|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag söker hjälp och råd ang. min BMW! Förra veckan köpte jag en BMW e46 årsmodell -99. Fläkten i bilen fungerar inte vilket jag inte märkte under prokörningen av bilen vid köpet. Jag har surfat på nätet och kommit fram till att det kan vara fläktmotståndet som är anledningen! Fläktdisplayen visar att det blåser för fullt men inget händer i kupén!! vad är felet! Kan man köpa fläktmotståndet seperat och fixa bytet på den själv? och i så fall vad kostar den fläktmotståndet? är det svår att utföra bytet av den? var kan jag se i bil och text hur man byter fläktmotståndet på just BMW E46 -99 Ett till fel är airbagkontroll lampan lyser hela tiden. Säljaren påstod under köpet att det ej innebärde att airbagen inte fungerade men lampan kan man bara släcka hos någon verkstad. stämmer detta? Jag kan väl passa på och fråga när jag väl ha tagit kontakt med Er gällande sensorerna som sitter i ändan på bilen. Skall de aktiveras inneifrån bilen när man vill eller skall man inte behöva göra det? För jag vet att det skall låta eller något sådant när man backar och när man har kommit för nära en vägg eller annat. Det känns som att jag har blivit lurad på något sätt. Jag vet inte vad ni tycker! men jag har alltså fått ge 55000 kr för bilen utan att jag visste om dessa fel! är bilen värd det priset? Har jag enligt köplagen rätt att få ersättning ifrån säljaren i detta fall? då säljaren inte tydligt redogjorde för dessa fel och att dessutom påstå att airbagen är aktiverade trotts lampan som lös! Jag är så hemskt tacksam om ni vill hjälpa mig! och tipsa mig om vad jag skall göra med allt från fläkten, sensorerna, airbaglampan och hela bilköpet i allmänt! Hoppas jag kan få tips och råd om hur jag skall göra och tack på förhand för all hjälp! Med vänliga Hälsningar | |
|
Airbaglampan lyser för att något är fel, att släcka den kommer inte att "släcka felet". Om airbagen kommer att fungerar eller inte vid en krock beror nog på det underliggande felet. Jag tycker i vilket fall som helst att du ska åka till BMW-verkstad och felsöka via diagnosuttaget. Jag tycker personligen att det känns lite olustigt att åka omkring med osäker funktion på airbagen, det är bättre att vara på den säkra sidan. Jag skulle gissa på att felet ligger i kabelbrott i passargerarstolens sensormatta, kostar ca 4000-5000 kr att åtgärda på BMW-verkstad. Det kan dock vara mycket "billigare" fel. Att kräva någon ersättning från säljaren blir nog svårt, det ligger stort undersökningsansvar på dig samt att ditt ord står mot säljarens ord. /// Erik |
|
|
Fläktmotstånd kan du byta själv se länk. Länk Airbagen måste inte prompt vara trasig även om det är mest troligt att det är något fel. Airbag lampan lyser om kretsen är bruten till någon av airbagarna samtidigt som man vridit nyckeln till tändningsläge. Den lyser sedan tills man nollat felet via diagnos. Vet ej vad som händer vid krock när lampan lyser. Låter som om du blivit lurad på detta bilköp, vet tyvärr inte dina rättigheter. Tror det kan bli svårt då felen inte är direkt dolda... Med lite tur kanske det inte blir så dyrt att fixa felen, men det kan å andra sidan dra iväg till stora kostnader oxå. Vet man inte föräns det är fixat. /chni |
|
|
Hej! Tyvärr så kan jag inte riktigt se av ditt inlägg om du köpte bilen privat eller av en bilfirma. Om det är en bilfirma så har du rätt att häva köpet inom en vecka i vilket fall som helst. Men då du dessutom har fel på bilen, allvarliga funktionsfel och säkerhetsfel dessutom, så är det bara att kräva att köpet hävs, du reklamerar bilen helt enkelt. Åk till din närmaste BMW verkstad, be dem köra diagnos på bilen, få allt på papper, kolla miltalet när du ändå är där. Åk till försäljaren och ta det lugnt, du har rätten på din sida, det är därför konsumentköplagen finns till. Han är tvungen att antingen återlämna dina pengar eller ge dig en likvärdig bil, ditt val. Anledningen till att jag vet att detta fungerar är att jag har varit i en liknande situation själv, men jag upptäckte inte felet förrän ett halvt år efter köpet. Men jag fick en annan bil av säljaren, nyare och bättre dessutom. Det hade också med airbag-systemet att göra, någon hade skruvat ur lampan och jag åkte runt halva Europa på detta vis, men en gravid fru dessutom. Så jag var milt sagt rasande när felet uppenbarade sig. Så visst så kommer det att lösa sig! Sen så har du icke fungerande kupé-fläkt vilket också kan anses vara trafikfarligt - dina fönster kan imma igen t ex. Backsensorer ska fungera utan att du behöver sätta igång dem. Så visst hade bilen fel, dolda fel, säkerhetsfel. Stå på dig bara och lycka till. Även om du köpte bilen privat så ska du kunna lösa det. Läs mer på www.konsumentverket.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.