|
|
|
|---|---|
| Jag fastnade i bilkö vid ett vägarbete i morse, efter 5 min bilköande var det dags att pallra sig tills sidan och svalka ner motorn. Symptom: Värmemätare mot det röda, slirande fläktrem, dropp från undersidan av motorblock (smakar sött, glykol) och skvätt ända upp på spolarvätske behållaren. Är det vattenpumpen? läckande slangar/rör som ger dessa symptom? | |
matte22k |
låter som vattenpumpen... |
|
Om motorn bara blir varm när du står stilla och håller sig kall när du kör så är det nog fläktkopplingen. Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Pumpen kan du kolla, genom att när bilen är kall starta och öppna kylarlocket, då ska det synas att det cirkulerar vatten. / Jon |
|
|
Ja skulle börja me o kolla termostaten...sen alla kylslangar,de har en förmåga o spricka där "slangklämman" sitter...Kolla även slirkopplingen.I allra värsta fall så e de så att du kanske har en spricka i toppen eller så som gör att den börjar koka...Kolla även kyllarlocket,den kan vara felaktig....Att man ska öppna kylarlocket när motorn e varm e inget ja rekommenderar då systemet står under tryck,gör du de kommer det säkerligen spruta ut vatten o risken e att du blir skållad... Mr_E: Ja tror inte man ser det på E30...Kylsystemet ser ju annorlunda ut mot en E36..Ja har då aldrig sett att vattnet cirkulerar där när den e kall,o min bil har aldrig gått varm, i min ägo i vart fall... |
|
|
Lufta kylsystemet noga, en luftficka kan göra att termostaten inte öppnar som den skall. Om detta inte hjälper, skölj ur kylsystemet och byt kylarvätskan för att få bort eventuellt skräp som sätter igen systemet. Byt även ut termostaten om du misstänker att den inte funkar, den kostar inte många kronor. Mvh |
|
|
Man tackar för tipsen. Slangarna verkar OK. Jag är lite orolig för röret som tar kylvattnet från vänster sida av motorblocket till den högra (1000 kr), det är aningen rostigt men verkar inte läcka. Det läcker stora pölar under motorn och det går att rucka på vattenpumpen så jag lutar åt att byta den. Någon som gjort det innan och har tips på var man ska se upp? verkar som man måste plocka bort en hel del mer delar än på en 318i |
|
|
Ska du byta vattenpumpen så kan du passa på o byta kamrem oxå för den måste bort.De som ska bort e fläktbladen,svängningsdämparen,ev kylaren för o få mer plats,kamrem samt dess spännrulle....De e inte svårt.Tänk på att fläktbladsmuttern e vänstergängad.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.