AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.537

Hålla batteri vid liv?

pe
105
pebe68
325i Cabriolet -87
520d Touring -18
Ska nu ställa av bilen och undrar över mitt batteri:
Det har redan börjat bli kasst pga att man kör sällan, kyla etc. Så jag får redan kabelstarta ibland. Tror dock iofs att det ska vara ganska nytt (köpte bilen i somras). Frågan är om jag bara kan koppla ur batteriet och sen ladda upp det i vår, eller måste man ta ur det och koppla till sån där laddare hela tiden?

Mvh
Peter
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Här är jättebra info om blybatterier: Länk

Det står bl.a. så här:
En självurladdning på 6% per månad blir på ett 200 Ah batteri 12 Ah. Under en vinterförvaring på 7 månader blir det 84 Ah eller 42% av batteriet kapacitet. För att batteriet inte skall åldras permanent kan man antingen underhållsladda det under vinterförvaringen eller göra en hel laddningscykel inklusive utjämningsladdning varannan månad.

Batteriet självurladdar mer om det står varmt, mindre om det står kallt. Men du ska definitivt ladda det fullt så fort som möjligt, vänta INTE till i vår med det.
pe
105
pebe68
325i Cabriolet -87
520d Touring -18
Okej! Så om jag förstått dig rätt, så laddar jag det fullt nu och sen låter det stå på underhållsladdning under vintern, så borde det vara prima till våren?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Ett batteri tappar cirka 50% av kapaciteten när det närmar sig nollstrecket på temperaturen. tillika är ett batteris ordinarie livslängd cirka 3-5 år.

Med en ctek safir eller motsvarande laddare så rekonditioneras batteriet sakta och säkert till cirka 50% längre livslängd vid pågående repetitiv laddning. Det vill säga det klassiska svenska förebyggnade underhållet....

Äldre laddarteknologi haver icke tillgång till detta.

Mvh
Asken

gu
159
gusse
320i Touring 2009
Jag tror också på en smart laddare typ ctek och underhållsladdning.
Visst är ett kallt batteri svagare än ett rumstempererat men vid förvaring så har jag förstått att man snarare rekommenderar att det står svalt pga av mindre självurladdning. Det är när ett batteri tillåts att ladda ur för mycket som det tar skada och livslängden minskar. Så har jag i alla fall förstått hur det fungerar.

Läser man vad som står i länken ovan så märker man att batterier är ganska komplicerade trots allt. Därför kanske en smart laddare är bäst.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Betänk att bilarnas grundkonstruktion äro att fara fram på autobahn i prima hastighet. Det äro BMWs själ. Nu nyttjas dessa bilar i vårat prima land med stor måtta. Därav behövs laddning en gång per månad med ctek äro min tes.
Mvh
Asken
pe
105
pebe68
325i Cabriolet -87
520d Touring -18
Ålrajt. Och en dylik Ctek fungerar alltså som så att den laddar batteriet löpande, när det behövs, under perioden?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Clas Ohlson kör nu Ctek Zafir för 495kr. Prisvärt.

//Lövet
pe
105
pebe68
325i Cabriolet -87
520d Touring -18
Perfekt!

Men visst är det som så att batteriet inte måste vara inkopplat i bilen för att ladda/underhålla? Man kan ha det inomhus och ladda?
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Man behöver inte ha batteriet inkopplat i bilen för att ladda och underhållsladda. Det går bra att plocka ut det och ha det inomhus. I laddares bruksanvisning står i säkerhetsanvisningarna att man skall ha god ventilation och undvika gnistor i närheten. Det bildas nämligen vätgas vid laddning.

ztec går automatiskt in i underhållsladdning när batteriet är fulladdat.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag förstår icke nyttan med att hålla på och släpa ett batteri i och ur en bil då det finnes prima ctek samt att bilen även mår bra utav att få rulla en liten aning var månad, annars torkar packningar mm ihop totalt.
Mvh
Asken
pe
105
pebe68
325i Cabriolet -87
520d Touring -18
Asken:
Tyvärr kommer bilen att stå utomhus under bilkapell, samt att jag inte kan dra en sladd ända fram till bilen, varpå jag får ta ur batteriet. Så då blir det ju bökigt att ibland starta (sen tvistas det väl om hur bra eller dåligt det är för motorn).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.