|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har precis köpt en 530 d som bl a har däcktrycksövervakning. Idag när jag var ute och körde så tändes varningen för lågt tryck och det stod att det inte var lämpligt att köra över 80 km/h. Jag åkte in på en mack fyllde i lite i alla hjulen. Det sista däcket jag kollade hade ett tryck på strax under 2 bar (de andra låg runt 2.2). När jag tryckte på "check"-knappen på blinkersarmen så slocknade varningen på bildskärmen och den mellan hastighets- och varvräknaren. Dock återkommer däckssymbolen hela tiden mellan mätarna ett par sekunder efter jag tryckt på check-knappen och jag vet inte varför. Får man varning om man har för högt tryck också? Hur ställer man in det referenstryck man vill ha? Hur nollar man varningen? Kan det vara en givare som har pajat? Hoppas det finns lite kunnigt folk här som kan hjälpa en BMW-nybörjare :o) | |
| Detta kan du göra via I-driven. Om jag kommer ihåg rätt så är det via menyn "Vehicle Settings sen går du till RPA och gör en ny initiering. När allt är klart så skall det stå AKTIV. | |
|
Ok, tack hjälpen ... nu har jag tillsvidare displayen på tyska, ett språk jag aldrig lärt mig. Vet nån möjligtvis vad det kan heta på tyska? Ska se om det går att programmera om språket till svenska. Någon som vet vad det bör kosta? |
|
|
Satte mig med iDrive'n och konstaterade att jag kunde få engelska i menyn. Bra, det förstår man iaf :o) Dock hittar jag ingenstans någon "RPA". Kan det heta något annat? |
|
|
Du har inte provat att kika i instruktionsboken ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Leta efter "tyre pressure monitor" där hittar du menyn för återaktivering av däcktryckmonitor. Välj "confirm tyre pressure" och kör sedan bilen en stund så kommer den att hoppa över i status "aktiv" |
|
|
Tack för era svar ... Problemet har varit att jag bara haft en manual på tyska, ett språk jag inte behärskar alls. Idag får jag en svensk manual som jag hittade på ett skrotbolag i Kramfors :o) Fast just detta "problem" har löst sig sedan jag hittade var man byter till engelska på menyerna, samt hittade en engelsk manual här: Länk Vet någon vad det kan kosta att få displayen omprogrammerad till svenska? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.