|
|
|
|---|---|
|
Vad händer med bilen eller kan hända om den körs utan olja i motorn? Har kört en bit utan olja och nu startar den inte. | |
|
Inte bra! Metall mot metall = skurna lager.... |
|
|
Vilken fråga... Hur kan man ens tänka tanken att ens starta en bil utan olja!? Om man bara får skurna lager som resultat av det så ska man vara glad... |
|
|
Hur långt har du kört? Körde du långsamt/fort med låg/hög motorbelastning etc? På vilket sätt startar den inte? Lät motorn konstigt när du körde den utan olja? En bilmotor är förvånansvärt tålig även utan olja! På min 630 (med då 528i-motor) sprack oljefilterbehållaren när frugan var ute och körde. Hon körde ca 1 mil med lysande oljetryckslampa innan hon stannade (man får ju inte stanna på en motorväg!!) för då hade det börjat "skramla" i motorn. Ett vevstakslager hade skurit rejält och en vevstake var skadad men resten av motorn hade klarat sig förvånanssvärt bra. Tex toppen har jag kört med i min 3.0S i ytterligare 32.000 mil. Bytte dock först kam, vipparmar och dito axlar. Per L Per L |
|
|
Så här var det. Jag köpte en 320 i touring års -96 22000 i sundsvall kollade allt förutom oljan tog för givet att det vad olja i jag körde alla 40 milen hem utan några konstiga ljud eller något den gick mjukt och tyst hela vägen hem. sen nästa dag på morgonen när jag skulle starta bilen startade den inte , tittade då om de fanns olja , oljestickan var torr så jag fyllde på 4 liter olja och böt alla 6 tändstiften de var helt svarta , och fick ladda batteriet eftersom jag försökte starta bilen så många gånger att batteriet laddades ur. j´Jag tycker att den låter lite konstigt , den har kommit igång i ett part sekunder några gånger men direkt när man rör gasen så dör den. Någon som har tips på vad det kan vara? En kompis som är meck sa att det kan vara bensinpumpen. HAr även provat att spruta in startgas i luftburken utan resultat.. Mvh Patrik. |
|
|
Nej jag vet inte hur länge den körts utan olja. Någon halvliter var det säkert i men jag vet inte hur länge det varit så. Strunt samma nu är det som det är. Jag vill bara ha tips på vad det kan vara eller vad som hänt. Kommer lämna in bilen till verkstad nästa vecka. |
|
|
Har bilen körts 40 mil och det inte har uppstått minsta missljud så var det nog lite olja kvar i botten på tråget trots allt. Fungerar oljetryckslampan? Om så och lampan inte lysde vid körning fanns det olja, om än kanske alldeles för lite. |
|
|
Oljelampan har inte lyst alls. Men vet någon hur många liter olja det ska vara i min motor? Jag fyllde på 4 liter och då blev det fullt enligt oljestickan. |
|
| 6.5L enligt Castrols lista, mao kan det ha varit ca 1.5L olja i motorn innan du fyllde upp. | |
| Ska det vara så mycket som 6,5 l ? Det låter mycke. A då kanske de var nån liter i allafall.. Men bilen gick precis som vanligt sen parkerade jag bilen i garaget och sen på morgonen startade den inte kan det ha något med oljan att göra eller kan det vara något annat? Ren otur? | |
|
Jag bara återger Castrols uppgifter ang oljevolym, observara att 6,5l inkluderar filtret (0,7l). Verkar motorn ha kompression är det bara att kontrollera bränsletillförsel samt gnista. Sen måste det sägas att om det var så lite olja i motorn tyder det på allvarlig misskötsel. Ett komplett oljebyte med filter rekommenderas snarast. |
|
|
Jag skulle tagit ett snack med säljaren om misskötseln, någon kompensation borde vara möjlig... Undras hur länge sen den fick ett oljebyte? Mvh |
|
|
sdg259 Han sa att ett oljebyte hade gjorts i april månad. Ska lämna bilen till verkstaden så får jag se vad de säger. |
|
| Kanske inte generalkatastrof om den haft tryck hela tiden, men den lilla skätt som är kvar lär inte vara den renaste skvätten olja i motorsammanhang.Gör olje- och filterbyte nu. Sedan skulle jag gjort ett till efter 50 mils körning. | |
|
Kan bensinfilret vara igentäppt? Eftersom den förra ägaren inte verkat bry sig om bilens service. VAr sitter de isåfall? Tacksam för alla svar. |
|
|
Bensinfiltret ser ut so en 33cl aluburk och den går att se lättast underifrån. Lite andra saker som du kan kolla innan: *Kolla säkringarna speciellt den till bensinpumpen. *Lås bilen och lås upp igen, ibland så kan startspärren krångla och klippa tändningen har hjälpt på min gamla bil att göra så. troligtvis redan försökt? *Har du kollat så att oljelampan fungerar när du vrider på nycklen? Säkerligen är det inte någon utav dessa men de är ju lätta att kolla så därför skrev jag dem. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.