|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har lite funderingar om vilken motor jag ska slänga i min E36a -94. Det som satt i den först var en 318is motor. men den snubben jag köpte bilen av körde ras på motorn. så han letade upp en annan motor och köpte en vanlig 318I motor, alltså en m42 single kam från en 96:a, så jag undrar lite om vilket som blir lättast.. renovera dochen eller köpa kabel härva o skit till singel cammen eller är det mer jobb om jag ska byta till singel kammen ?. Enligt honom så har båda motorerna lika många häst, vilket jag tveklöst inte tror på. Det som jag har sett på IS motorn är att det är "fräst" i toppen vid sidan om ventilerna på 1:ans och 4:an cylinder. sen vid 4:ans cylinder på blocket så har jag ett jack på åvansidan av cylindern.. i höjd med toppen. Undrar nu lite om jag ska renovera IS motorn PGA att den har mer häst, eller slänga i singel kammen som har gått 8000 mil?. Och så kom jag på en till sak, är det bara toppen som skiljer så åt dessa motorer ?. för vad jag har fått reda på så har blocken samma beteckningar och dom verkar identiska, TROR jag.. är inte helt säker på den delen.. Skulle det Isf gå att endast renovera toppen och slänga på den på den nyare motorn ? alla råd ses över. Om nån vill se bilder på något är det bara att säga till | |
|
Till att börja med så kallas 16-ventilaren för M42, medan 8-ventilaren är M43. Det är kanske därför du fick samma beteckning på blocken. Vi talar om 140 mot 115 hästar här, plus en helt annan karaktär på motorn. 318is kallades inte utan anledning fattigmans M3! Så även om det var jätte enkelt att byta motorer skulle jag avråda. Nu vet jag inte hur pass sönder din iS motor är, men du kanske kan hitta bara topp eller rent av en hel motor - men att stoppa i en M43 skulle jag nog inte göra! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Enligt BMW TIS så har 318I fyra st olika beteckningar.. vad som skiljer sig dom åt är bortom min vetskap, men det är tydligen så att en M40 kan sitta i 90 - 95, M42 92-96 m43 92-00 m44 96-98 och då har jag inte cabbarna med. Sen så har IS bara 2 beteckningar M42 och M44. M42 93-96, M44 95-99 Går det att se på blocken vad dom har för "M" Beteckning ? Rätta mig om jag är helt ute o cyklar nu tack :).. men tycker det verkar som jag har förstått det rätt. Tack för ditt snabba svar. btw |
|
|
Var ute o titta på blocken lite snabbt igen.. på dom står det HG2..betyder detta att det ända som skiljer motorerna är topparna ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.