AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.125

Försämrat bottendrag E46 330i -02

Am
3
Amnebo
330i -02
Hej!

Min 330i med steptroniclåda har tappat draget på låga varv. Förut behövdes det inte så mkt gas för att ändå få en bra acceleration, utan nedväxling, medans det nu krävs mkt gas och ofta pedalen hela vägen ner för att växla ner för att få drag. Skillnaden är stor mellan kall och varm motor. När motorn är kall är det en helt annan respons på gasen vid låga varv men när motorn har blivit varm är det som om responsen är borta. En vanlig situation när detta blir tydligt är tex vid motorvägskörning. Ligger jag i 100-110 och väntar på att framförvarande skall flytta sig krävs det så mkt gas att en nedväxling sker för att få tillräckligt med drag för att accelerera förbi när vägen är fri. Det saknas drag på samma växel, alltså 5:an. Segdragheten som ju borde vara fin med en 6:a på 3 liter är nästintill obefintlig.

En annan sak jag märkt av är att det finns en effektdip vid 4200 varv vid fullgas, det känns tydligt vid acceleration uppåt genom växlarna. Det känns som om draget stannar av just vid det varvtalet.

Är det någon som känner igen symptomen ovan trots lite rörig beskrivning..?? Vad kan det här vara?

Mvh
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Nu kör ju jag manuellt, men att du känner en dip vid 4200rpm verkar vara normalt i mina ögon då våra bilar har en ganska flack effektkurva enligt mig, med mycket mos på botten.
Men har du så dåligt drag på botten som du beskriver så är det nåt som inte stämmer. Har bilen alltid betett sig så här eller är den nyköpt så du inte har referens?
Kan det vara till att uppdatera mjukvara någonstans, hört om nåt sånt till automatlådan.
Hade en 325it e46 och jag upplevde inte den som du beskriver det, och då var det "bara" en 325.
Gör en diagnos!

Hur var det här då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.