AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.267

Problem med pys punktering, går det att fixa?

ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Hej

Skulle på med vinterdäcken i dag när jag märker att det är "Pys punktering" på ett däck. Däcken är i bra skick, och ingen ålder att tala om.

Har en liten film här som beskriver problemet.
--> Länk

Kan det vara så att det är något skit mellan däcket och fälgen som gör att det pyser? Har försökt göra rent så gott jag kan utan att ta av däcket från fälgen, men till ingen nytta.

Måste jag köpa nya däck, eller kan det fixas?

ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Ditt problem är att fälgkanten rostat lite vid kanten,man brukar kränga av däcket slipa bort rosten och göra rent däckkanten.
Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
Var däcket lufttomt när du tog fram det ur förrådet??
Prova att pumpa i rejält med luft 3-4 bar och sedan släpp ut till rätt luftryck.
Kanske det hjälper.

MK
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tycker mig se att DOT-märkningen säger 3002. Det innebär att däcket är drygt 6 år gammalt. Det är ganska gammalt för ett vinterdäck som är mer färskvara än vad sommardäck är.
Vet inte om det är en stålplåtfälg eller en aluminiumplåtfälg, men det är endera rost eller oxidering som gör att det läcker. Det går nog inte att fixa utan att ta av däcket.
I.o.f.s kanske det funkar med punkteringsspray, men då blir du ingen god vän med nästa däckgubbe som demonterar däcket..
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
nellis - Okej, då blir det att åka till en däckverkstad och be dem ta av däcket. Antar att det inte är något man kan göra hemma, utan rätta verktyg?

MKZ3 - Japp, det däcket var lufttomt när jag tog fram det. Kan ju testa det där med att pumpa i mer luft och se om det hjälper.
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Anders-72 - Ahh, 6 år där ser man. =) Ja då var det lite äldre än jag trodde då. Men iaf så känns övriga däck fräscha och mönstret är bra, så jag tycker dem ska fungera att tag till utan läckage.
Sen så är det plåtfälgar. Tyvärr

Får åka till däckfirma i morgon som sagt.
Tack för snabba svar!
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Det är rosten som gör att det läcker.
Enda är att ta av däcket och slipa bort rosten.
Måla sedan så att du får en ny fräsch yta som håller.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det ser ut som det är lite rost på kanten. Anledningen till att jag är osäker på material är att E39:ornas plåtfälgar är av aluminium fastän de ser ut som stålplåtfälgar.
E3
1.828
E36
USA bilar
Är det en plåtfälg kan du testa att hålla baksidan av en slägghammare mot fälgkanten och slå till med en anna på skläggan, det kan hjälpa
Ánnars far du till en däckfirma som inte ens behöver lägga av däcket, bara pressa lös clinchen och köra något varv stålborste, behövs det kan man sedan smeta på antingen PinkPanther eller Bead leak sealer, i ditt fall bör Pink panther räcka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.