|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! jag har lite problem med en vibration/missljud runt 80 km/h i min 740 iA -92B. Det kommer inte alltid, ökar inte när man svänger, och vibrerar lite svagt i ratten. Om jag fick gissa skulle jag tro att det kom ifrån vänster framhjul. Jag ska byta parallellstag eftersom det är glappt, men jag tror inte det är samma fel. kan det vara hjullagret? någon som har bytt hjullager som känner igen diagnosen? Mvh Johan |
|
Det kan vara mycket som spökar tex paralellstagsbussningarna, Tjärvande bromsok (om du har flytande). Tjärvande bromsok bak (vanligt) vinda skivor, dåligt stödlager m.m Mitt tips först kontrollera bromsarna bak så att inget kärvar sedan bromsar sedan bussningar i framvagn sedan stödlager, skriv om du undrar nått mer /Erik |
|
|
Har du kontrollerat att skivorna inte har blivit för tunna? På vagnar av din modell är det inte ovanligt att skivorna har slitits "lövtunna". Mvh |
|
Hej! och tack för svaren! skivor och belägg är nya, så det borde vara ok. det kommer inte heller när jag bromsar, utan det dyker bara upp runt 80 och sedan försvinner det när man kör saktare/fortare. jag får väl hoppas på parallellstaget, det ska bytas i dag. annars låter faktiskt kärvande bromsok som en vettig anledning. ingen som bytt hjullager fram på en E32? Mvh Johan |
Paap Reeder |
Hej! Har tyvärr erfarenhet av två "slut lager" på min M 535:a / E 28. Det blir ett brummande ljud vid 70-80 kmh. Hörs inte vid ex 160 kmh och mer. I mitt fall hördes det tydligt även när man hissade upp henne och snurrade för hand på hjulet. Det var framhjulslagren. Jag tor inte på lagerfel på Din kärra. På min E 28 var det litet sådant tjafs innan jag bytte casterstagsbussningarna till modell 750. Var dock mest vid lätta bromsningar. MVH /// Paap Reeder |
Hej igen! Nu har jag hämtat den efter att de monterade på däcken på mina original 15" krysseker. Nu finns inte ljudet längre! Inte på 2 mils körning i alla fall. Tydligen hade ett av de nästan nya Kuhmo-däcken som satt på innan separerat, vilket möjligen kan ha påverkat. Parallellstaget var inte trasigt heller. De monterade loss det och kände efter, och det hade inget kännbart glapp. Det finns dock något slags mindre glapp i styrningen. Går det att "spänna ihop" styrsnäckan som jag har för mig det går att göra på E34? Annars verkar stödlagret vara lite dåligt, eftersom det "ruskar" en aning vid 40-80 km/h vid fullgasacceleration. Det blir säkert kul att byta! Tack igen för alla svar. Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.