AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.356

Vilken olja är bäst vid vinter temperaturer?

74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Har läst ett antal olika trådar om vilken olja man ska ha i M5:an under årets kalla dagar och det blir man ju inte klokare av.
Det blir ju naturligtvis Castrol men vilken????
Den kommer att användas lite då och då när det är fint väder men förmodligen kallt.(inte i snö och slask.)

Gillar fordon med fart
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,kör man hårt med M5:an så vill du kanske ha en olja med lite högre varmviskositet typ 10W-60(som många rekommenderar starkt,dock inte den bästa oljan till vintern),annars så fungerar det säkert bra med vilken 5W-40 olja som helst(skippa Castrol Magnatech dock,den tenderar att skapa missljud i en del fall har jag läst)...dock helsyntetisk olja(fully syntetic) är det du ska ha.

Byter du relativt ofta(låt säga efter max 1500mil) så spelar det ju ingen roll att du inte har någon longlifevariant heller...Men du ska naturligtvis checka oljeklassen så att den inte är lägre än nödvändigt,men fully synteticoljan är alltid av hög klass nästan vilket märke du än köper...
Men jag ser ju att du ska handla någon Castrol produkt så där är det flesta helsyntetiska oljorna av tillräckligt hög kvalité till din vagn.

Har svårt för dessa som absolut inte kan tänkas åka M5 med 0W-40 olja heller...smörjan kommer snabbare till kamaxlarna vid lite kyla t.ex...eller för den delen en "vanlig" kallstart i lagom kall utetemp.
Oljefilmen kanske inte är så stark vid långvarig hårdkörning med en 0W-40 olja, men man bör ju tänka på att kamaxlarna inte gillar att gå "torra"(jaja) allt för länge heller(kallstarter)..
Kanske inte den optimala "racingoljan",men jag ser ju inget problem med att köra den i "vanlig" M5 körning...dvs fram o tillbaka till jobbet... i köer/daglig vardagslunk/landsvägskörning/relativt snabb körning/omkörningar osv..

Ok...har aldrig ägt en M5:a så jag ska väl inte säga att jag har någon erfarenhet direkt av vilken olja ni M5 ägare tycker är bäst eller fungerar bra. MEN jag vet att oljefrågorna tenderar att bli lååånga när man diskuterar olja,helst till M-modellerna.. där kan jag hålla med dig.

Nu har jag sagt mitt iaf :)

Finns det någon M5 oljeguru/expert som tycker annat så är det bara att skriva...
Ordet är fritt som ni vet :)

Mvh Janne.
Skall du ha Castrol så har du inte mycket att välja på.

TXT 5W-40
Edge sport 0W-40 (inte mitt val då jag får nojja mot "low-saps"-olja i S62:an)

När jag var tvungen att toppfylla min 2 ggr om så har jag fyllt med TXT:n och då säljer jag bägge två själv.

Men du kan gott köra på TWS/EDGE 10W-60 om det inte är vargavinter-klimat du skall ut och finåka i. Ner till -10 skulle jag inte ens tänka på det.

Annars finns det Millers oils 5W-50 för runt 100-lappen på nätet.
ACEA A3/B3 och API SL men ICKE en C3-olja (low-saps)

Själv kör jag inte min M5 alls på vintern......

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...läste ett test i Teknikens Värld(nr 12, 1992) att det då tog 25 sekunder för oljan att nå kamaxeln i en Volvo 340(host!,jaja inte riktigt jämförbart, men en fingervisning) vid 25 minusgrader med en 5W-40 olja...

När man sedan bytte olja till en med viskositeten 10W-40 så tog det nära MINUTEN innan oljan nått kamaxeln och fått "fullgod smörjning"...Kanske värt att tänka på när vi nu pratade "vinterolja".

Jag anser ju att en 10W-60 olja inte lämpar sig för kalla mornar(kanske skåningarna klarar sig undan så "mååånga minus",men ändå)...
Inte ens till en M5 ty kamaxlarnas smörjning är en högst viktig del att ta hänsyn till...
Ju snabbare smörjning kamaxlarna får desto bättre naturligtvis..TROTS att det inte är "var dag" som köldgraderna närmar sig 25 minus..samma tendens torde finnas vid betydligt mindre köldgrader ,dock inte så markant skillnad såklart..

Ok,gammalt test...men ändå ett ganska tydligt exempel på vad det innebär att köra med lite tjockare "vinterolja" under kallperioden.
Oljorna har naturligtvis blivit bättre och på viskositeten kan det skilja något beroende på fabrikant(t.ex en 10w-? olja kan vara ganska nära en 5w-? olja beroende på klassificeringen som man har osv)..

Jaja,tänkte att denna info kunde passa bra här iaf..

Mvh Janne.
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Jag kör ju nu med TWS/EDGE 10w-60 och det ska ju vara den bästa oljan men har hört att den ska vara mindre lämplig för vinterkörning,man blir ju lite fundersam?
Bilen står oftast i mitt varmgarage men ibland så får den även stå ute någon natt,och jag vill ju inte att maskinen ska ta skada pga att man använder "fel" olja,vinter tid alltså.
Så därför är jag mkt tacksam för era tips och ideer.

Gillar fordon med fart
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Gjorde ett litet test med TWS som visar hur den blir när den är kall.
Länk
[video]Länk
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
HahAAA!! Den gamla oljediskussionen igen! Jaaaa!! Va skönt!
Jag säger bara: Biltema 5W-50 helsyntet!! Fungerar SÅÅ bra!

Och beträffande snabb smörjning: det _allra_ viktigaste vid kallstarter är...*trumvirvel*...att inte belasta bilen omedelbart vid start.
Starta bilen, och vänta en minut innan ni börjar rulla. Och när ni väl rullar, vänta med att tokbelasta motorn till dess att arbetstemperatur har infunnit sig. Men sånt känner väl alla till, kan man tro?

Och när ni stänger av bilen...nä, just ja: inga turbofläktar i M-bilar än, så stäng av kärran närhelst ni känner för det...

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
goesta....

Jag har inget emot Biltemaoljan även om den knappast är den bästa för elakare bilar, men den funkar säkert mycket bättre än folk tror.

Kallstart har du rätt i, ja. Ett förtydligande kan dock vara på plast att "arbetstemp" inte har infunnit sig när tempmätaren för kylvattnet nått normaltemp. Då kan motorolja och transmissionsoljor fortfarande vara mycket kallare.

Ang. avstängningen så törs jag nästan sätta 5 spänn på att BMW (som de allra flesta andra biltillverkare) rekommenderar att man efter att ha kört hårt låter motorn gå på lägre varv/belastning ett tag innan man stänger av den. Detta för att temperaturen ska hinna utjämnas/gå ner, och minska risken för punktkokning/efterkokning i t ex. toppen. Detta gäller alltså även sugmotorbilar liksom turbomotorer.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Det blev TWS EDGE 10/60 i allafall.
Nu är den servad och klar.
Får väl låta bilen stå inne om det blir för kallt.
Tack för tips och funderingar!

Mvh:Daniel

Gillar fordon med fart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.