|
|
|
|---|---|
|
Tja, Funkar det bra att hälla i gul glykol i en 330 e46? Rätta mig om jag har fel men den gula passar väl i alla bilar? | |
|
Det finns säkert flera gula glykoler. Men det finns en som blansar sig med alla andra glykoler samt att den är så bra korritionsskyddad så man alldrig ska behöva byte ut den. |
|
|
Hrmpff... Nu skriver jag nog någonting som jag säkert får ångra ;) Men det som skiljer idag på glykolerna är i princip vilket färgämne man blandar in i från fabriken.Min egna undersökning är då gjord mht detta(jag kan ha fel så lita inte 100% på mig :)) Har heller ingen dokumentation som styrker mitt påstående TYVÄRR. Bara hört detta från en som hållit på med detta i säkert 20år. . Men jag köper ändå bara BMW's glykol(blå) när jag måste börja "blaska"... Onödigt?...Tja,det KÄNNS bäst iaf. Alla glykoler har ju korrosionshämmande tillsatser och likväl har sådana tillsatser att motorn inte "äts upp",men efter en tid så försvinner dessa egenskaper och glykolen börjar att bli lite aggresiv mot lättmetallen i motorerna+att glykolens egenskaper totalt sett blir sämre...t.ex. Dags att byta vätskan då... Finns tydligen "longlife" glykoler har jag också hört från någon,men vet inte vilken. Men gul glykol?...aldrig hört att det finns ett färgämne som gör vätskan gul måste jag tillstå.. Men antagligen som jag skrev så spelar det ingen roll huruvida glykolen är gul,grön,blå eller röd.. "Same shit but different" :) Inga nitriter eller fosfater i någon glykol idag mig veterligen,iaf i etylenglykoler.. Mvh Janne. |
|
| Tjo, det är från dessa, Länk som jag har glykol. Ska funka i alla bilar. | |
|
Jag vet inget, men jag kan bidra med lite hörsägen. :-) Enl. en bilmekaniker jag känner så är många moderna "kylarvätskor" inte alls blandbara med varandra. Olika tillverkare använder tydligen olika tillsatser för att göra dem "long-life". Dessa kan tydligen skära sig rejält så det blir gröt i kylsystemet. Vätskan BMW använder nuförtiden ska ju aldrig bytas enl. dem själva. Jag skulle köpa kylvätska på BMW, för att vara på den säkra sidan. |
|
|
Det finns två huvudtyper av glykol: 1. Etylenglykol - giftig, men bra rent tekniskt i kylsystem! 2. Propylenglykol - inte giftig, men något sämre rent tekniskt i ett kylsystem! Sedan finns det en undergrupp, de så kallade long-life eller life-time-glykolerna. Dessa brukar vara av etylenglykol och ha en tillsats som bildar en fet hinna på alla ytor i kylsystemet, därmed skall korrosionen minska/upphöra. Det kan bli problem när man blandar olika glykoltyper, inte minst "vanliga" och "long-life", då kan man få utfällningar i glykolen som proppar igen trånga kanaler.... Glykolens färg har tyvärr inget att göra med vilken typ det är! Det finns gula, gröna, blå och röda glykoler av alla olika typer! Personligen köper jag glykolen hos BMW till min BMW, då vet jag att det är rätt typ och den är inte dyrare där än någon annanstans! (Idag fick E46:an ny kylarvätska som förebyggande serviceåtgärd!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok...tja,då får man väl ge sig som jag nästan misstänkte...jag tror dig Johan B :) Hade ett snack med en kylkille(håller bara på med kylare och naturligtvis har han då handlat en del glykol genom åren :)) för inte så länge sedan och han sa att det inte var någon skillnad på glykolvarianterna och jag trodde hyfsat mycket på honom :) Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har två bilar med G12 Longlife glykol bägge VAG bilar dessa får inte blandas med vanlig glykol , den är violett/rödaktigt sedan finns det olika varianter av dessa också. 540in vanlig standard glykol från Biltema. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.