AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.482

Varför går min bil varm efter lagning

Gl
15
Gleppe
320i E30 -89
Hej var uppåt landet i fredags och köpte mig en BMW 750ia -90....
Börjar köra hemmåt kommer kanske 10 mil och svänger in till en MC donalds...(man blir ju lite hungrig) och märker då att temp mätaren är lite väl högt upp.... parkerar och kollar läget ...joda ingen kylar vätska kvar...köpte nytt o hällde i och ser då att den läcker.....
Kom hem iallafall flera timmar senare.
Jag kollade lite igår och hittade läckan ....fixade detta och tänkte att jag skulle ut och köra denna härliga bil....men icke.
Den går fortfarande varm....hörde sen av en polare att man måste lufta systemet på dessa bilar....
Så hur gör man detta lättast vill ju inte förstöra något på den
Kan det vara något annat fel?

Hoppas på snabba svar vill helst inte lämna in den på verkstad...blir ju så förbannat dyrt
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Luftning: fyll på kylarvätska till rätt nivå när motorn är kall, starta och kör motorn varm med maximal värme påslagen. Låt motor och kylarvätska kallna och upprepa proceduren tills nivån är rätt med kall vätska.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993

Hursomhelst är långa 6cyl aluminiumtoppar väldigt väldigt känsliga för att gå varma , och det kan redan vara så att en eller båda toppar slagit sig.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Na HE!
Detta kan vara länge med syret från vattnet!
Fyll på o toppa med glykol, kör o kör o kör med "topp" emellan" Kylaren ska ALLTID vara full.

Det enda som är fara för toppen är om du kör tomt i ALU-kylaren som det går hål i om Du inte håller jämn nivå med glykolblandning. Har man haft Din aluminiumkylare tom i mer än 24 timmar så börjas det synas som hjälplöst fall! byt kylare.
Toppen tar skada av tomt.
-Och då kan du inte se på mätaren att den är "varm" (pga inget mätmedium). Frukta istället "inget utslag alls på värmemätaren", och att bilen lägger av.

/S
Gl
15
Gleppe
320i E30 -89
Ok tack för ala svar....
Jag provade för några kvällar sedan att låta bilen gå medan jag höll på att fylla på hela tiden så fort vattnet gick ner lite i nivå....
Verkar som att det funkar nu iallfall den går inte varm och den blir inte "orkelös" vilket en polare sa att den kan bli om den kokar fast man inte ser på temp mätaren....
Men varje gång jag starta bilen så står det på displayen att Coolant lvl is low?!
Hmm....det är den ju inte...kan det vara någon givare/mätare som är kass?
Eller har någon annan ett bra svar på den frågan

A
223
A A
540iA Touring -99
Hej Gleppe!

Det sitter en givare för kylvattennivån på plastbehållaren där påfyllningslocket sitter. Den givaren har varit trasig på flera E32:or som jag haft och då larmar den
Coolant level is low. Byt givare eller bygla mellan stiften.

A A
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Visst kan givaren vara trasig. Den sitter ju bakom påfyllningslocket så (ohm)mät och se om den fungerar.

Gl
15
Gleppe
320i E30 -89
Tackar ska kolla detta

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.