|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag vill bara informera om att detta är en krockbil: Länk När den var nästan ny så snurrades den ner i diket en vinter. Hela bakdelen är bytt av Lycksele Bildemontering, med delar från en annan krockad bil. Detta fick jag veta av bilens nuvarande ägare, tillika förra ägaren av Lycksele Bildemontering. Han har haft bilen länge. Inte så konstigt kanske, när jag frågade om pris (runt år 2001) skulle han ha 160 000 kr. Ovanstående är fakta. Jag tänker inte spekulera i kvalitén på lagningen av bilen. Jag ville bara informera om detta, eftersom säljaren inte skriver något om det i sin annons. | |
|
Denna bil har väl varit till salu länge på blocket va? |
|
| Jag hittar den inte där nu iaf. Bilen finns i Lycksele. | |
|
Det är inte olagligt att sälja en bil i Sverige som är krockad. Inte heller har man något skydlighet att upplysa om detta i en annons. Det viktiga är kvaliteten på lagningen, inte huruvida den varit krockad eller inte. //Lövet |
|
|
Den har, mycket riktigt, legat ute på Blocket i omgångar under flera år. Priset har varit skrattretande hela tiden:-) Ännu roligare blir det ju om bilen dessutom är krockad, utan att det någonsin nämns. Jag hade kontakt med den som hade bilen under våren -06, när jag var på jakt efter en E24. Jag kommer inte ihåg vad han skulle ha då - priset stod inte i annonsen -, men det var över 100k. Inget sades då heller om att bilen varit i två delar... /Magnus Bostongurkan: Länk |
|
|
En smälld bil är en smälld bil oavsett reparationens kvalité, du kan aldrig räkna med att bilen tål en rejäl smäll till om den redan varit krockad en gång. Det fanns något youtubeklipp om en ford som blivit lagad och dom smällde den samt en okrockad version av samma modell och jag vill minnas att resultatet var absolut oroväckande. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Länk The way we see the problem is the problem. |
|
|
En smälld bil är en smälld bil oavsett reparationens kvalité, du kan aldrig räkna med att bilen tål en rejäl smäll till om den redan varit krockad en gång : Då ställer jag frågan, hur stor kunskap har du om ämnet igentligen? är det vad dom säger på youtube som får dig att påstå detta? |
|
|
Med en aning sunt förnuft så kan jag i min värld räkna ut att det sällan repareras av entusiaster och där man kan spara tid gör man också det. I stor utsträckning repareras det av försäkringsbolag som lejer ut till verkstad och verkstaden får jobbet genom att beräkna reparationens kostnad, den som räknar lägst får jobbet? Värre ändå är väl bilar som köps loss från försäkringsbolaget och lagas enbart för snabba stålar... Om jag har rätt eller fel, kunskap eller inte spelar väl inte så stor roll egentligen, kan man leva med tanken att smälla med en redan smälld bil så varsågod. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Det klippet var ju rent läskigt - det må vara hur det vill med det vetenskapliga. Håller helt klart med kaptenlöjtnant; en krockad bil är krockad och kan aldrig bli lika bra/säker som en okrockad. Deformationszonerna är bara tänkta att fungera 1 gång, att tro att det blir lika bra efter att ha dratt isär det efter en krock är ju verkligen att lura sig själv/andra... Det svåra är att upptäcka det, i klippet var ju lagningarna klantigt gjorda - de hade ju t.om. spacklat ihop balkarna! /Magnus Bostongurkan: Länk |
|
|
Vem bryr sig om deformationszoner, det är ju ROSTEN man är rädd!! :) Har varit till salu sjukt länge iaf, bra att få veta att den varit krockad tycker jag. Iaf med tanke på vad han vill ha för den. |
|
| Nästan lika kusligt som att den varit krockad är att den varit avställd i 17 år. | |
|
