|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag tabbat mig jävlar! H.F. broms kärvade o smart som jag är gav jag mig på det själv. Plockade loss oket o rengjorde och skulle pumpa ut kolven en bit... Tyvärr så e jag inte mer än man och kan inte göra två saker samtidigt. Så när jag börja pumpa lite försiktigt så ringer telefonen o poff så har jag tryckt ut hela kolven.... Resulterat i att jag har tömt en J****A massa olja på uppfarten och har inte en blek vad jag ska göra. Såg nu i efterhand att damasken va lite skadad så det kanske va lite tur att detta hände. Får hem ett repkitt om några minuter. 1. jag har tryckt in kolven men får inte ut den via bromspedalen igen? (lika bra att byta packningen när jag håller på) 2. hur får jag fast damasken? 3. hur många l? 4. Vad mer behöver jag tänka på? 5. ska googla hur man luftar bromsarna =) Mycket tacksam för snabba svar då det måste va klart tills imorgon..... | |
|
Så kan det gå. Ypperligt tillfälle för bromsvätskebyte. 1. Att du inte kan trampa ut kolven mer beror på att systemet nu innehåller luft och inte bromsvätska. Inget konstigt med det. 2. Kan se lite olika ut. Ibland en låsring som håller damasken i oket och sedan ligger den i ett spår i kolven för att följa denna. Titta på den nya och använd fantasin :) 3. Kanske du behöver upp mot 0.3-0.4 liter om du bara skall fixa denna sida. 4-5. En äldre bil kan ha rost i huvudcylindern där kolven normalt inte jobbar. Det innebär en viss risk med luftning medelst pedalpumpningsmetoden. Jag har alltid fixat det, men vill man vara 100% luftar man med vakuum istället. Finns små fina tryckluftsdrivna ejektorer på Micro, Biltema o.s.v. Förmodligen måste du fylla på behållaren ett par gånger under luftningen. Se till så den aldrig blir tom för då är du tillbaka på ruta ett igen. Lycka till och stäng av mobilen när du luftar ;) |
|
|
Tack för svar. Det dryga är att jag gjorde bormsvätskebyte på BMW för 300mil sen ;) Hittade följande på forumet. E detta korrekt för en 320i -00? Man börjar alltid längst bort från huvudcylindern och jobbar sig närmare. Det blir följande ordning: 1. Höger bak 2. Vänster bak 3. Höger fram 4. Vänster fram 5. Kopplingen Startnyckeln skall stå i läge 2 (läget innan startmotorn slår på), för att öppna upp ventilerna i ABS-modulen. kittet e hemma nu så håll tummarna. |
|
|
Om bromsvätskebehållaren inte är helt tömd p.g.a missödet, skulle jag prova att lufta enbart det akuella oket till att börja med. Det borde inte finnas luft i de andra kretsarna då. Plan två får bli enl. ditt schema. |
|
|
Behållaren va tyvärr tom. Har nu bytt packningen o damasken. Damasken va kanske inte det lättaste jag gjort! Hoppas nu bara att inte packningen vred sig då jag var tvungen att knacka ner kolven. Får bli att lufta runtom imorgon bitti. Trevlig kväll o tack för svaren! |
|
|
Trevlig kväll till dig med! Och lycka till med luftningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.