AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
974

Problem med av-larmning. E39.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Jag har fått problem med det fjärrstyrda funktionen på centrallåset. Vid ett par-tre tillfällen så har jag inte kunnat låsa upp (och larma av) bilen med nyckeln. Jag har stått och tryckt upprepade gånger på alla tre kanpparna men ingenting händer.....så plötsligt så fungerar det och bilen låser upp och larmar av.

Vad kan vara fel? Är inte roligt att stå där i kylan och mörkret utan att kunna låsa upp bilen. Har inte provat att försöka låsa upp manuellt när det händer eftersom larmet då kommer att gå igång. Den ena nyckeln gav upp för ett halvår sedan då bilen var inne på verkstan. Då var det imobelizern i nyckeln som slutat fungera. Så nu står jag med bara en fjärrnyckel kvar.

Lite har jag funderat på själv men behöver era råd :)

1. Batteriet går ej att byta i nyckeln eftersom den laddar upp sig via tändningslåset och nyckeln är helt kapslad.

2. Kan det vara ngt glapp och i så fall var ska jag börja leta?

3. Kan felet sitta i själva Cargard larmet och inte i själva fjärrstyrningssytemet?

Alla tips/råd emotages tacksamt :)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Det händer mig då och då utanför en hovslagares verkstad. Vet inte vad han har för elektronik. Däremot går det utmärkt att låsa upp manuellt med nyckeln. Bilen avlarmas också. På min E34 gick det inte att larma av med nyckel, men tydligen med E39. Prova.

Göran

FWD - Nej tack!
Har du testat med reservnyckeln? Om denna också är tveksam ibland så är det sannolikt en radiostörning som ger problemet. Man kan testa med att gå helt nära högersidan på bakrutan på bilen, antennen till fjärrmottagaren sitter där. Om det alltid funkar där så har du en stark lokal störning.
Radion till fjärrstyrningen jobbar på 433-MHz bandet, tillsammans med en uppsjö av andra liknande utrustningar, det finns alltid en risk för störningar.

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej. Tack för svaren.

Eftersom jag har ett eftermonterat larm (Cargard) så larmar inte bilen av automatiskt när jag låser upp manuellt. Däremot vet jag att det gör de på Bmw:s original larm. Tror också det var just denna funktion som försäkringsbolagen inte gillade att original larmen hade i synerhet importerade bilar, då det var alldeles för lätt att ngn kom med en extra nyckel och snodde bilen. Min bil hade ingen larm monterat vid köp (finns inga biltjuvar i Tyskland tydligen :) så jag eftermonterade ett larm direkt när bilen kom hem till mig i Sverige.

Tyvärr har jag inte använt reservnyckeln på ett bra tag då den gick sönder (imobilizern) men på/av- larmningen ska fungera, så jag kan prova med det.

Kan ju vara störningar som ni säger men att ha konstanta störningar som blockerar av-larmning i över 5 min tycker jag verkar konstigt. Problemet har alltid varit endast vid av-larmning aldrig vid på-larmning....

Var sitter själva mottagar boxen? Tänkte att det kanske kan vara ngt glapp/oxidering i ngn kontakt.

Skumt är det....

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Förmodar att du eftermonterat ett larm som styrs av c-låset, och då med bilens vanliga nyckel. Eller har du gått andra vägen och låter larmet styra bilens c-lås?
Det förstnämnda är det normala, man vill ju utnyttja bilens nyckel med sina funktioner osv.
Mottagarens antenn sitter på bakrutans övre högra del, boxen bör sitta på c-stolpen alldeles intill. Men eftersom ditt problem bara gäller upplåsning (och avlarmning) så borde mottagning osv vara OK, annars skulle all funktion vara defekt, låsning/upplåsning/upplåsning av bakluckan enbart osv.

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Folke: Det var en larmfirma som eftermonterade ett cargard larm, så jag vet inte riktigt vilket sätt de gjorde på. Jag har dock inga extra avlarmningsdoser utan all larmning sker med original nyckelns funktioner. Förmodligen är det som du skriver först att larmet styrs av centrallåset. Men om det var så skulle inte larmet larma av även om jag manuellt låste upp bilen?

När jag inte kan låsa upp bilen (det har bara hänt när jag skall låsa upp) så fungerar inga funktioner alls på nycklen dvs. jag kan ej låsa/låsa upp eller bara låsa upp bakluckan. Det är som systemet "låst" sig helt....

Det bästa kanske vore att ta kontakt med firman som installerade larmet.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.