|
|
|
|---|---|
|
Är det någon på forumet som kör 318 D med auto start/stop och bromskraftåtervinning? Hur känns denna bil? Bränsleförbrukning? MK | |
|
Hej MKZ3! Jeg har nu kört ca 250 mil på 1 måned och stortrivs med den. Den är väldigt snål och jag har varit nere på dom tal som bmw själv opererar med, dvs 0,41 på landsväg. Blandad köring 0,55 - 0,60 l/mil. har just nu lagt om till vinterdäck (dubbat), så får vi se vad forbrukningen blir. Bilen är väldigt stabil och gott "ihopskruvad". Den känns mycket kompakt och har otroligt nog "riktig klang" i dörrarna trots för att det är en liten bil! Auto start/stopp fungerar utmärkt. Vill du veta mer - kan jag berätta lite mer :-) |
|
|
Hej Rolando Hur är ljudnivån? i stan resp landsväg? Hur funkar auto start stop. Går den igång mjukt vid start tex? Jag har kört diesel i många år , passat V6 tdi(bäst hittills) nu senast XC70 D5 som iofs är en underbar bil men motormässigt inget vidare. Funderar på 318D men kanske även 320d eller 325d vad tycker expertisen här på forumet? |
|
|
325dA är helt underbar. Dock är förbrukningen en annan sak jämfört med 318d. Jag har endast kört 320d och 325dA. Båda bilarna var mycket trevliga att köra, 320d gick fint, men 325dA lite bättre tack vara mindre dieselknatter och ett bättre vrid. Rolando: Du köpte din med det nya navigationssytemet, eller hur? Hur är det? Har du bilder ;-) ? BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
MK: Ljudnivån inne (och ute på tomgång) är ok för att vara en 4-cyl tycker jag. Jämfört med min tidigare 730d är där naturligtvis en skillnad. Vibrationer känns inte förrän du ligger och segdrar på 6.ans växel i uppförsbackar - men det ska man ju inte göra oavsett :-). På landsväg är asfaltens och däckens beskaffenhet dominerande - speciellt här i nord-Norge. Det kommer seg av de där förbaskade RFT-däcken! Dom er stenhårda och är med på att försämra bilens komfort (!). Jag tog upp detta med BMW före köpet men det är nu en gång så att dom (fortfarande) föredrar RFT-däck, så det blir skifte på egen räkning när sommardäcken ska på igen. Som sagt, idag lade jag på vinterdäcken (Conti Winter Viking 2, små dubbar) och det var en ren förnöjelse jämfört med RFT-däcken! Auto start/stopp är helt fint. Du märker ingen skillnad på om du trycker ned kopplingen eller du startar med knappen och den går igång mjukt och fint. Jag måste säga ett den manuella 6-växlade lådan är en positiv överraskelse! jag saknar inte automaten! Sim: Ja jag har det nya nav.systemet. Har inga bilder ännu (sri). Det är veldigt proffsigt i mina ögon. Jag jämför då med Tom-Tom 920, som jag har varit mkt nöjd med, men det här systemet har en mkt bättre brukar-vännlighet och utifrån vad jag har hört från andra tidigare på forumet, tror jag det oxo beror på att I-drive har fått en kraftig förbättring. När det är sagt, så har jag inte erfarenhet från dom tidigare versionerna av I-drive, men du kan "glömma" instruktionsboken för I-drive! Den är självförklarande till 99 %, i varje fall om du har den minsta erfarenhet av PC-bruk - och det har väl alla idag. Speciellt bra är att den stora skärmen sitter högt upp, så du mister inte uppmärksamheten vid köring. I tillägg till infoen från nav-systemet kan du ha Computerinfo samtidigt på skärmen. T ex 2/3 för navi och 1/3 för comp.info. Men nu till två "godbitar", som väl inte har varit speciellt omnämnt. Navin uppdateras inte längre vis DVD-skiva men via uppdatering (vid bmw-service) av harddisken! Och - harddisken har ledig kapcitet för inspelning av cd'er med upp til 13 GB fri. jag har lagt in ca 25 CD'er