|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nu orginaldimension på både sommar- och vinterdäck (225-50-17) på min 525 xi. Vinterdäcken är nu dubbfria, och jag vill gärna ha dubbade. Har noterat att dimensionen 225-55-17 är blligare, och det finns också fler alternativ att välja mellan. Vad kan bli fel om man byter till större däck-alltså ökad rullomkrets-om man byter till samma på alla fyra mer än att hastighetsmäsaren visar lite falskt för låg hastighet? Nog borde det finnas plats i hjulhusen för extra 5 mm? Mvh, Linus | |
| Rullningsomkretsen får inte förändras med mer än 5% så det klarar du ( däcken växer med drygt 1,1 cm i radien så det blir nog lite fullare i hjulhusen men xi:n har väl rätt gott om plats. | |
|
Hej, väljer du att gå ned till 215-55-17 så skiljer det inte så mkt i omkrets. 205-55-17 mostvarar dina 225-50-17 i omkrets. //Håkan |
|
| Tack för svaren! Jag har orginal-alufälgar och däck i dimensionen 225-50-17. Är det korrekt att anta att bilens uppförande blir bättre med bibehållen bredd och i stället gå upp lite i rullomkrets? Eller funkar det bra med 215-bredd på däcken på fälgar avsedda för 225? | |
| Nej, jag tror att förändring av rullomkretsen påverkar bilens uppförande på vägen mer än däcksbredden. Det är också av vikt att du har rätt belastningsindex för däcket om det skall vara godkänt för bilen. | |
| Lånar tråden lite: I mitt regbevis står det att jag ska ha 245/45-18 på 545'an. Kan det vara korrekt, tycker det låter lite högt. Minns inte vad som ligger på nu, tror det är 235/40-18, vilket iofs ser lite för litet ut. | |
| Ringde BMW och fick svar, om ngn annan är intresserad. Rekommenderade dimensioner för vinterdäck är 225/50-17 eller 245/45-17. | |
| Freude am Fahren: Även om de sitter på en fälg anpassad för 225´? | |
| 215 passar nog bäst på 7' och det torde vara en 7,5' fälg och då borde det gå. Är det en 8' fälg glir det nog lite knepigare. | |
|
För bästa vinteregenskaper bör man enligt min uppfattning generellt alltid sträva efter smalare däck och högre däckprofil. Även om man på sommaren har helt andra prioriteringar... Vinterdäck = dubbdäck enl min uppfattning. Till min E61 530XD (sommarhjulen = 245/40-18) har jag köpt nya fälgar och dubbdäck. Rekommendationen var 225/50-17 men efter en del diskuterande fick jag däckgubbarna att motvilligt gå med på 215/55-17. Med fälgbredd 7.5" tycker jag att däcket passar perfekt. Tillägas kan att mitt ursprungliga önskemål var 16" hjul(!), med t ex 205/60-16, men enl uppgift så ska det inte gå att använda 16" på min bil. På min E34 530i (sommarhjulen = F 225/40-18, B 265/35-18) har jag i mer än 15 år kört med vinterhjul i dimension 205/60-15, oftast dubbdäck, vilket har fungerat ypperligt (numera står dock E34:an avställd på vintern.) Att ett smalare däck fungerar bättre i slask och snö är nog självklart för oss alla men faktum är att ett smalare vinterdäck nästan alltid fungerar bättre även på is (oavsett om det är dubbdäck eller friktionsdäck). Om däcket är för brett så medför det alltför lågt däcktryck (per cm2) mot vägbanan, och det kan även innebära lägre tryck på dubben mot vägbanan, vilket medför sämre grepp. Högre profil ger ett följsammare däck vilket medför bättre däckgrepp då friktionen är låg, alltså på vinterväg och grusväg. (Faktum är att ett alltför brett sommardäck också kan innebära sämre grepp på torr asfalt, pga av samma orsak, alltså för lågt däcktryck/cm2 mot vägbanan. Detta är väl känt hos de flesta som har racingerfarenhet, men alltså stick i stäv med vad många mindre erfarna bilägare tror. Jämför gärna även med t ex jänkare som ofta har överbreda bakdäck och som spinner i flera hundra meter vid acceleration rakt fram, vilket av bilägaren själv tolkas som att han har flera tusen hästar men som alltså oftast beror på helt andra orsaker...). Angående höga/smala vinterdäck; jämför gärna även med rally WRC. Grusdäck och vinterdäck = 15-16", så smala som möjligt (men viss bredd krävs med hänsyn till hållbarhet) och oftast med relativt hög profil. Man tvingas alltså t o m kompromissa med mindre bromsar för att kunna köra med smala däck/hög profil... Som många vet så har det under senare år varit ont om snö på Svenska Rallyt, det har mest varit grus och is, men trots detta väljer man alltid att köra med väldigt smala däck! Jag har själv ett genuint bilintresse och många års erfarenhet av olika typer av motorsport och jag har också den mindre trevliga erfarenheten att ha kört på en älg. När det gäller vinterdäck tycker jag alltså att man alltid bör prioritera vinteregenskaperna (tyvärr på bekostnad av utseende). Däcken behövs som mest för att undvika olyckor de gånger det är riktigt halt, även om det i vissa geografiska områden kan vara mera sällan. På asfalt tycker jag att alla däck har ganska bra grepp, åtminstone i relation till det grepp som råder vid snö/is! Lite anmärkningsvärt dock att friktionsdäcken oftast har sämre prestanda på asfalt än dubbdäcken. Detta är ett faktum men jag ska här inte trötta ut er med orsakerna, men det är ytterligare ett argument till varför jag anser att vinterdäck = dubbdäck. Här följer exempel på en mycket användbar länk för att jämföra däckdimensioner, rullomkrets etc: Länk (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
| Ulf: du har ju helt rätt i allt du skriver, men det finns en faktor till man bör ta med i sitt val av vinterdäck: var kommer jag köra mest? Kör man tex 95% plogad och saltad motorväg bör däcket vara så likt sommardäcket som möjligt i bredd och profil. Vet man att man kommer köra mst på slaskiga vägar bör man kanske tänkaom däckvalet. Själv kör jag nästan enbart motorväg och autobahn på vintern med E60'n. Däremot används E39'an på mindre vägar och i stadstrafik, så den kommer få mindre och smalare dubbade vinterdäck. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.