|
|
|
|---|---|
|
hej ha en bmw 318 -01a ha kollat lite i motorrummet, ser då en svart platsburk med ett lock på. är det där filtret sitter? är det bara att skruva upp locket och lägga i ett nytt filter? räcker man dra åt med handkraft? sedan skruva man bara på att? läste nått om man ska ha en 36mm hylsa. såfall vad ska man ha den till? inte kan man öppna det runda locket med denna? tänkte även vad är det för bult som sitter där man ska tömma oljan, vilken storlek? tacksam för svar | |
|
Du behöver antingen 36mm hylsa, skiftnyckel med gripp minst 36mm elller polygriptång. Handkraft är bara glömma! Olje pluggen kan du lossa med ett verktyg i din verktygslåda som finns på bagageluckan. Lycka till! BMW M-POWER |
|
|
Oljepluggen har 17 mm fattning, eventuellt har den också uttag för insexnyckel. Använd riktiga verktyg. Det är inte 36 mm fattning på oljefilterlocket till 318i. Visserligen kan man använda rörtång eller polygrip, men man riskerar att göra märken i den relativt mjuka plasten. Det finns ett specialverktyg som skall användas. Finns t ex på eBay, annars tror jag att 20-321 på Biltema skall passa, det är i vart fall samma mått: Länk |
|
|
Locket går bra att skruva av med oljefiltertång för "vanliga" oljefilter också. Bara att försiktigt spänna bandet runt locket och skruva loss. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| ok ska köpa en hylsa trots allt tror ja tack för tipsen | |
|
25nm står det på locket. inte kan det räcka med en hylsa på 36mm runt där? eller är det fel ställe ja glo på. locket finns det nog 12 st kanter på minst. så en vanlig hylsa passa nog inte där. locket är minst 10 cm rakt över. finns det inte nån guide eller bild på nätet vad det sitter? inte äns i instruktionboken står det nått dåligt |
|
|
Din årsmodell kan ha två olika motorer, men det finns ingen sexkant, precis som Janne nämner. M43:Länk N42:Länk Mats tips med en oljefilteravdragare av bandmodellen borde fungera. Vira en trasa eller handske runt först så fördelas trycket på plasten. Dra åt avdragaren lätt och öka spännkraften succesivt om det slirar. |
|
| hej n42 stämmer på på min bil, hur mycket ska man dra åt sedan då? svårt veta till det tar stopp eller? avdragare passa nog bästa helt klart. ska testa detta när oljan kommer hem. tack | |
| Åtdragningsmomentet stod ju på locket, 25Nm. Ca 2,5kp på en meters skaft, motsv.arar ca 12,5kp på 2dm skaft som det brukar vara ung. på en filteravdragare. Vill du vara seriös, häng på en fiskvåg och dra till 12,5 kilo på ett 2dm skaft ;) | |
| hehe det va ju en smart lösning. endel häller i olja även i filtret varför gör dom det? ha alltid hällt i motorn bara | |
| Ser ingen anledning att hälla olja i filtret. Det första som änder när du startar motorn är ju att oljan passerar filtret innan den far vidare. Möjligen kan man stryka lite olja på o-ringen i locket så att den inte kärvar när man skruvar. | |
|
ok låter bra anders snabba svar från dig. min bil ha gått 15000 mil nu. ha alltid bara bytt olja i mina bilar. måste man verkligen göra stora servicar som inspection 1 och 2? känns som dom håller iallafall. bli ju slitage på vägen som man byter när det händer nått |
|
|
Jag tycker inte det är särskilt stora servicar på BMW. Det är ju i stort bara luftfilter och tändstift som tillkommer som utbytta grejor förutom oljeservicar. Hoppar du över det, tror jag du får betala det i ökad bränsleförbrukning eller driftstörningar. Man har tagit bort oljebyte i växellåda och bakaxel som servicepunkter och oljebytesintervallerna ligger nog på gränsen att vara lite för långa. Folk blir lite bortskämda. På 60-talet skulle framvagnen rundsmörjas var 300:e mil på en Amazon har jag för mig ;) |
|
| inspektion 1 och 2 gjordes när den gått 7800 mil sen gjordes inspektion 2 vid 10100 mil. sedan oljebyte och microfilter vid 13100 mil. så nu är det dax med oljebyte vet inte om ja ska göra nått mera. kan man göra det själv eller ska man lämna in till bmw | |
|
du vet inte om det finns nån bild på vart oljepluggen sitter anders? om man måste ta bort nån kåpa eller liknande för att komma åt? |
|
|
Servicepunkter: Länk Oljepluggen, Pos.2: Länk Kan sitta en plastsköld under tråget, vet ej. Servicarna görs vid varje 2500 lit. förbrukat bränsle och kommer i ordningen: Oil - Insp.I - oil - Insp.II o.s.v Om inte stämplarna spelar roll så är det inga problem att göra själv. |
|
| tackar för det. har tänkt ha bilen länge så bry mig inte så mycket om stämplarna. bättre spara in på de pengar som går att göra själv | |
|
Angående att fylla olja i filtret, Insatsfilter (denna tråd) har en dränering som öppnas när locket skruvas av, hälla olja i öppet filterhus gör ingen nytta, det bara rinner ner i tråget. På ett gammalt plåtkapslat filter är det annorlunda. Ett horisontellt monterat filter kan man fylla upp till nästan hälften, ett vertikalt (hängande) filter kan fyllas helt. Tanken och anledningen till förfarandet är att det går snabbare för pumpen att fylla upp filtret vid första start efter oljebyte, oljetrycket kommer snabbare. Naturligtvis kan det diskuteras nyttan med att trycket kommer något lite snabbare, å andra sidan kostar det inget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.