AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.460

Pysande ljud från 325dA (M57)

ni
9
nikbok
E92 325d 08
Efter att kört min nya E92 325dA (08) i c.a 800 mil började komma en mycket konstig ljud från motor.
Bilen var inne på serice hos BMW men de hittar inget i och med det går inte att återreproducera oljudet. Motor diagnostiken visar inga fel häller.

Oljudet kommer då och då (hittills 4-5 omgångar) alltid vid låga varv 1500-2000 och varmstart när man lättar på gaspedalen eller när automatlådan växlar mellan 2an och 3an. (känns som)

Oljudet är av pysande karaktär så som att turboladdaren släpper ut luft. Oljudet kommer alltid tre i rad och är c:a 2-3 sek lång totalt. Det första har högsta nivå och frekvens, den andra medel nivå och den tredje låg nivå och frekvens. (XX..Xx..xx - typ).
Detta har hittills hänt i stadskörning och aldrig på landsväg. Om man fortsätter att köra vidare i c:a 5-10 min och efter kanske 3-5 "oljud-tripletter" så försvinner oljudet på ett bra tag (dagar eller tom veckor)

Andra symtomen är att förbrukningen har gått upp til 0.75 (från 0.65) vid blandad körning.
Motor känns inte riktigt rapp som från början (eller kanske jag inbillar mig).
Motor regerar med en viss fördröjning.

Är det nån som kanske vet vad kan det vara??

Låter som insug eller wastegate, som styr turbotrycket genom luftutsläpp via en tillhörande ventil.

Tja, det kan väl påverka bränsleförbrukningen, men tror det är långsökt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.