AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.475

Baslåda E46 cab

Ni
8
NiclasFahlberg
320 cab 02a
Undrar om någon har erfarenhet av att montera baslåda i bagaget eller i skisacken. Jag har original stereon (buisness).
Skulle med glädje ta emot förslag på detta eller kanske bilder.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Hej Niclas, och välkommen till forumet!
Jag köpte min e46 cab förra sommaren, och förvånades över hur ljudet bara försvann med cabben nerfälld.
Min medicin förra vintern blev en aktiv baslåda, d.v.s en baslåda med inbyggt slutsteg, den som jag valt heter infinity basslink. och ger en djup och förvånadsvärd bra bas. Jag köpte den på BRL i Gbg, och den har 2 10" basar, en aktiv och en slav. Den har en högnivåingång som gör att man kan koppla den direkt på högtalarna i baksätet. och den startar och stänger av sig automatiskt efter bilstereon. Man behöver alltså inte dra några kablar till stereon, ström finns ju i bagaget. Den ryms under cabblådan i bagaget. Nästa sommar hade jag tänkt att även byta dörrhögtalarna mot något bättre. Originalstereon vill man ju helst behålla.

BMW CS #5206
Ni
8
NiclasFahlberg
320 cab 02a
Hej.
Tack för svaret
Låter som ett bra och relativt enkelt förslag.
Placerade du baslådan under skisacken?
Va de svårt att komma åt dom bakre högtalarna.
/Niclas

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Skisacken sitter ju bakom armstödet, där finns inte så mycket plats. Jag har skruvat fast den med 2 skruv i bagagerumsmattan, så långt in det går mot baksätet. Går du in på BRL:s hemsida hittar du den där, är faktiskt extrapris på den nu.
För att komma åt högtalarna i baksätet måste du lossa armstödet bak, samt sidostyckena, men det är inte svårt.
Jag har faktiskt gjort likadant på min coupé och på e39an, men där har jag ett extra slutsteg monterat under bagagerumsmattan, kopplat till en baslåda i bagaget. På e36 cabben är bagaget fyllt med högtalare och slutsteg, men det är min son som använder den bilen, inte särskilt praktiskt.

BMW CS #5206
Ni
8
NiclasFahlberg
320 cab 02a
Tack igen!
Skönt med någon som redan provat så man slipper göra fel.
Hörde med MDS där dom sa att de e svårt att få fram ett bra ljud i en bmw cab pga att dom är så täta, enda sättet enligt dom är att bygga en låda i skisacken. Borde ju funka som du gjort och ha luckan öppen (skisacken) också/N
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har tagit bort skisacken, men det blir ingen större skillnad om armstödet sitter på plats eller är borttaget.
Basljud har en enorm förmåga att ta sig igenom det mesta. Det låter som om den satt inne i bilen.

BMW CS #5206
Ni
8
NiclasFahlberg
320 cab 02a
Bra ett veta. TACK!
Man va ju lite orolig att de bara skulle låta i bagaget + att jag vill helst att
man kan återställa till originalskick./Niclas
mi
197
mirza
330 cab -04
tänkte bara fylla på tråden lite med :D Just nu har jag i Harman/Kardon system i min 330 e46 cab med en liten bas låda bak original, tycker att basen e alldeles för klen när taket är nere.. tänkte för övrigt sätta in en extra bas låda med två 10:or.. utan att byta original stereon.. undrar nu om det är nån som vet hur man gör?? eller har gjort, kan hjälpa mig osv.. tack på förhand
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
I den nyinköpta 325 caben sitter en harman/cardon,men basen är utbytt mot en låda med 2 10" basar och ett separat slutsteg.

BMW CS #5206
mi
197
mirza
330 cab -04
christian tror du jag kan koppla in min låda på original slutsteg som finns redan? om det nu finns nån? blir ljudet basen bättre?? hur gör man ?? vart bor du ??
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Den bästa lösning är att köpa ett slutsteg med högnivåingång och autotillslag. DLS och Kicker har sådana slutsteg. Vill du inte bygga baslådan själv finns det färdiga baslådor som passar i E46 cabbarna på ebay.co.uk Ska precis till att bygga omljudet i min 330Cab. Jag ska köra på ett tre-kanals Kicker slutsteg som ska driva en RockFord Punch 10" i en liten sluten låda, de andra två kanalerna ska driva framsystemet som jag skall montera. Orginal H/K ljudet tycker jag inte låter särskilt bra faktiskt.

Mvh Henrik
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Länk

Länk

Mvh Henrik
mi
197
mirza
330 cab -04
Jag har redan en baslåda med två tior som ja vill sätta in ja undrar bara om ja kan koppla den utan att ja måste ha slutsteg och grejer :D jag vill bara ha lite mer bas i bilen ja tycker att det låter bra annars lagom så där..
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Har du provat att lådan får plats? Det är riktigt trångt under cabben. Hursomhelst så behöver du slutsteg, orginalförstärkaren orkar inte driva baslådan.

Mvh Henrik
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det sitter ju en original bas i ryggstödet bak, det borde ju vara lätt att testa bara genom att koppla in de kablarna på den nya baslådan.
Den baslådan vi använder får inte plats under caben i bagaget, utan sitter bakom. M.a o. det finns i stort sett inget bagageutrymme kvar

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.