|
|
|
|---|---|
|
detta gäller en bmw 316i e30 -90, M40. 3 dörrars. fick anmärkning "bromsrör, längsgående, rostskadat". vet att det finns flera trådar om detta. MEN det går tre rör varav två bränsleledningar och ett klent bromsrör som går bak till bromsarna, sen går det ett tjockare rör en bit ifrån de andra, det LÄNGSGÅENDE, eller hur? Sen är det ju det att den sticker upp precis innan bakaxeln. vad jag kan se kommer det sedan fram två slangar vid drivaxeln där ett går till vä broms och ett till hö broms. KOMMER DOM FRÅN DET LÄNGSGÅENDE BROMSRÖRET som försvinner vid bakaxeln? Andra pratar om t-korsningen men den är ju inte det längsgående röret kopplat till. Vart går det längsgående röret till? Hur kommer man åt dess ände? Delar den upp sig i två delar innanför värmeplåtarna, vid drivaxeln? Tacksam för svar! Få dagar till ombesiktning /Aron | |
|
här kommer bilder: Länk Länk Länk |
|
|
Så här ser det ut: Länk Om du vet var skadan är, behöver du inte byta hela röret om det har en bökig dragning. Det går utmärkt med skarvnipplar att skarva i en bit friskt rör. |
|
|
Det borde väl vara det tunnaste av de fyra rören på dina bilder som är bromsledningen? De andra tre är nog bränslematning, bränsleretur och ev. tankventilation, men den syns inte här: Länk Om det är rostskadan som syns runt klamman är det ju ytterst lokalt. Då skulle jag sakrvat i en bit kopparrör samt rostskyddat resterande del. |
|
|
det var visst den tunnaste. pinsamt nog. då kommer en ny fråga: från huvudcylindern har jag ett bromsrör som går ner till en mindre cylinder som går vidare bakåt (det längsgående bromsröret) som går vidare bak till t-kopplingen som sitter ovanför drivaxeln. där går den vidare till vä och hö bak. FRÅGA: var kommer hö framhjuls bromsrör ifrån?? kommer den också från t-korsningen där bak? om jag då byter det längsgående bromsröret. måste jag ju lufta båda bakbromsarna, men måste jag då också lufta broms Hö fram? tacksam för svar! |
|
|
Rören till framhjulen går ut från de bakre anslutningarna från huvudcylindern: Länk Du behöver endast lufta höger & vänster bak. Röret till bakbromsarna går via en tryckbegränsningsventil. Det är den du ser. |
|
|
såg det nu du. hehe. men då fattar jag inte vad som ska vara det krångliga med att byta det längsgående bromsröret?? Är det just när man ska byta vid T-korsningen då som är det krångliga? Som tur har jag en skarvning 20cm innan t-korsningen med hyfsat bra utrymme så det borde gå lätt. Vet någon var man kan köpa fästen för bromsrör som man kan skruva fast? Antar att man kommer dra sönder en del fästen. |
|
|
Biltema har en variant: Länk Jag har brukat använda sådana där loopar (som ser ut som ett "P" i profil) i rostfritt med en gummibeklädnad som man drar med plåtskruv. |
|
| Tillägg: Det är alltid bra att ha koll på vad dom sitter innanför plåten när man går lös med egen klammning, och annvända kort plåtskruv. | |
|
Det krångliga med att byta det är att det inte finns nån skarv 20 cm innan orginal. Innan du klipper av röret trycker du ner bromspedalen en bit, och spärrar den där med en brädbit eller liknade mot stolen, då är utgången från huvudcylindern spärrad, och bromsvätskan kan inte rinna ur, och då behöver du bara lufta dom hjul du jobbat med. |
|
|
smart tips. tack. På min så är det som en liten cylinder nedanför huvudcylindern (ca 15cm nedanför) där det längsgående röret går igenom. Vet någon vad det är för cylinder? vad har den för funktion? cirka 25mm i diameter och 4-5cm lång. här är en bilde på den: Länk |
|
| Det är en tryckreduceringsventil för att få rätt bromskraft bak. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.