|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ny här på forumet efter ett missöde. Jag skulle ladda batteriet och tog ut det ur skuffen.Jag stängde därefter luckan(inte bra visade det sig).Luckan låst och går inte att öppna utan ström. Vad gör jag nu??? mvh Krizter | |
| Koppla på ström på anslutningarna under motorhuven. | |
| måpste ju finnas nåt sätt att vrida nyckel ett kvarts extra varv eller nåt. | |
|
Tack så mycket för hjälpen, det funkade ju kanonbra. Jag blev lite orolig ett tag... Kör lungt i vinter MVH Krizter |
|
| jag undrar också vilket som funkade,passar även på att fråga om det ska gå och öppnad luckan utan ström? | |
|
Jag skulle tro att han kopplade på 12V på uttaget för hjälpstart under huven. Det måste vara det enklaste sättet. Problemet med nyckelöppning är väl att det inte suttit en nyckel där på flera år och låset är fullt med "bôs" som vi säger här i mina hemtrakter :) |
|
|
Vart hittar man "uttaget för hjälpstart" någonstans? Mvh Janne |
|
|
lappjanne... det sitter en liten pluspol framme i motorrummet, under en fyrkantig svart plastkåpa som fyndigt nog är märkt med ett stort plustecken. minuspolen kopplar du på lämplig jordpunkt i karossen. |
|
| hur ska man vrida för och öppna med nyckel,om man inte har ström? | |
| det e klart att det går att öppna med nyckel utan stöm, hur fungerar det med bilar utan c-lås... | |
| Det går alldeles utmärkt att öppna utan ström, har för mig att man vrider åt motsatt håll eller vrider förbi läget då låset vanligtvis öppnar sig (kommer inte ihåg vilket). Men som Anders säger så är det inte någon funktion man vanligtvis använder så den har en tendens att fastna. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ska man koppla på kräm på hjälpstart uttagen men lösa batterikablar så bör man veta att + kabeln inte ligger emot och jordar nånstans,lämpligt att ohmmäta kanske innan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Japp riktigt som Hasso säger. Det kan bli fyrverkeri i skuffen annars. Är man osäker kan man ju koppla in en klen kabel 0,25mm² eller så till startanslutningen. Då brinner denna av ganska snabbt om det är kortis och man klarar sig kanske utan att det ser ut som Hammargrens största nyårssats där bak i skuffen ;) Dessutom finns väl säkerligen en del elektronik som ogillar störningar i försörjningen. På e39 finns det en sexkantmutter på höger fjäderbenstorn som är avsedd för minuskabeln vid hjälpstart. |
|
| Aha. Så det går alltså att öppna en bagageluckan på en touring utan ström? Skulle vara väldigt intressant att veta hur o såfall. Själv hoppa jag in genom baksätet, men det är klart att finns det ett enklare sätt är detta att föredra | |
|
Jag kopplade alltså ström på anslutningarna under huven, sen gick det att trycka upp luckan. MVH Krizter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.