|
|
|
|---|---|
|
Har lite problem med min Bwm 320i från 1992. Okej tar allt från början. Satt i en bilkö häromdan i en 10 minuter kanske och såg att temp mätaren började röra sig mot det röda fältet. Lampan började lysa och jag stannade så fort ja kunde. Öppnade locket på expansionskärlet och det kom ljusbrun vätska (förmodligen rost?) från expansionskärlet. Lät bilen stå och svalna i kanske 1 timma. Öppnade expansionskärls locket helt och hällde i vanligt kran vatten till markeringen och satte på full fläkt på värme och körde på mycket låga varv hem. Färden hem gick bra och bilen överhettade inte. När ja kom hem så testade jag att köra med lite högre varv på motorn så den fick jobba lite och märkte snart att temp mätaren gick mot det röda fältet. Åkte hem och bytte termostat och tömde ur hela systemet och i med nytt fräscht vattenblandad glykol (50/50) men hade samma problem med att temp mätaren gick mot det röda. Åkte och köpte en vattenpump och bytte den. Köpte även ett kylar rensnings medel som ja hällde i och pumpade runt kylar systemet. Ur med den vätskan i kylsystemet och i med nytt vattenblandat glykol vatten. Men har samma problem igen att tempen går upp mot det röda. Har inte heller någon varmluft i bilen. Kommer bara kallluft. Så nu undrar ja om ni har någon ide på vad som kan vara fel eller vad som har hänt. Har som sagt bytt kylarvätska, vattenpump, termostat. Har även tagit loss kylet och kollat om det "rinner igenom lätt" och det var inga problem. Mycket tacksam för svar Mvh Daniel Bmw 320i "92" | |
|
Har du glömt att lufta systemet kanske? På en 6-cylindrig BMW kan man inte bara hälla i ny kylvätska! Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Har försökt att lufta så mycket jag kan.. men det är inte så lätt.. har du några tips på hur man kan göra det bättre? | |
|
Så här gör man Länk det står längre ner i texten hur man gör. MVH |
|
| Har redan gjort så. Har även mailat snubben som har skrivit guiden | |
| Kan det vara så att den tidigare ägaren har hällt i kylartätningsmassa för att kylet läckte och sedan kanske kylet har läckt igen och dom har hällt på mer kylartätnings massa. Och nu har det satt igen sig? | |
| . | |
|
Har du kollat viskokopplingen till fläkten? När motorn har driftstemperatur skall det gå trögt att dra runt fläkten, men när den är kall skall den rulla fritt. Mats BMW CS #5847 |
|
| Okey jag fick vattnet och gå runt av sig själv förut.. körde 2 mil kanske.. allt funka skit bra utom att när ja gasade till / låg i hög hastighet så var det full värmre på fläkten men när ja minskade farten t.ex vid ett stoppljus så kom det bara lite halv varm luft.. var en mycket stor skillnad när det va som varmast och som kallast (på full värme).. | |
| . | |
| Luft i systemet, helt utan tvekan. Gör om, gör rätt! (som det heter i lumpen) | |
| Jag har försökt lufta systemet men jag får tydligen inte det helt luftat :/ har du några tips på hur man luftar enklare? Jag har pallat upp bilen så expantionskärlet kommer i en högre nivå. | |
|
Jag hade Likn problem på min 328 i sommras höll åxå på som en galning och lufta och fylla på osv men den toppade temp mätaren i alla fall efter lite felsökande och svordommar kom jag underfull med att vatten pumpen var kass... efter att ha prinatat ut Autopowers mektips vattenpumps byte startade jag igång arbetet och efter att ha demonterat vatten pumpen drog jag följande slutsats att vid lägre vatten temperaturer funkade pumpen men när vattnet blev för varmt lossnade pressningen från axeln då de gammla pumparna hade ett hjul av plast och de nya ett i metal efterbytet har tempen legat perfekt strax under medel även vid längre tids gång hoppas det löser sig mvh Marcus |
|
| Men nu är det så att ja har redan bytt vattenpump + termostat | |
| Hur gjorde du för att få det luftat ordentligt? För ja tror att det är luft i systemet ja itne får ut.. och därför blir motorn för varm. Har du några tips Marcus? | |
|
Jag hade inget större problem med luftningen jag gjorde följande luftning.. tryckte ner vatten slangen i expantions kärlet och kollade så lufningsnippeln är uppskruvad sedan öppnade kranen på högsta möjliga tryck sedan startade jag och lät den gå på tomgång tills termostaten öppnade , fyllde på mer vatten lufftade och stack ut och körde en runda på ca 2 mil och luftade sedan igen. efter någon dag lufftade jag ytterligare en gång men märkte att det var luftat och klart. Du får inga felmed om att kyllar nivån är låg fast den inte är det? för då kan det vara vattennivå mätaren som gått sönder har själv fiskat upp flottören från expanstions kärlet en gång samt har jag hört att plast flensen på kylar locket kan gå sönder och ställa till det i epantions kärlet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.