så långt och detta la beslag på ca. 1 GB, så glöm CD-magasin. Dessutom har jag ju USB gränssnitt och där pluggar du bara in minnepinnen på 8 GB så har du 1000 låtar till!! :-) Väldigt praktiskt! Jag har hört en del kritik (om tidigare versioner) av bmw's ljudanläggningar. jag vet inte om dom är förbättrade, men jag har ändå hållt på med ljudteknik i snart 50 år och är helt nöjd med det som kommer från HI-Fi Pro-paketet! Ja det var kanske lite mer än vad ni efterfrågade. För de som kan vara intresserade av bilens config - här kommer utrustningslistan: 318d manuell 6-växlad Safirsvart metallic 7RS Comfort (se egen spec hos bmw hemsida) LC**Dakotaskinn/sandbeige 2 x lättmetallfälgar (16" 282) 302 Alarmsystem 3AC Släpkrok (el. manövr.) 423 Golvmattor velour 441 Rökpaket (ger fördeler vad gäller div strömuttag) 481 Sportsäten fram 493 "Lagringspaket m/genomlastning" 4A3 Interiörlister i ljus valnöt 522 Xenon halv/hel ljus 609 Nav Pro 6FL USB audio-gränssnitt 676 Hi-Fi stort paket Kompletta vinterdäck med dubb på fälg 282 Tillägg 143 Hkr |
|
|
På tal om dieselknatter och 318d. Jag provkörde Mercedes c-modell (135 hk). Jämfört med 318d - det var en "pina" som vi säger här i Norge! Kan inte jämföras! Jag hade ju en viss tro på att nu skulle det kanske bli en liten Merca som avbräck till 7 bmw'er i löpet av 30 år; men ikke sa Nicke! Mercan var så "ljudlig" alla redan på tomgång (inne och ute), så jag funderade faktiskt på att skippa provkörningen! Och - Mercedes är nog inte vad det en gång var - i alla fall inte C-serien - interiören var plastig och det var inte mkt som påminner om Merca från 80-talet! Men som sagt - meningarna är ju delade och detta är ju min mening :-) Roland |
|
|
hej rolando, Jag funderar lite på en snål disel och 318d är då en given kandidat. En vän till mig har en 320d och är lite missnöjd med att högsta vridmomentet har ett väldigt kort spann någonstans mellan 1.750-3000 varv och menade att man därför fick växla som en galning. Hur upplever du din 318d som ju har ett ännu kortare spann 300/1.750-2.500? /micke |
|
|
Hej Micke! Till en viss del kan jag nog ge din vän rätt i att det kan bli en hel del växling! Nu gick jag direkt från automat till manuell så jag var ju inställd på en del handarbete och har därför kanske inte tänkt så mkt på det. Det jag emellertid _har_ reagerat på de vid första milen, var at det blev en del "onödig" växling upp-ned-upp mellan 5'an och 6'an i hastigheter mellan 80-90 km/h vid de många stigningar som vi har i nord-Norge. För mej, som bl.a. körde en del Volvo B16-B18 på 60-talet med 5.e växel, ser jag i en sån' situation på 6:e växeln som en "överväxel! Varvtalet på 318d vid 100 km/h ligger på 1600 och det är ju ok om du inte har alltför långa och "sega" uppförsbackar. Men det får du fort besked om på displayen! Bilen accelererar fortfarande fint i uppförsbackarna från 100 på 6'an, men du ser ju på ekonometern, att här kostar det extra. Jag vill nog tro att en manuell 525d är ett bättre val om man vill hålle växlingen på ett minimum. Den har ju 400/1300-3250, men grundpriset (här i Norge) ökar med ca 150 000 och då är vi ju på ett helt annat budget. För mej blev det "extras" for den prisen istället :-) Men som sagt, jag tycker det är en liten "skojig" bil att köra och växlingen har jag tillpassat min körstil, eller kanske det är tvärtom :-) Det är i alla fall ok att leva med. Vet inte om du blev ngt klokare efter detta svaret....?! |
|
| Jag efterpostar mej själv...Spann för 318d är 300/1750-3000; inte 1750-2500! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.