AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.312

Skruva dit locket på oljefiltrets behållare E46 -01 hur gör ni? Tips tack

hej va på mekomomen och frågade hur man skulle göra, han föredrog momentnyckel eller så dra du så hårt du kan med en hand så bruka det lösa sig, vill ju inte göra fel så det börja läcka eller nått dumt.
Hur gör ni som byter oljefilter själva? monentnyckel för 1200 känns lite för mycket för en service. oljefilter sitter ju i en platsbehållare vid motorn med ett skruvlock på, kraften ska vara 25 nm står det på locket
Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Jag ska byta filter nu jag med... Hittade denna tråden:

Länk
Ms
24
Msjuan
525 E12 13.000mil -75
520i E39 -01
735ia -88
Det är bara att dra åt med ett spärrskaft, dra tills det sitter tajt. Du känner ju när det blir bra.
Har plastlockpå min E39 också.
han på mekomomen rekomenderade inte dra med spärrskaft
risk att man dra för hårt så hela skiten gå sönder, om det stämmer vet jag inte. låter rätt rimmligt dra åt med handen så gått det går. men om det är det rätta vet ja inte. oxigen den sidan ha ja med sett fast hjälpte mig inte så mycker, en hyla är för liten fött lock. kommer lossa min med en oljefilter tång i band modell.
Det går bra att dra med spärrskaft. Det är så pass hög stigning på gängan så det tar liksom tvärstopp när locket är i botten. Man drar bara till det tar stopp, inte hårt alls. Oringarna tätar ordentligt en bra bit innan locket är i botten.
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Använde monentnyckel när jag bytte men den kostade bara 300 har jag för mig. Fast jag tror att det går lika bra utan. Viktigaste är nog bara att inte dra för hårt.
Momentnyckel är annars bra att ha till väldigt mycket när man mekar, det mesta ska dras till angivet moment.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.