AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.843

Råd ang lättare sänkning fram E34 "originalutseende"

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej
Jag funderar lite på att sänka min 520i -95 en aning fram, endast lite, mest för att den är väldigt hög fram (ca 10cm luft mellan skrärmkant o däck)
Bak ser det ok ut.

Länk

Jag vill INTE ha en bil som ser "sänkt" ut, med "feta fälgar" osv osv,
jag vill bara att den ska se mer homogen ut i höjd bak vs framvagn.
jag har tidigare haft nyare E39 och E46 M-sport och tyckt de legat perfekt chassiehöjd.

Samtidigt vill jag helst behålla större delen av komforten i nuvarande setup, och fortsätta använda samma dämpare fram.

Tror ni att en 30mm sänkning fram kan vara bra för min del?
Tex Länk ?

Använder std 15" och 16" hjul.

Några som sitter på bilder på E34or med 30mm sänkning fram o hyffsat originalfälgar?

mvh
H
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Köp M-fjädrar från BMW som sänker 10-15mm fram, lär bli perfekt och du får
något bättre väghållning och bara marginellt hårdare gång. Enda nackdelen är priset på omkring 900kr/styck. Har själv i dagsläget på E34an M-fjädrar bak medan bilen är sänkt 35-40mm fram, men ska byta till M5 fjädrar bak så den blir 20 lägre då ser det perfekt ut. Som du säger måste man MINST sänka 10mm (mer fram än bak) för att man ska slippa allt för mycket luft mellan framdäck och skärmkant samt desstuom slippa att bilen ser nedlastad ut.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
30mm sänkning fram och original bak tycker jag ser lika illa ut som det gör när E34an står på originalfjädrar. En E34 blir lite väl raggarbil i utseendet med en sådan sänkning MAX 20mm lägre fram än bak med originalfälgar enligt mitt tycke så M-fjädrar gör jobbet perfekt samtidigt som de är ovanligt komfortabla för att vara "sportfjädrar" i sammanhanget.

(Min E30 tex är 100% original och jag stör mig inte på att den ser nerlastad ut, trots originalfjädrar).
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för tipset!

Du råkar inte ha artnr på "M-fjädrarna" fram till en 520i -95? Vet inte om jag hittat rätt variant på realOEM.

Tror du/ni verkligen det räcker med 15mm ner från det här? Länk , känns som det fortfarande kommer se ut som en SUV då eller?

Menar du att jag troligtvis kommer få "kilstuket (lägre fram än bak) med 30mm sänkning fram?

Jag trodde bilen skulle bli hyffsat "rak" dvs jämnhög fram/bak med endast 30mm sänkning fram - som den är nu är det ca 10cm luft fram och mindre än 5cm luft bak, borde inte 30mm sänkning fram bli perfa då?

mvh
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Bilder på E34 med 30mm sänkning resp. original M-sänkning, någon?
Länk

Min skall ha M-chassie
Tycker ändå att den är för hög fram, skulle gärna vilja ha ner den 2-3 cm till för att det skall se ok ut.

-Phil
Jag körde med 30mm sänkning enbart fram på min E34 och fick en väldigt fin linje på bilen. Komforten bibehölls i stora drag oxå.

Visst är det trevligt med M-chassie men det sänker lite väl lite och räcker inte riktigt hela vägen enligt mig. Men det är såklart en smaksak.

Lägger med en länk till min bil med Rondell 58 17" och som sagt sänkt enbart fram och med 30mm.

Länk

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag hade standardchassi på min gamla 735 -91 och monterade 40mm sänkfjädrar fram tillsammans med nya vanliga "pirat"-dämpare när originalframdämparna tog slut.

Först var jag väldigt nöjd, bilen kändes mycket tajtare och bara lite stötigare - efter några veckor så fick jag en tilltagande känsla av epa-traktorstuk och funderade till slut på allvar att köpa M-fjädrar och byta men jag hann sälja bilen innan det...

Johan S har hittat en mycket bra kompromiss! Man kan se att fram är den nån cm högre än bak men inget störande och ändå ganska lågt.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Något sänkt fram men fortfarande med originalstuket - snyggt!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tack för bilderna!

verkar som ett klurigt val ang m-fjädrar, eller 30mm sänkning från 3e part.
jag kommer ju använda max 16" originalhjul, vilket gör att om man sänker för mkt så ser det verkligen taskigt ut.
min tanke var att om det bara sänker 30mm från hur det är nu Länk så måste det vara lugnt, är ju rena SUVen nu.
Lär inte se konstigt ut med en 30mm sänkning, den är ju som vanligt tokhög fram..

Bara att köra på.

Varför stanna vid 16" ? ekonomi,utseende,komfort eller vad?

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
utseende, tycker att om man ska ha 17" så ska man gå hela vägen med m-tech, rätt avgas, shadowline osv.
alla de delarna kostar för mycket i förhållande till bilens värde, sen är bilen främst en bruksbil, så det är rätt bra att hålla ner däckkontot lite.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Dock var den beiga 530in riktigt snygg med 17"are
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
HFR;
Kul att se E34 med, vad det verkar, bevarat originalstuk! Jag exakt i din position för några år sedan då jag övervägde att montera sänkfjädrar frm på min 525iAT-93. Jag fick dock ett bra bud på bilen och sålde, annars hade valet tveklöst fallit på BMW's original M-fjädrar som sänker ca 15 mm om jag minns rätt, varken för mycket eller för lite! Utseendemässigt blir den då som en med fabriksmonterat M-chassie.

Blev nästan lite nostalgisk och la upp lite nya bilder på min gamla lågmilare (7800 mil när jag köpte den 2005), som sagt med original fjädrar:
Länk
Jag tycker den ser allt annat än standard ut på den här bilden Länk

Är framfjädrarna bytta nyligen? Jag bytte till standardfjädrar från motornord runt om på min 535 Länk (översta bilden de nedre bilderna är innan byte till stdfjädring), och fick inte ett sånt SUV stuk.
Kanske är en 525ix ; ) ser VÄLDIGT hög ut...

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej!

Jag vet inte säkert om framfjädrarna är nya, har bara haft bilen i ca 3veckor.
Men det finns väl bara en variant av std-fjädrar till E34, eller?
Hade 525ix högre markfrigång? (detta är en 520i -95)
vet inte om de "sjunker ihop" även fram med milen kanske?, bilen har rullat 14k mil i dagsläget.

Johan> Tack :), precis meningen med std-stuket.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
henke> vad hade du för däckdimensioner på din 535a i länken?
HFR: 225/60-15 std dimension
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ok, tack. på min bild Länk så sitter det 205/55 R16 fram, det gör ju lite skillnad det med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.