AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.445

Justering halvljus E39

Hej,
Jag var och besiktigade min 528 -96 idag och fick villkorstvåa på lågt halvljus. Jag har läst en del trådar här på forumet men är lite förvirrad. Jag antar att jag har fel på några slags justerpinnar, som i någon tråd antyddes vara busenkla att byta, men hur? Tar man bort hela lyktan eller hur gör man? På vänster sida var det lågt, men på höger sida pekar det nästan i backen. Jag kan på höger sida justera ner det, men inte upp. På vänster sida händer absolut inget oavsett hur jag vrider.

Jag har också läst något om automatisk nivåreglering men någon sådan har jag väl inte? Var och kikade vid krängningshämmarna fram men hittade inga "hävarmar" vad jag kunde se?
Länk

Kanske kan hjälpa.
tack för länken, men jag har ju varken Xenonljus eller automatiskt ljusjusteringe vad jag förstått? Eller hur vet jag detta definitivt? Alltså detta med automatisk ljusjustering?

Jag kan snurra på alla fyra svarta rattar och vad jag kan se så snurrar även det lilla vita kugghjulet med, men inget händer, jo neråt kan jag justera på den högra. Frågan är hur man byter dessa "platspinnar"? Jag är lite misstänksam mot "bara åka in till BMW för en struntsumma", tror helt enkelt inte på att det ska bli så "billigt".
Finns vad jag har hört sätt att laga justeringarna men det verkar ganska svårt.. Alternativet är att byta hela insatsen.. kostar 1-2 tusen per sida hos bmw har jag för mig eller så finns det skrotar som du kan leta på.

Åk till bmw och hör vad de säger om det, de kan vara ganska hjälpsamma.
Kan ju vara så att du bara har skruvat på fel ratt.
Ke
38
Ked
523IA -96
Hej

Har själv bytt dessa pinnar, skall finnas som reservdelar.
Lite pill jobb men det går, och man slipper att byta hela insatsen.
Det finns en sprängskiss på insatsen, sök på "Hella BMW", kommer ej ihåg adressen. Men hittar du den inte kan jag skanna av den jag har och skicka den till dig.
Du kan börja med denna adress
Länk

//Ked
Tack för tips och ledtrådar! Nu har jag fått isär strålkastaren, det var ju busenkelt när man visste hur man skulle göra.. Plastdetaljerna är nu beställda till båda sidorna, kostnad 302:- på BMW för båda sidorna. Inte så illa!

MEN: Justering i höjdled har jag klart för mig hur jag ska mäta in, men i sidled? Vad är det för värden som gäller då? Har letat här men inte riktigt hittat..
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Lyfter en gammal tråd...

Själva pinnen som justera lyset upp och ner har gått av på mitt ena framlyse. (e39 med xenon och facelift) Är det någon som vet hur man får isär lampan utan att ha sönder för mycket? Det ser ut som om det är klips men om man lyfter upp dem så känns det ändå som om det inte vill lossna. Är det mer våld som krävs eller annan teknik?
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Efter massa sökning hittade jag svaret själv... Såhär ska man tydligen göra:
Länk

Någon som vet om det finns reservdelar att köpa i Sverige?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.