AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.479

Får man in fyra 15-tums hjul i E39?

Ska åka och handla vinterhjul imorgon och undrar om jag får in de i skuffen på E39:an? Det är en sedan.
Man får iaf in dom enkelt om man fäller lite på ena ryggstödet. Dessutom en rejäl last med varor från Bordershop på vägen hem, egen erfarenhet av hjulshopping i Hamburg...)

FP
Hmm frågan är om jag kan fälla baksätet... :/
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det går bara att få in dem genom att fälla sätet. Har också en sedan.
Kontrollera om du har handtag i ryggstödens ytterkant, bredvid nackstödet.

//Håkan
Man kan ju alltid lägga tre i skuffen och ställa ett bakom ena framstolen t.ex, om det inte skulle gå att fälla ryggstödet. Har E39 levererats med fasta ryggstöd, har jag missat nåt?

FP
folke: Yes, du har missat nåt. Mitt är ofällbart.

/Udo Dirkelsniff
Aj som fasiken, budgetmodel kanske...) Men i 528:an då?

FP
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Vilken fråga, visst får man in 4st 15 tums i en E39 oavsett modell. skall karl ha hela familjen med sig eller åker han själv.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Fällbart baksäte inkl skisack kostade 5000:- extra enligt BMW prislista 2000-03-01. Ingick dock i komfortpaketet för 12900:- extra (520i 15900:- extra) som väl nästan alla E39 utrustades med i Sverige.
tommysbmw: Menar du i skuffen då? Jag fick inte det iaf, obs att det inte spelar så stor roll om det är 15" eller 17" fälgar osv, de kompletta hjulen har ju ung samma höjd. Däremot spelar bredden in en del, mina var 225:or vill jag minnas.

FP
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Det vet du väl Folke, i skuffen får inte ens golfbagen plats, tre däck på sin höjd. Det jag menar, visst får man med sig 4 hjul i en E-39 oavsett modell, kan inte behöva ställa den frågan. Är man begränsad till skuffen om man hämtar sina vinterhjul, nej man lastar in dessa i BILEN.
Därför frågan om hela familjen måste med.

Kram på er gubbar och gummor.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
tommysbmw: Syftet med frågan är att utröna om hjulen får plats i skuffen. I det fall alla inte får plats i skuffen så måste jag ju ställa hjul inne i kupén.

Eftersom begagnade vinterhjul brukar vara rätt smutsiga så vill jag veta om jag ska ha med mig skydd för lädersätena eller inte. Jag vill helst slippa köra hjul i baksätet.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Folke: har inget med modell att göra...kan inte fälla sätet i min M5. Å andra sidan så har jag inget behov av att transportera 15-tummare ;)

Skämt åsido så känns det lite snålt att inte har fällbara som standard och då och då är det väldigt praktiskt att kunna fälla ner ett ryggstöd för att transportera hem något längre istället för att behöva koordinera in fruns touring för minsta brädbit över en viss längd.

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
4st 225:or funkar stående i en touring, men då är det absolut fullt och de står faktiskt ganska stilla p.g.a platsbrist. Känns inte som att det finns en chans att få i dom utan att fälla sätet i en sedan. Men en säck över ett hjul som ställes bakom passagerarstolen går väl bra?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Anders: det går faktiskt att få in 4 st 235:or stående...har själv testat ett par gånger.

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, det kan nog stämma att det finns lite att ge på bredden. Med 235:or borde dom stå alldeles stilla där bak.
Lägger man en bit madrass eller en skumgummibit mellan däcken och rutan så är bagageutrymmet på en touring som gjort för hjultransport.

(Men glöm barnvagnen i så fall ;))
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Försökte få in mina 16" 225/55 idag i bakluckan. Två gick in, det andra fick åka i baksätet.

//Lövet
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kanske också ska nämna att det alltså var i min 530 E39 sedan

//Lövet
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
OKQ8 säljer ett kit med 4 hjulpåsar och 1 par engångshandskar för några tior!
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Däckspåsar finns även på biltema, jula, clas ohlson osv. Tror de kostar runt 25 kr.

//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Anders: helt klart lämpligt med något dämpande bakåt (och även framåt) då fyra hjul har en del kraft när dom rör på sig och det är ju lite trist att behöva byta glasrutan på bakluckan...;)

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.