att höra med det försäkringsbolag man tänker använda än att lyssna till "rykten".

///BMW - Was sonst!
Pe
10
Pele
730i V8(E32)-92
Visst får du försäkra bilen på dina föräldrar men, det är när du eventuellt
ska utnyttja din försäkring som problemen kan börja eftersom (som du redan läst) bolagen tar reda på vem som är den huvudsakliga brukaren av fordonet ifråga.
Kanske inte alla gånger men tillräckligt många för att jag skulle råda dig att låta bli och ta försäkringen själv.

Hårddrar man saken så är det oärligheten som gör att vissa försäkringspremier skjuter i höjden tack vare att en del ungdomar #smiter"
genom att skriva bilarna på föräldrarna :-)

Pele

Tänk inte så fort, tänk på dom som tänker efter!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är bara att skriva på farsan, självklart, finns inget brott i det. Det enda som händer är att smäller man bilen eller behöver få ut pengar för en skada så kan man bli nekad.

Sålänge folk ska behöva betala bilens dubbla inköpspris i försäkring så får det vara, antingen kör man utan eller skriver den på någon som kan ge en vettig nivå. Borde vara försäkringsbolagen som är brottslingarna eftersom de tar ut ockerpengar av stackare utan pengar. Istället borde det kosta extra mycket för ungdomar när det väl smäller för att kompensera problematiken med att ynglingar orsakar de flesta olyckorna istället för att låta alla betala över andras misstag. Att betala en dyr premie trots att man är skötsam och aldrig orsakar olyckor är ju rent vansinne.

Jag skulle lätt låta mina barn försäkra sina fordon på mig!
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Om någon person under 25 krockar höjs självrisken med 1000 spänn. Detta gäller Länsförsäkringar
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
tror inte de gör så djupa utredningar på vem som är huvudbrukare/ägare när det endast gäller trafikförsäkrade fordon.
Personligen är jag emot skenförsäkringar, men en premie på 20 loppor på enbart trafik är rena rånet.(jag hade kört på farsan som ägare)
Det kan vara så att du får en orimlig premie nu iom att du är under 18 och således inte har körkort ännu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.