AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.635

Stolvärme blir ej varm e39

zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
Tjena! Min sök funktion fungerar ej så gör därför en tråd.

Min stolsvärme i min 528 från 97 har fungerat klockrent tills några veckor sen, varken förar eller passagerarstolen blir varm så fort som förut. Senast igår tog det så långt som 7mil innan man verkligen kände att den var varm. Tidigare har det tagit ett par kilometer. Men somsagt, det fungerar men tar tid. Har ni några tips på vad det kan vara? börjar gå mot kallare tider.....

Tacksam för svar!
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Låter mysko. Kontrollera säkringen. Kan ju vara så att den är trasig fast ger väldigt lite kontakt ändå. Låter långsökt, men kan ju fungera.

Om verkligen båda började bråka samtidigt så är det mysko. Strömförbrukningen är hög på stolsvärmen, en glappkontakt nånstans på vägen skulle direkt ge symptom som rökutveckling osv, annars ingen värme alls på stolarna.
Det finns en del "dolda" funktioner på en del elprylar i E39 m.fl. Vid otillräcklig batterispänning så startar helt enkelt inte vissa funktioner, allt för att hindra djupurladdning osv. Kolla laddningsspänning osv, och givetvis säkring 32 till stolarna. Lyser indikeringen till stolsvärmen normalt osv?

FP
zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
Jajjemänsan! Den lyser som vanligt!
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Vad hände?
Tycker själv att värmen i mina stolar är jävligt seg. Blir inte brännhett om röven en enda gång på 5 mils körning.
Allt lyser och indikerar som vanligt.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag upplever också att stolsvärmen är lite långsam i min E39, när den väl kommer igång är det dock rätt bra fart på den.

Undrar om det är nått villkor av typen 'batterispänning minst 14V' innan tillslag? Jag kan dock inte se några andra problem som talar för att spänningen eller batteri är dåligt. Men man kanske skulle ta och mäta spänningen en kall morgon efter start.

Eller är det så kul att man kan diagnostisera ev. fel mha t.ex. INPA?

//Magnus

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
på min e39 så tänds lampan för stolsvärme 3s men sen stängs den av och den blir aldrig varm någon som vet vad det kan vara är bara så på förrarsidan..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
man kan se i inpa ja. De tre stegen är 35, 40 resp 45 grader om jag minns rätt. effekten pulsas för att hålla rätt värde. värmen kommer alltså inte fortare på läge tre än på läge ett, bara topptemperaturen som skiljer. värmen kommer snabbt i min bil, tar bara någon minut. tycker steg 1 är för varmt. borde varut 25, 33, 42c eller nåt istället.
Vid fel ute i stolen så tänds indikeringen och släcks igen. Avbrott i kablage under stolen, i kontakten osv är tänkbart, men tyvärr även inne i stolens värmeslingor.
Det sitter även en tempgivare (NTC-motstånd) i stolen som måste vara inkopplad till regleringen i panelens brytare, därför är det en extra kabel för denna utöver matningen in till stolens värmeslingor.

FP
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Lånar tråden lite:
Nu har värmen lagt av i båda stolarna, så det börjar bli dags att fixa problemet Två helt olika symptom på förarsidan tänds LED'arna ett kort ögonblick (kortis i värmemattan?) och på den andra sidan tänds de aldrig (avbrott?).
Skulle det funka att ersätta original elementen med dessa: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.