AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.930

Vanliga fel 530d

Hej jag undrar vilka fel man ska titta efter vid köp av 530d hur står de sig hållbarhetsmässigt mot samma årsmodeller av Mercedes cdi alltså w210 - 270 cdi - 320 cdi

Merca har ju problem med att spridarna kan lämna in efter 20.000 mil om man har otur kostar 4.500 SEK -styck till exempel är det samma med BMW:s spridare exempelvis ?

Även automatlådorna kan tydligen packa ihop efter 30.000 mil - dyrt på Merca

Vad har ni för erfarenheter som kört långt med 530d ?

Som ni anar funderar jag mellan merca resp bmw när det gäller diesel

mvh Anders
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
En spridare i en BMW kan lämna in innan 10.000 mil, det gjorde en i min bil. Spridaren kostade 3500 kr och lägesgivaren för vevaxeln c:a 1500 kr, totalt blev det 8300 kr med arbetet. Sedan har jag kört nästan 5000 mil utan problem med motorn, har gått 14.500 mil nu.

Söker du på t.ex. "startproblem" på den här sidan ska du t.ex. finna en del trådar om problem med bränslepumpar etc.

Du skriver inte vilka årsmodeller du siktat in dig på, men eftersom du jämför med W210 torde det vara E39. Automatlådan säjs vara en akilleshäl i dessa bilar. Man ska passa sig för bilar med effektbox (chip) och som dragit tungt och mycket. E39 har en GM-låda, de nyare en ZF som ska vara bättre.
Enligt serviceinstruktionerna ska man aldrig byta olja i växellådan. Jag lät ändå verkstan göra det vid 13.000 mil i min bil, kostade 3000 kr. Jag har inte märkt några problem med min låda, men den är inte chippad och har körts mycket lite med släp.

Flexslangarna i främre röret vill gärna spricka. Nytt rör komplett med kattar kostar 8000 kr. Jag tog hjälp av en kompis som är duktig på att svetsa och bytte bara flexslangarna, till en betydligt lägre kostnad.

Jag har åkt MB i 20 år, senast en E300TD -96 (W124), körde 17.000 mil med den (hade gått 14.600 när jag köpte den). Ville dock inte ha W210 p.g.a. problem med rost och elektronik.
BMW verkar inte har riktigt samma problem på detta område, men är långt ifrån felfria. På min bil hittade jag omgående rost i ett av bakrutans nedre hörn, i våras hittade jag blåsor vid de kittade plåtskarvarna i dörrarnas bakkant. Både bakluckan och framdörrarna byttes utan kostnad. Idag är det dock sex år sedan dagen för min bils första registrering, så nu är det slut med den förmånen.
Även el-fel förekommer, till att börja med är det vanligt med pixelfel i instrumenten. Sedan är det inte ovanligt att diverse givare krånglar, t.ex. för vev, kam, ABS, parkeringsvarnare etc.
Största felet i min bil är att det inte går att höra på radio. Både bakrutan och antennförstärkaren är bytta, men mottagningen är kass. Verkar vara omöjligt att hitta någon som klarar att felsöka, auktoriserad verkstad gör det inte. Ska ta tag i det själv om jag får tid nån gång.....
Sedan kan jag väl även säga att ljudanläggning Professional inte låter något vidare, i synnerhet inte med tanke på vad den kostar.

Sedan har man fått tag i plast av sällsynt dålig kvalitet till knapparna för värmereglagen, sprickor och ramlar av. Ny panel kostar 700 kr.

Om man är van MB kan man sakna att inte den bakre torkaren startar när man lägger i backen, om de främre är på.

Annars är det en kul bil som känns bra att köra, men nu var det felen du frågade efter! Sök lite här så kan du nog finna en del till.....
Försök att hitta en välskött bil med en väldokumenterad historia avseende service och mätarställning. Undvik de billigaste, det finns inga gratis luncher! ;-)

Om 3-4 år har jag väl kört 30.000 mil med min och kan komma med erfarenheter som långkörare....

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Tackar för det mycket utförliga svaret !!
Ja jag kikar också på BMW med avseende på att mercorna rostar en hel del.
Jo E39 modellen gäller det
En liten fråga till vad har du för bränsleförbrukning främst långkörning då ?

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Största problemet är egentligen mätarskruvade importer när det gäller BMW dieslar, de har länge varit dyrare i EU om de inte rullat över 14-15 tusen mil.
Matarpumpen under bilen brukar strula, som ofta får bytas mellan 20-25 tusen (står ofta 15.000 mil på mätaren) i dessa fall. Därmed ger sig ofta automatlådorna (GM) också pga bilen rullat betydligt längre än vad som det står på mätaren

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har bytt:
Turbo - kring 26 000 mil (Dyrt)
Bakvagnsbussningar(Touring) - 24 000 mil
Motorkudde - 28 000 mil
Baklucka och motorhuv (rost) på 6 årsgarantin.
Lite stag, bromsar och sånt.

Jag hade en 220 cdi innan, hade gått 45 000 mil, snål och bra att köra med, men rostar mycket.

Jag är nog lite nöjdare med BMW:n än mercan.

Mercan drog runt 0,6 och BMW:n ligger runt 0,7 och är tusan så mycket roligare att köra med.

Lycka till
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Jag bytte batteri i fjol höst och har låtit "Förbrukning 2" löpa på sedan dess, c:a 4000 mil. Den visar nu 7,6 l/100 km. Jag brukar nolla "Förbrukning 1" samt trippmätare varje gång jag tankar och ibland räkna ut hur mycket den dragit, som lite stickprovkontroll av färdatorn. Förbrukning enligt den uträknigen brukar ligga ett par procent högre. Så om jag säger att den drar 0,75-0,80 liter/mil så ljuger jag nog inte alltför mycket.
Jag kör mest landsväg och ganska lite stad. Det är inte så mycket motorvägar där jag kör, men ibland blir det ju.... Står det minst 70 på skyltarna så kör jag nog 20-25 över det... Automat och farthållarn på hela tiden. Ska jag köra om så använder jag den effekt som finns, så kort tid som möjligt på fel sida vägen (detta är en av denna bils starkaste sidor! :-))

Om man snålkör på landsväg går det att komma under 0,7 liter/ mil, ligger man på lite på motorvägen går det upp mot 0,8; inga stora skillnader.

Bromsbelägg fram byttes vid 13.000 mil, men det ser jag inte som ett fel.

Ett fel till: Den elhydrauliska öppningen av bakluckan funkar inget vidare, i synnerhet inte när det är under +10 grader. Finns en del trådar om det här.

Jag avråder definitvt inte från köp, men det är ju bra att veta vad som kan hända. Det är en del kvalitetsbrister man får svälja för den fantastiska körglädjen, som de flesta framhåller....

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Körde E34 525TDS innan. När jag sålde den hade den gått 28 000 mil. Dieselpumpen var lite trött då. Annars inga bekymmer. Fantastisk bil!
Hade en E39 525i i 15 000 mil och kör nu en E60 530dA.
De modernare dieselmotorerna är helt fantastiska, men jag tycker nog att E39 är en trevligare bil i flera avseenden än vad en E60 är.

Har inte kört Merca så mycket men jag är övertygad om att du kommer gilla BMWn bättre i längden. Om inte annat för detta forums skull där du kan hitta allt du behöver veta om bilen.

Som sagt, köp inte den billigaste. Oftast får man vad man betalar för...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.