Jag (E) ringde ägaren (A) igår, för att höra mig för lite. Efter lite småsnack kom vi in på bilens skick. Återger samtalet sammanfattat, dvs inte citat. E: hur är bilen i skick? A: jättefin, jättefin. E: har den nån rost, eller är den omlackad, eller har den varit krockad? A: nej den är jättefin, jättefin. Det bästa BMW har gjort, bla bla. E: ingen rost alltså. Har den varit omlackad nån gång? A: hmm, ja, litegrann där bak. Bilen är jättefin, jättefin. E: omlackad där bak, var pga det någon repa eller så? A: nja, det var en liten skada. Bilen är jättefin, jättefin. E: skada, har den varit smälld? A: det var en liten skada. Bilen är jättefin, jättefin. (När jag pratade med A i nörjan av 2000-talet, så berättade han att bilen hade snurrat ner i diket på första vinterhalkan, blivit inlöst och att bakdelen (,jag vet ej exakt hur, mycket) var bytt.) E: jaha, vad ska du ha för bilen? A: 125 000 kr. Slutsats: Jag fick verkligen dra ur A att nåt hade hänt med bilen, och fick inte fram vad eller hur mycket. Om någon här är intresserad av denna bil, trots prisnivån, kan det vara läge att kolla upp lagningen ordentligt. (A har förutom bildemontering tydligenhaft plåt- och lackverkstad, fick jag veta igår. Så, bilen kan ju vara ordentligt lagad.) |
|
|
Hur som helst vill man väl inte krocka med en gammal 635:a i huvudtaget? Den är inte konstruerad i morse direkt. Säkerheten är väl därefter? Kablade igång E30:n här om dagen med V70:n. Jämförde lite när båda bilarna stod front mot front med öppna motorhuvar hur krockbalkar, plåtar och strukturer skiljer sig på en bil från 2006 mot en från 1987. Groteska skillnader faktiskt. Slutsatsen blev att jag tror inte det skulle bli så mycket kvar av mig och min E30 om jag frontar med frugan i V70:n ;) /L |
|
|
E30 har aldrig varit bra ur krocksynpunkt Leffo,inte ens när den rullade ut ny ;) Volvo 240 t.ex var/är ju en stridsvagn jämför med E30 :) Den där 635:an har jag åkt förbi några gånger i Lycksele,men den har aldrig varit intressant till priserna som varit i framrutan på den vagnen kan jag säga... 125000 känns nu som det lägsta priset på länge ;) Krockad!...hmm,tja,då lär han få fortsätta sänka priset även om nu lagningen är "ordentligt" gjord osv.. Mvh Janne. |
|
|
Rent juridiskt har man säkert ingen skyldighet att upplysa om att bilen varit krockad- om den är "fackmannamässigt" reparerad.. men att förneka det på en direkt fråga.. ja, där är man nog ute i "tassemarkerna" vill jag påstå.. Och personligen känns det: ljuger säljaren så känner jag att det är något rejält skumt med det hela. Om jag själv annonserade ut bilen skulle jag inte heller skriva något om reparationen. Däremot skulle jag upplysa om det då någon hör av sig och vill titta. Är reparationen proffsigt gjort (gärna med bilder) har man väl inget att skämmas för.. bilen verkar ju inte helt lättsåld- men det beror nog mera på priset än på bilens historik??? |
|
|
Janne T, var det inte min 3-serie som hade öknamnet: "döds-serien" på åttiotalet eller var det E21:an? :( /L |
|
|
Det var nog E21an, en kompis hade en 323a och den var inget vidare att köra. Inte ens på åttiotalet. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Titta man noga på bilderna ser man tydligt att allt bakom dörrarna är lackat. __ /Chrille |
|
|
En tanke tanke bara, om den krockades och lagades för ca 20 år sedan, så skulle en dålig reparation synas rejält, börjat rosta osv.. __________ |
|
| Jag kollade upp den bilen för tre fyra år sen och den ser jättebra ut, inga sportstolar dock. Han upplyste mig om att bilen var krockad, så det var inga hemligheter, däremot kan man ju fråga sig var han har fått ideen att försöka ta ut såna där djävulska pengar för den. Det är ju bara att önska honom lycka till. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.