AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
825

Funderingar kring köp av E32

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Hej !
Har ställt av min E38 inför vintern men saknar den redan. Tänkte fylla tomrummet med en hyffsad E32:a som vinterbil.

Funderar på 750 men en fin 740 skulle inte vara fel heller. Har dock blivit så bortskämd av V12:ans fina gång att det lutar mer åt en 750. Det är värt dom decilitrarna den drar extra.

Ska titta på en 750ial i helgen som varit avställd i 5 år...säljaren säger att han kan besiktiga den åt mig innan köp vilket är ett krav som jag har.

Det jag funderar över är om det finns nåt som kan gå fel i en bil som inte används under så lång tid som 5 år. Om den nu går igenom besiktningen utan problem och funkar bra vid provkörning. Gummi är ju en färskvara och packningar är ju av gummi och kan torka...

Gör jag kanske fel som överväger en bil som varit avställd så länge ?
Är ingen mekaniker så om nåt skulle rasa blir det antagligen för dyrt att fixa.

Vad ska man ge för en tidig E32 740-750 i bra bruksskick och minimalt med rost, miltalen på dessa bilar som jag sett på annons ligger på ca 25 000-30 000 mil.

/CTech
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Har bilen stått torrt och fint borde det ju inte vara så farligt. Rent allmänt är ju en 750 alltid lite av ett lotteri, även om den varit körd kontinuerligt.

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
kontinuerligt kanske var att ta i, men regelbundet...

/Mats J
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Låter som du är sugen på en vinterbil med klass!

Det kan både vara possitivt och negativt att bilen har stått still, bra för att det är då 5 år mindre slitage av salt och kallstarter etc. Men också som du säger att packningar och gummi slangar osv kan ju torka. Har bilen stått upp pallad eller på däcken? om den stått på hjulen borde dom vara platta och torra om inte annat.

Provkör bilen länge. kolla nivåer på oljor och vatten innan och efter turen, låt den stå på tomgång ett bra tag och kolla under bilen så det är torrt och fint. Elen kan vara lite lotteri på dessa vagnar så kolla alla el detaljer pruta om något inte funkar.

Prismässigt är det svårt att säga vad bilen är värd då jag inte vet något om bilen alls. Berätta gärna om rost, miltal, historik, importerad etc etc så kanske vi kan tipsa lite. Men någonstans mellan 10-30 tusen nybes.

Lycka till Mvh Fabian.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Tack för synpunkterna, en av bilarna som jag funderar på finns här på autopower börsen, sök på E32 så kommer den upp som andra bil just nu. Står i Helsingborg.

En snygg (i alla fall på bilderna) delfingrå 750ial. Reg nummret syns på en av bilderna så jag har kollat den med vv. Vet ingenting om den än så länge bortsätt från att den är avställd sedan många år tillbaka och importerad för länge sedan och att nuvarande ägare haft den bara en månad... Den står bara ett par km från mitt hem så jag ska kolla på den i helgen och se om det kan vara nåt att tänka på. Rejäl provkörning får nog vänta tills ägaren besiktigat. Känns inte så säkert att köra omkring med en avställd, oskattad och oförsäkrad bil på allmän väg :-)

Forsättning följer...

/CTech
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.