|
|
|
|---|---|
|
523i Tou -99 Problem: Med motorn på tomgång. Så fort jag trycker lite lätt på gasen så får jag ett missljud. Öppnar jag oljepåfyll-locket eller drar upp oljestickan, så hörs missljudet väldigt tydligt,, ett bölande ljud. Så det verkar vara kopplat till vevhusventilationen. Köpte Haynes rephandbok, sidan 4B*1 står det om Rensventil?? kan det vara den ,har kollat de slangar jag kommer åt, någon som råkat ut för samma sak?? och kan tipsa mig. | |
|
Hej, Här kan du se hur vevhusventilationen är uppbyggd: Länk Vet inte om 'rensventilen' är nr 1 i bilden. Denna sitter under insuget och är inte helt lätt att komma åt. Lycka till! //Håkan |
|
|
Det var värst vad snabbt jag fick svar, no:1 på chemat kan vara den ventil som ger ifrån sig oljud. Har försökt demontera luftrenarhuset för att kunna se dock utan framgång än så länge. Ljudet kommer någonstans vänstersida motorn och en bit ner och som du skriver under insuget. Får ta en ordentlig titt underifrån bilen så skall det nog fixa sig Tack för svar Håkan // Bo |
|
|
Går den ojämnt på tomgåmgen? Oftast när minus graderna kommer så kan man få problem med vevhusventilationen. Massa skit i slangar som söker sig up i ventilien nr:1 på bilden. Sedan spriscker den av frosten. Har du otur så kan den tom spruta ut olja ut från packningar! Byter du denna så rensa slangen nr: 4 på bilden. Kolla över dom andra också! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Nej den går bra på tomgången!, har bara lätt för att tjuvstanna, när man skall iväg. Har fått bort luftrenarhuset (tar först bort resonanskammaren som sitter under luftmängdmätaren den sitter med två skruvar, går bäst med kort fastnyckel). ”Ventil1” syns inte den är dold bakom ledningar och plåtar inunder insugningsröret. Men hittat ett fel ”slang nr 2” i chemat otäta spruckna bälgar i båda ändar, ny slang beställt 168:- slangen är försedd med snabbfästen!! ett riktigt slitgöra att få bort den nedre kopplingen utan att demontera mer än några kablar, med två små skruvmejslar instuckna under låsklackarna så fick jag bort slangen. Tack för tipset ”Peter78W” att kolla slang4 får göra det i morgon,,,, det är sabla trångt bara. Hoppas att det hjälper med slangbyte, att komma åt ventil 1 verkar vara ett riktigt slitgöra. //Bo |
|
|
Jag kommer ihåg att jag tog väldigt liten/tunn slang med bra längd på som man kunde sticka ner i slang 4 och suga med en grovdamsugare. Inget kul jobb men fick ut en massa oljig gegg. Sen var det rent. Det blir samlas massa gegg där oftast höst/vinter då det är fuktigt´/kalt i luften och när man kör korta sträckor. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.